تعمیر و عیب یابی استتوسکوپ یا گوشی پزشکی

تعمیر  گوشی پزشکی یا استتوسکوپ

برای دسترسی به فیلمهای آموزشی میتوانید  اینجا کلیک کنید.

مقدمه:

گوشی پزشکی که جزو ست معاینه عمومی تجهیزات پزشکی می باشد وسیله‌ای است که می‌تواند صداهای داخلی و ضعیف قسمتهای مختلف بدن را با آن تقویت کرد ،و بدون آنکه لازم باشد پزشک سر خود را روی شکم یا سینه بیمار بگذارد معاینه را انجام دهد. استتوسکوپ یا گوشی پزشکی دستگاهی برای تشخیص صداهای داخلی بدن می باشد. این دستگاه معمولا به منظور شنیدن صدای قلب و یا ریه بکار می رود و همچنین برای شنیده شدن صدای روده ها و جریان خون شریانی و وریدی نیزبه کار می رود.

گوشی پزشکی

گوشی پزشکی

اجزای گوشی

گوشی پزشکی سه قسمت اصلی دارد.

1- در مجموعه مربوط به سر (Headset)، از يك نوك گوشي (Ear tip) كه وارد دو گوش مي شود و يـك لـولـه گـوش ( Ear tube) كه نوك گوشي به آن وصل شده است، تشكيل شده است.
2- در مــجــمــــوعــــه مــــربــــوط بـــه قــفــســـه ســيــنـــه (Chest piece)، از يــك ديــافــراگــم (Tunable Diaphragm) ‌و يــك مـيـلــه اتـصــال مــانـنـد ساقه‌ (Stem) تشكيل شده است.
3- همچنين از يك لوله بدون درز (tubing) براي اتصـال دو مجمـوعـه مـربـوط بـه سـر و قفسـه سينـه استفاده شده است.

نمای کلی اجزای گوشی پزشکی

نمای کلی اجزای گوشی پزشکی

نحوه کار دستگاه

قسمت اول که بر روی بدن بیمار قرار میگیرد ارتعاشات بدن را تبدیل به ارتعاشات صوتی می کند و کمی ان را تشدید می کند. قسمت زنگوله‌ای (به نام bell) که عملاً پرده‌ای ندارد فقط در مواردی به کار می‌رود که صدای آن اندام از بمی خاصی برخوردار است و باید با استفاده از قسمت زنگوله‌ای این کیفیت را تشدید کرد .سپس صوت حاصل وارد لوله یا لوله‌های هدایت کننده صدا شده و در نهایت از طریق گوشی‌های مخصوصی وارد گوش پزشک می‌گردد. قسمت دیافراگمی گوشی (که سطح بیشتری دارد) به صورت معمول برای گوش دادن صداهای مختلف بدن به کار می‌رود.همانطور که در شکل مشاهده میکنید قسمتی از گوشی پزشکی که بر روی سینه بیمار قرار میگیرد از 2 سطح تشکیل شده است.سطحی که شامل دیافراگم میشود و بزرگتر است برای نواحی از بدن که صاف هستند به کار می رود اما قسمت پشت آن که سطح کمتری دارد اغلب برای کودکان استفاده میشود و نواحی از بدن که سطح صافی ندارند.

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ

تعمیر و عیب یابی دستگاه

1.شکستن فنر نگهدارنده :در صورت شکستن فنر باید به وسیله جوش برنج در جوشکاری های(توسط رادیاتورسازها)آن را تعمیر کرد.

2.خرابی دیافراگم که معمولا به علت ضربه خوردن یا سوراخ شدن ایجاد می شود و می بایست آن را تعویض کرد.

دیافراگم گوشی پزشکی

دیافراگم گوشی پزشکی

3.در صورتیکه صدا از سمت دیافراگم به داخل گوشی منتقل نشود معمولا ایراد مربوط به میله انتخاب حالت می باشد که بر روی مخروط پشت دیافراگم قرار گرفته است.همانطور که در شکل مشاهده می کنید با حرکت این میله میتوان انتخاب کرد که از قسمت دیافراگمی دستگاه برای شنیدن صداهای بدن استفاده شود یا قسمت مخروطی آن.

4.در صورتیکه توپک یا ساچمه داخل سر گوشی گم شده باشد یا فنر آن در رفته باشد می بایست قسمت سر گوشی کلا تعویض گردد.

5.در صورتیکه صفحه دیافراگم به سر گوشی محکم نشود موجب کارایی ضعیف گوشی و کم شدن شدت صدای قلب شنیده شده از داخل گوشی می شود. برای رفع این مشکل باید سرپیچ تعویض گردد.

3- نکاتی که در هنگام خرید گوشی پزشکی باید به آنها دقت کرد

1- کیفیت لوله های پلاستیکی اتصال دهنده بین قسمت گوشی ها و بخش مخروطی(یا تقویت کننده ) را بررسی کنید.در صورتیکه جنس پلاستیک نا مرغوب باشد معمولا پس از چند سال استفاده لوله ها ترک برداشته و از بین میروند.

2-جنس فنر قسمت سری بسیار مهم است با دست چند بار این بخشها را تست کنید تا از کیفیت فنر مطمئن شوید.فنرها ضعیف پس از چند سال استفاده شکسته و نیاز به جوشکاری پیدا میکنند.

3- کیفیت صدای شنیده شده توسط استتوسکوپ به جنس دیافراگم و کیفیت تراش مخروط وابسته است با باز کردن دیافراگم از کیفیت تراش مخروط اطمینان حاصل کنید.

4- برای اندازه گیری فشار خون از گوشیهای یک طرفه استفاده می شود این گوشها فاقد مخروط در سمت مخالف هستند.دقت کنید.

5-هنگام خرید گوشیهایی را خریداری کنید که دارای دیافراگم اضافه به همراه گوشی هستند زیرا در هنگام خراب شدن هزینه اضافی برای خریدار به همراه نخواهند داشت.

برای دیدن فیلمهای آموزشی میتوانید به آدرس کانال یوتیوب ما  مراجعه نمایید.

آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی در مشهد