تعمیر و عیب یابی چراغ سیالیتیک

آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی در مشهد

برای دسترسی به فیلمهای آموزشی میتوانید  اینجا کلیک کنید.

تعمیر و عیب یابی چراغ سیالیتیک:

مقدمه: این دستگاه بعنوان منبع نوری در حین اعمال جراحی بکار میرود و تفاوت چراغ سیالیتیک با لامپ معمولی در این است که چراغ سیالیتیک سایه ایجاد نمی کند در حین عمل جراحی پزشک باید دید یکنواختی نسبت به ناحیه تحت جراحی داشته باشد. در طول عمل جراحی امکان دارد شانه و یا دست پزشک در مقابل چراغ سیالیتیک قرار گیرد و سایه ایجاد کند بنابراین چراغ سیالیتیک باید این قابلیت را داشته باشد که حداقل سایه را ایجاد کند. در صورتی که بر روی یک قسمت سایه بیافتد منجر به بروز خطای دید در پزشک می شود. این نوع چراغ قادر است برای مدت طولانی جهت تابش به کار رود بدون اینکه ایجاد گرمای بیش از حد کند و یا اینکه موجب ناراحتی و یا خشکی بافت در ناحیه جراحی گردد. این دستگاه به صورت یک یا چند قمر وجود دارد درون هر قمر چند شعله وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که در طراحی لامپها در نظر می گیرند,گرمای رنگ نور میباشد که با واحد کلوین (K)معین میگردد. نور خورشید در هنگام ظهر گرمای رنگی درحدود (K5000-6000) دارد.محدوده ی قابل قبول برای لامپهای اتاق عمل (K3500-6700)میباشد. متناسب با هر نوع عمل جراحی خاص، شدت روشنایی و سطح روشنایی خاصی مورد نیاز می باشد. این دو پارامتر در چراغهای و قطر میدان Lux مختلف، با دو مقدار شدت روشنایی بر حسب روشنایی بر حسب سانتیمتر بیان شده و براساس استانداردهای مختلف در شرایط خاصی بدست می آیند.

چراغ سیالیتیک سقفی

چراغ سیالیتیک سقفی

مهمترین ویژگیهای یک چراغ اتاق عمل را می توان بصورت زیر بر شمرد:

  • نور همگن : نور باید علی رغم موانعی مانند سر یا دست جراح ، روشنایی خوبی را در سطح صاف ، باریک یا عمیق در یک حفره ایجاد کند.
  • لوکس : روشنایی مرکزی باید بین 160000 تا 40،000 لوکس باشد.
  • قطر میدان نور : قطر D50 باید حداقل 50٪ از D10 باشد.
  • ترسیم رنگ : برای تشخیص رنگ واقعی بافت در یک حفره ، شاخص رندر رنگ (Ra) باید بین 85 تا 100 باشد.
  • امکان وجود برق پشتیبان : در صورت قطع منبع تغذیه ، باید حداقل در مدت 5 ثانیه با حداقل 50٪ شدت لوکس قبلی ، نور بازگردد ، اما کمتر از 40،000 لوکس نباشد. در عرض 40 ثانیه نور باید کاملاً به روشنایی اصلی بازگردد.(که در اکثر چراغها موجود نیست)1

استانداردهای  IEC سازنده را ملزم میکند اطلاعاتی مانند: ولتاژ و میزان مصرف برق نیز باید اعلام شود.

  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن چراغ جراحی
  • جنبه های ایمنی فیلتر نوری
  • روشنایی مرکزی
  • قطر میدان نور
  • عمق روشنایی
  • میزان سایه
  • درجه حرارت همبسته  و شاخص رندر رنگ
  • تابش کامل
  • تمیز کردن و ضد عفونی کردن
  • میزان جابجایی سر چراغ
  •  برخورداری از نور کافی، متناسب با هر نوع عمل جراحی.

  • برخورداری از نوری مشابه با نور روز

  • ایجاد نور سرد با استفاده از فیلترهای نوری مناسب

  • قابلیت نفوذ نور در عمق منطقه عمل

  • ایجاد حداقل سایه در منطقه عمل

  • سادگی ساختار و سهولت تنظیم چراغ

  • داشتن تنوع و مدولار بودن لایت هد برای بدست آوردن مناسبترین شدت روشنایی و اندازه منطقه

چراغ 3 قمر

چراغ 3 قمر

نحوه عملکرد چراغ سیالیتیک:

چراغ سیالیتیک و اجزای آن

چراغ سیالیتیک و اجزای آن

لامپهای بکار رقته بطور عمومی لامپهای هالوژن-تنگستن یا زنون میباشند که لامپهای زنون از قیمت بالاتری برخوردار بوده ولی در وات مصرفی نور یکسان تابش بیشتری را دارا میباشند.در بعضی  از مدلهای چراغهای اتاق عمل یک لامپ بصورت ذخیره تعبیه گردیده است که در صورت ایجاد مشکل برای لامپهای در حال کار بطور خودکار جایگزین لامپ معیوب میگردد. عملکرد دستگاه به این صورت است که نوری که  تابیده می شود در پشت لامپ به یک صفحه رفلکتور برخورد می کند و منعکس می شود، حتما باید جهت این نورهای بازتابیده باهم موازی باشند. میزان تابش این چراغ بر اساس واحد lux  است چراغهای اتاق عمل همچنین دارای قابلیت حذف سایه توسط صفحات انعکاس دهنده میباشند وکلیه لامپها داری خاصیت فکوس با بیشترین تابش در نقطه ی مورد نظر میباشد.این خاصیت این امکان را به ما میدهد که بدون تغییر لامپ محدوده ی(inch10-120)را بانسبت تابش یکسان روشن نماییم.

