تعمیر فشار سنج عقربه ایی

تعمیر فشار سنج عقربه‌ای

گیج فشار در این نوع از فشار سنج ها دارای بالشتکهایی از هوا بوده که در اثر پر شدن کاف ، فشار داخل بالشتک نیز زیاد شده و موجب حرکت کردن بالشتک به سمت بالا می شود.

این حرکت به محوری منتقل شده که محور به عقربه دستگاه متصل است. و فشار هوا عقربه را روی صفحه مُدرج حرکت می‌دهد که هر درجهٔ آن معمولا نشانگر دو میلیمتر جیوه‌ است.

شکل1: فشارسنج عقربه ای

1- کاور کاف یا بازو بند

کاف یک پوشش دو لایه از جنس پارچه و دراز است که خاصیت ارتجاعی نداشته و به دور بازو پیچیده می شود. بازوبند باید به اندازه کافی بلند باشد تا بطور کامل دور بازوی فرد را بگیرد.

۲– کاف هوا

کاف هوا از جنس لاستیکی است که در درون بازوبند قرار می گیرد و قابل باد شدن است. این کاف قابل مشاهده نیست و فقط دو لوله لاستیکی متصل به آن از بازوبند خارج می شود. که در مدلهای دیجیتال دارای یک لوله می باشد.

کاف هایی که نسبت به بازوی فرد خیلی کوتاه یا باریک باشند و یا هر دو اشکال را داشته باشند (درمجموع خیلی کوچک باشند) فشار خون را بطور کاذب بالا تر از فشارخون واقعی و اگر بیش از حد پهن باشند، فشارخون را پایین تر از فشارخون واقعی نشان خواهند داد.به همین علت کاف های فشار سنج دارای سایزهای مختلف( از سایزهای نوزادی تا بزرگسال) می باشند و هنگام اندازه گیری می بایست از کاف با سایز مناسب برای بیمار استفاده شود.

اگر کاف کاملاً دور بازو را نگیرد یا وسط کاف دقیقا  روی شریان بازویی قرار نداشته باشد، ممکن است فشار اندازه گیری شده، فشار واقعی نباشد.

در بعضی دستگاهها  وسط کاف لاستیکی با علامت بر روی بازوبند، مشخص شده است. اندازه عرض کاف هوا بطور متوسط ۱۵- ۱۳سانتیمتر و طول آن ۳۵- ۳۰ سانتیمتر است.

۳– لوله های لاستیکی

از وسط کاف هوا دو لوله لاستیکی خارج می شود که یکی به پمپ و دیگری به دستگاه وصل میگردد. این دو لوله، کار انتقال و خروج هوا را برعهده دارند. طول لوله باید حدود ۷۶ سانتیمتر باشد.

۴– پمپ لاستیکی، دریچه و پیچ تنظیم هوا

از این پمپ برای تلمبه کردن و انتقال هوا به داخل کاف و تخلیه هوا از آن، استفاده می شود. برای ورود و خروج هوا بر روی پمپ دریچه ای در نظر گرفته شده است که بوسیله پیچ فلزی که با دست باز و بسته می شود، ورود و خروج هوا تنظیم می گردد.

اگر پیچ ورود و خروج هوا را ببندیم، باید جیوه در سطح ثابت بماند و در زمانیکه آنرا باز می کنیم، باید اجازه دهد سطح جیوه بطور قابل کنترل پایین بیاید.

قسمتهاي مختلف فشار سنج عقربه ايي

قسمت هاي مختلف فشار سنج عقربه اي

تعمیر فشار سنج عقربه ای

بیشترین ایراداتی که در دستگاههای فشار سنج بوجود می آید مربوط به گیج فشار دستگاه می باشد که معمولا قابلیت تعمیر را نیز دارد.بخشهای دیگر دستگاه در صورت خرابی می بایست تعویض شوند.عمده خرابی های دستگاه فشار سنج را می توان در موارد ذیل مشاهده کرد:

1- فرسودگی شلنگهای رابط و کاف و پوآر

نحوه تعمیر:تعویض هرکدام از موارد که دارای نشتی هوا می باشد.

2- خرابی شیر کنترل دار و سوپاپ ها

نحوه تعمیر: شیر مخزن جیوه اگر خراب بود. باید مخزن تعویض شود و اگر از نوعی بود که شیر مخزن باز می شود فقط شیر را تعویض کنید.

