تعمیر و عیب یابی دستگاه آمالگاماتور

برای دسترسی به فیلمهای آموزشی میتوانید  اینجا کلیک کنید.

دستگاه آمالگاماتور

این دستگاه ماده آمالگام را که برای پر کردن دندان به کار می رود،آماده می کند.

ماده امالگام: این ماده متشکل از پودر جیوه،فلز قلع،نقره،ماده سفید و.. است. این ماده که در ابتدا به شکل پودر است و بعد از قرارگرفتن در دستگاه آمالگاماتور به شکل خمیر در می اید،به 2صورت ماده سفید و ماده نقره ای ساخته می شود.غالبا برای پر کردن دندان های جلو از ماده سفید استفاده می کنند از این جهت که نمای دهان و دندان زیبا تر خواهد بود.تفاوت ماده سفید و نقره ای در میزان استحکام و مقاومت آن است مقاومت ماده سفید کمتر است.این ماده آمالگام توسط آمالگاماتور آماده می شود.

انواع آمالگاماتور:

1.کپسولی(کپسول آمالگام)

 

دستگاه آمالگاماتور کپسولی

دستگاه آمالگاماتور کپسولی

 

 

2.آمالگاماتور دیجیتال

1.در نوع کپسولی ماده خام و ترکیب نشده آمالگام را که به صورت پودر است را درون کپسول آمالگاماتور (به شکل لوله ازمایشگاه است.)می ریزند. این دستگاه با سرعت بسیار بالا این ماده را ترکیب می کندتا به صورت خمیر دراید.بعد از آماده شدن خمیر آمالگام پزشک باید در مدت زمان کوتاهی از این خمیر استفاده کند و آن را درون دندان قرار دهد. در غیر این صورت خمیر سفت شده و قابل استفاده نیست.

2.آمالگاماتورهای دیجیتال:این نوع آمالگاماتورها مخزنی هستند.برای هر فلز مخزن جداگانه ای دارند به طور مثال مخزن پودر جیوه،مخزن فلز مورد نظر،قلع ،نقره.

پزشک دستگاه را برای میزان ماده آمالگام مورد نظر تنظیم می کند.در این نوع از دستگاه های آمالگاماتور پزشک تنها میزان قلع و نقره را در مخزن مخصوص به آن مشخص می کند سپس دستگاه وابسته به میزان قلعو نقره ،پودر جیوه به خمیر اضافه می کند.با کم و زیاد کردن یک پارامتر پثلا پودر جیوه، استقامت ماده آمالگام هم کم و زیاد می شود.

تفاوت آمالگاماتور های دیجیتالی با نوع کپسولی آن:

در آمالگاماتور های کپسولی،به اندازه حجم کپسول باید ماده آمالگام تهیه شود و همه این ماده استفاده نمی شود و مقدار اضافی باید دور ریخته شود. اما در نوع دیجیتالی بسته به میزان ماده آمالگام مورد نیاز، پزشک دستگاه را تنظیم می کند (مثلا5gr ماده آمالگام)

تشابه دیجیتالی با کپسولی:

شباهت این 2مدل دستگاه در تایمر آن است.فقط زمان هم زدن ماده تنظیم می شود و خروجی هم زدن آمالگام است.

اجزای آمالگاماتور:

اجزای داخلی دستگاه آمالگاماتور

اجزای داخلی دستگاه آمالگاماتور

1.کابل ورودی تغذیه AC به220 ولت.

2.فیوز باکس(فیوز شیشه ای)

فیوز باکس دستگاه

فیوز باکس دستگاه

3.کلید پاور:که چراغ نئون درون آن قرار می گیرد.

4.تایمر مکانیکی

اجزای دستگاه آمالگاماتور

اجزای دستگاه آمالگاماتور

5.چراغ سیگنال موتور

6.کلید انتخاب سرعت موتورHI و LOW

7.موتور AC تک دور یا 2 دور

8.دسته یا گیره نگهدارنده کپسول آمالگام(باید حرکت رفت و برگشتی داشته باشد.)

9.مبدل  حرکت دورانی به رفت و برگشتی+بلبرینگ:از انجا مه موتورحرکت دورانی دارد و دسته حرکت رفت و برگشتی دارد از این رو نیاز به یک سیستممکانیکی داریم که حرکت دورانی را به رفت و برگشتی تبدیل کند.درون این مبدل یه بلبرینگ وجود دارد.

10.تسمه موتور+فنرنگهدارنده یا محدود کننده حرکت گیره نگهدارنده کپسول

ایرادات رایج دستگاه:

در شرایطی که دستگاه روشن نشود 3مورد را باید بررسی کنیم:

1.کابل ورودی تغذیه

2.فیوز باکس

3.کلید پاور.

درون کلید پاور این دستگاه به جای LED چراغ نئون وجود دارد.چراغ نئون با 220ولت برق شهری کار می کند و سر +و-ندارد به همین دلیل امکان سوختن در آن خیلی کم است اما در LED جهت مهم است و در صورت اشتباه متصل کردن آن میسوزد.

-امکان دارد چراغ کلید پاور روشن نشود ولی دستگاه کار کند در این صورت اختلالی در کارکرد دستگاه ایجاد نمی شود.

-به محض اینکه تایمر مکانیکی را باز می کنیم همزمان با روشنشدن موتور باید چراغ سیگنال موتور که روی دستگاه است روشن شود. این نشانگر ایناست که برق به موتور می رسد،اگر چراغ روشن نشد یعنی برق به سر موتور می رسد اما موتور روشن نمی شود(موتور با چراغ موازی هستند.)

-داخل چراغ سیگنالهم چراغ نئون وجود دارد امکان دارد موتورکار کند اما چراغ روشن نشود،در این صورت اختلالی در کارکرد موتور ایجاد نمی شود. در آمالگاماتور های کپسولی موتور تک دور است.

-در 2 صورت موتور عملکرد مناسب ندارد و یا کلا کار نمی کند.1.کنتاکت تایمر موتور خراب شود.

2.کلید HIو LOW خراب شود.

برای دیدن فیلمهای آموزشی میتوانید به آدرس کانال یوتیوب ما  مراجعه نمایید.

 

 

 

آموزش تعمیر تجهیزات دندان پزشکی در مشهد