در چراغهای جدید تر امکان استفاده از نور لامپهای LED فراهم شده است که با توجه به اینکه چراغهای LED ذاتا نور سرد تولید میکنند نیاز به فیلترهای حدف کننده IR در این چراغها از بین رفته است.همچنین این چراغها دارای طول عمر طولانی تری نسبت به انواع دیگر چراغ سیالتیک هستند.

  ایجاد نور سرد با استفاده از فیلترهای نوری مناسب

ساطع شدن نور سرد توسط چراغ سیالیتیک

ساطع شدن نور سرد توسط چراغ سیالیتیک

    در عملهای جراحی و بخصوص عملهای طولانی، کاهش عمده حرارت در اطراف سر و گردن جراح و نیز در منطقه عمل ضروری می باشد. حداکثر افزایش دما در اطراف سر جراح و منطقه عمل بر اساس استانداردهای خاص تعیین گردیده است. بطور کلی ساختمان اپتیکی یک چراغ اتاق عمل متشکل از لامپ هالوژن (که طیف وسیعی از نور ایجاد می کند)، یک رفلکتور(جهت بازتاب نور و فیلتر IR مرئی ونمودن قسمتی از نورهای ناخواسته و یک فیلتر فرو سرخ (در (مسیر نورهای بازتاب شده از رفلکتور) می باشد. بمنظور بدست آوردن کیفیت مناسب نور در یک چراغ سیالتیک ترکیب مناسبی از هر سه پارامتر فوق ضروری است. در واقع هدف ایجاد یک نور مشابه نور آفتاب(سفید متمایل به زرد کمرنگ) و بدون حرارت(نور سرد) است. بسیاری از چراغهای سیالتیک موجود تنها یک مرحله فیلتراسیون (در خروجی) دارند این امر باعث محدودیت IR رفلکتور و یا در فیلتر تشابه نور چراغ با نور آفتاب (گرایش به نور سبز و یا آبی) و یا افزایش حرارت (گرایش به نور قرمز یا سفید)خواهد شد.بر این اساس تنها در چراغهای سیالتیک با تکنولوژی اپتیک بالا، با دو مرحله فیلتر کردن نور گرم، نور سرد و در عین حال مشابه با نور آفتاب بدست می آید. نهایتاً نسبت مقدار روشنایی ایجاد شده به کل توان نورانی جذب شده (Lumimous در واحد سطح که تحت نام راندمان روشنایی نشان داده می شود، نشان دهنده Lm/w و با واحد Efficiency) . میزان سرد بودن نور می باشد  

اجزای  چراغ سیالیتیک: .

1 یک یا چند قمر نورانی

قمر های چراغ سیالیتیک

قمر های چراغ سیالیتیک

2.بازوهای مکانیکی اتصالی(این بازو ها قادرند حرکت عمودی و دایره ای قمر ها را انجام دهند.

چراغ سیالیتیک

چراغ سیالیتیک

3.ولوم مکانیکی:با چرخاندن این ولوم همه شعله های درون قمر به طور همزمان در جهات مختلف حرکت می کنند.بر روی شعله ها یک پیچ رگلاژ وجود دارد که همه شعله ها را تنظیم می کند.این ولوم برای کنترل زوم و کانون نوری چراغ است.

4.فیوز باکس

5.ترانس کاهنده:این ترانس نور چراغ را به صورت 50-50 تنظیم می کند به این صورت که نیمی از لامپ ها با انتخاب دستی با نور بیشتر و نیمی با نور کمتر هستند. 6.کلید

on.off 7.در برخی از مدل های چراغ سیالیتیک ولوم دیمر((DIMER مشاهده می شود،این ولوم وظیفه کنترل روشنایی و نور لامپ را بر عهده می گیرد.    

ایرادات رایج چراغ سیالیتیک :

1.قرار دادن انگشت بر روی چراغ سیالیتیک منجر به 2 ایراد می شود:1

.بر روی چراغ لکه ایجاد می شود که در نهایت این لکه در حین عمل جراحی ایجاد سایه می کند.

2.عمر لامپ کاهش می یابد به جهت اینکه اثر انگشت حاوی سدیم است زمانی که لامپ داغ شود با هالوژن واکنش میدهد و در دراز مدت لکه هایی بر روی لامپ ایجاد می شود که فیلامان لامپ را کاهش داده و بعد از مدتی لامپ با کوچکترین ضربه می شکند.

3.قطع و یا اتصال کوتاه مسیرهای ارتباطی الکتریکی یا الکترونیکی که در اثر حرارت ناشی از نور لامپ یا عبور جریان بیش از حد از این مسیرها بوجود میآید.

4.معایب مربوط به منبع تغذیه که به اشکال مختلف مثل سوختن ترانس, دیود و یا ایراد در قطعات دیگر بروز می کند.

5.زمانی که با زدن کلید  on/ off دستگاه روشن نشد احتمال دارد رله دستگاه آسیب دیده باشد.

6.برای تست گرمای خارج شده از لامپ باید دست خود را جلوی چراغ دستگاه بگیریم و حرارت ایجاد شده از آن را چک کنیم

برای دیدن فیلمهای آموزشی میتوانید به آدرس کانال یوتیوب ما  مراجعه نمایید.

آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی در مشهد