پروب سونیکید 2

تعمیر پروب سونیکید

دستگاه سونیکید

دستگاه سونیکید که اصطلاحا دستگاه جنین یاب نیز نامیده می شود  برای شنیدن ضربان قلب جنین در هفته های چهاردهم به بعد بارداری استفاده می شود.که تعداد ضربان قلب و صدای آنرا به پزشک و پرستاران نمایش می دهد.

در گذشته پزشکان مجبور بودند با استفاده از استتوسکوپ های قوی این صدا را سمع کرده و تعداد ضربان را نیز بصورت دستی اندازه گیری نمایند ولی امروزه با وجود این دستگاه هم دقت و هم سهولت اندازه گیری صدای قلب جنین افزایش یافته است.

دستگاه سونیکید دارای یک پروب اولتراسوند که دارای کریستال های فرستنده و گیرنده بوده و یک  میکروفون بسیار قوی تشکیل شده است که توسط آن می‌توان، صدای قلب جنین را شنید و آن را ثبت کرد. در ابتدا فرکانسهای فرا صوت به داخل بدن مادر ارسال و باز پخش آن توسط پروب در یافت می شود.در مرحله بعد دستگاه فرکانس پایه را از صدای قلب جنین تفکیک کرده و صدای قلب جنین را برای پخش به بلندگو ارسال می کند.در مواردی که پروب در محل صحیح بر روی بدن مادر قرار نگرفته باشد دستگاه می تواند صدای قلب مادر را بجای قلب جنین پخش کند که از روی نرخ ضربان و شدت آن کاربر می تواند به اشتباه خود پی ببرد.

زمان استفاده از سونیکید بسته به بدن مادر و میزان چربی دور شکم متفاوت است. در مادران لاغر می توان از هفته ۱۴ بارداری و در سایر مادران از هفته ۲۰ بارداری از این دستگاه استفاده کرد.

تعمیر پروب دستگاه سونیکید

با توجه به جابجایی های مکانیکی پروب و اینکه با ژل های اولتراسوند در تماس است ،  بیشترین میزان خرابی دستگاه سونیکید در پروب آن است.این خرابی ها در بخشهای مختلف پروب سونیکید ایجاد می شود که به شرح ذیل می باشند:

– خرابی سوکت متصل کننده پروب به دستگاه

-خرابی کریستال های اولتراسوند دستگاه در اثر ضربه

-خرابی سیم پروپ و پوسیده بودن آن

-نفوذ ژل اولتراسوند به داخل پروب و سولفاته شده کانتکت های کریستالها

– خرابی در مادگی سوکت که بر روی دستگاه سونیکید قرار دارد

تفاوت دستگاه سونیکید و فتال مانیتورینگ

دستگاه فتال مانیتورینگ قابلیت های بیشتری نسبت به  دستگاه سونیکید دارد. یعنی می تواند انقباضات رحمی را نیز اندازه گیری نماید. اما در بخش سمع صدا قلب جنین ، پروب دستگاه فتال مانیتورینگ دارای کریستال های بیشتری نسبت به پروب دستگاه سونیکید می باشد که موجب می شود دقت اندازه گیری ضربان قلب جنین در آن بیشتر باشد.

در مقابل دستگاه سونیکید کاربری راحت تری داشته و از قیمت پایین تری نیز برخوردار است. که همین امر این دستگاه را به یک دستگاه پر کاربرد تبدیل کرده است.

 انواع مدل های دستگاه سونیکید

سونیکید جامپر جیبی JPD-100E (فتال داپلر پرتابل)

سونیکید پرتابل فنون طب صدف با نمایشگر

دستگاه جنین یاب یا سونیکید FT D500 ( جنین یاب ) ا Sonicide FT D500 device (fetus finder)

دستگاه جنین یاب FT-A400

دستگاه سونیکید دیجیتالی مدل EM22

دستگاه سونیکید اکیوریت دیجیتال مدل AD51C

سونیکید جامپر رومیزی JPD-200C (فتال داپلر)

سونیکید مدل EM33 ایزی لایف

تعمیرات تخصصی انواع اکسسوری 

( کابل و پروب ) بیمارستانی
انواع پروب و کابل :SPO2 ( پالس اکسیمتری)  

ECG (الکتروکاردیوگرافی) NST (فتال مانیتورینگ)

تماس:۰۹۱۳۹۰۹۶۲۸۶