3- خرابی پمپ هوا

نحوه تعمیر:تعویض پمپ

4-خرابی شیر تخلیه: اگر پس از فشردن هوا داخل فشارسنج قبل از باز کردن شیر فشار پوآر نشتی داشت عیب به خرابی واشر پیچ شیر یا به سوپاپ انتهای شیر مربوط می شود.

نحوه تعمیر:که اگر واشر پیچ بود تعویض و اگر سوپاپ شیر بود. فقط کافی است سوپاپ لاستیکی ورودی محل اتصال پوآر به شیر را خارج کرده و شکاف قسمت انتهای آن را تمیز کنید. در  شکل زیر دو نمونه مختلف از این سوپاپها آورده شده است که برای واضح بودن شیار سوپاپ با کمی تغییر شکل در سوپاپ می توان آنرا پیدا نمود.

خرابي شير يكطرفه پمپ هوا

خرابي شير يك طرفه پمپ هوا

شير يكطرفه پمپ هوا2

تعمير سوپاپ انتهای پوآر (پمپ هوا) كه معمولا بر اثر پرز گرفته‌گي يا ذرات گرد و غبار موجب كاركرد نا صحيح اين بخش مي شود.

نحوه تعمیر: با الکل سوپاپ آن شسته و بعد خشک نمایید.

تعمير سوپاپ پمپ هوا

تعمير سوپاپ پمپ هوا

گیج فشار

شکل 4 گیج فشار سنج عقربه ای  

در صورتی که صفر فشارسنجهای عقربه ای  از تنظیم خارج شود می توان با تنظیم پین محل آنرا تنظیم نمود(در شکل با گزینه Adjusting pin مشاهده می شود) در مدلهای Alpk2 با چرخاندن پیچ محل اتصال لوله لاستیکی به گیج اینکار انجام می شود دقت کنید برای اینکار می بایست ابتدا واشر شماره 1 که بر روی آن 2 عدد سوراخ وجود دارد شل شده و سپس پیچ را تنظیم نموده و مجددا واشر را محکم نمایید.(مانند شکل زیر)

تنظیم صفر عقربه فشارسنج Alpk2

تنظیم صفر عقربه فشارسنج Alpk2

در برخی مدلهای گیج این پیچ داخل ورودی هوا به گیج قرار داشته و می بایست آنرا با استفاده از  آچار پیچ گوشتی تنظیم نمود(مطابق اشکال زیر)

تنظیم صفر عقربه گیج

تنظیم صفر عقربه گیج

یکی از ایرادات و عیبهایی که معمولا گیج های فشار به آن دچار می شوند خرابی بالشتکهای هوای داخل این گیجها می باشد که منجر به نشتی باد و کاهش سریع باد داخل کاف می گردد.

باد شدن این بالشتکها موجب حرکت عقربه گیج فشار می گردد.(شکل زیر) در صورتیکه خرابی بالشتکها و جدا شدن سطوح آنها از یکدیگر می توان آنها را لحیم نمود و با توجه به مسی بودن سطوح بالشتکها قلع براحتی به آنها میچسبد. درصورتیکه میزان جداشدن سطوح بالشتک از یکدیگر زیاد باشد پس از لحیم کاری در مدت

کوتاهی از یکدیگر جدا می شوند و مجددا نیاز به لحیم کاری خواهند داشت.در این حالت می بایست بالشتکها تعویض گردند.البته در برخی از مدلها نیز این قابلیت تعویض وجود نداشته و کل گیج می بایست تعویض گردد.

خرابی بالشتکهای هوای گیج فشار

خرابی بالشتکهای هوای گیج فشار

در صورتیکه کالیبراسیون گیج فشار سنجهای عقربه ایی دچار ایراد گردد با استفاده از 2 پیچ که بر روی محور دوار داخلی خود گیج قرار دارند می توان گیج را تنظیم نمود.وظیفه این محور تبدیل حرکت خطی به حرکت دورانی می باشد.

این پیچها ضریب تبدیل حرکت خطی به دورانی را تنظیم می نمایند.البته تنظیم گیج در این حالت کار بسیار مشکلی بوده و دقت و ظرافت بسیاری نیاز دارد.

تنظیم گیج فشار سنج

تنظیم گیج فشار سنج

* توصیه می شود پس از هر بار تعمیر جهت اطمینان از کارکرد سالم آنها با یک فشارسنج جیوه ای تست شود.

تعمیر فشار سنج عقربه ایی