آموزش تعمیر دستگاه تست قند خون (گلوکومتر)

تعمیر و عیب یابی دستگاه تست قند خون (گلوکومتر)

برای دیدن فیلمهای آموزشی میتوانید اینجا کلیک کنید.

دستگاه تست قند خون(گلوکومتر) چیست؟

یکی از دستگاههای آزمایشگاهی که امروزه در منازل به راحتی مورد استفاده قرار میگیرد گلوکومتر است. دستگاه گلوکومتر یا تست قند خون ، ابزاری  برای اندازه گیری غلظت تقریبی گلوکوز موجود در خون افراد سالم یا بیمار است.با توجه به اینکه میزان قند موجود در خون توسط این دستگاه سنجیده می شود لذا ورودی این دستگاه یک قطره از خون افراد است که با توجه به نوع دستگاه حجم آن از  0.3 تا 1 میکرولیتر متغیر است.

 قطره کمی از خون ، که با استفاده از سوراخ کردن نوک انگشت بدست می آید ، در نوار تست یکبار مصرف قرار می گیرد که دستگاه آن را می خواند و از آن برای محاسبه سطح قند خون استفاده می کند. دستگاه سپس سطح قند خون  را در واحد mg / dl و mmol / l نشان می دهد .

از  سال 1980 ، هدف اصلی مدیریت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2  ، دستیابی به سطح طبیعی گلوکز  خون برای بیشترین زمان ممکن بوده است، که این مهم با راهبرد HBGM (مانیتورنگ گلوکز خون در خانه)  انجام پذیر است. این مزایا شامل کاهش در میزان وقوع و شدت عوارض طولانی مدت ناشی از هایپرگلیسمی و همچنین کاهش عوارض کوتاه مدت است.

خود نظارتی  قند خون

روند نظارت بر قند خون شخصی خود با اندازه گیری گلوکز ،به عنوان خود نظارتی بر قند خون یا “HBGM” گفته می شود.برای آزمایش گلوکز با یک قند سنج معمولی ، یک نمونه کوچک از خون را روی “نوار تست” یکبار مصرف قرار داده و نوار را در دستگاه تست قند خون قرار دهید. نوارهای آزمایش با مواد شیمیایی که با گلوکز خون ترکیب شده اند ، پوشیده شده اند.
دستگاه تست قند خون (گلوکومتر)  این کار را از طرق مختلف انجام می دهند. برخی میزان جریان عبوری از نمونه را اندازه گیری می کنند. برخی دیگر میزان نوری که از آن منعکس می کنند را اندازه میگیرد . کنتور سطح گلوکز را به صورت عدد نمایش می دهد. معمولا مدلهای جدید می توانند تعدادی از نتایج آزمون را ضبط و ذخیره کنند و برای ذخیره نتایج آزمایش یا چاپ آنها به رایانه های شخصی متصل شوند.

موارد مهم در خرید دستگاه تست قند خون

1- دقت دستگاه تست قند خون

2- قیمت نوار تست قند خون و در دسترس بودن آن

3- قیمت دستگاه تست قند

4- سرعت انجام آزمایش توسط دستگاه ( دستگاههای امروزی سرعتهای مشابهی دارند)

5- امکان ذخیره نتایج آزمایشها در حافطه دستگاه و ار سال آنها به کامپیوتر

6- . بعضی از گلوکومترها  امکان خون گیری از مکانهایی غیر از نوک انگشتان  را می دهند. برخی از مدل های جدید دارای تایم خودکار ، کدهای خطا و سیگنال ها ، یا بارکد خوان برای کمک به کالیبراسیون هستند.

7- رنج کاری دستگاه

دستورالعمل استفاده از دستگاه تست قند خون

1. دست ها را با صابون و آب گرم بشویید و کاملاً خشک کنید یا ناحیه خون گیری را با الکل تمیز کرده و کاملاً خشک کنید.

2. نوک انگشت (یا مکان جایگزین اگر دستگاه به  شما اجازه می دهد) را با لانست بزنید.

3. دست را به سمت پایین نگه دارید و انگشت را نگه دارید تا قطره خون کمی ظاهر شود.

4. خون را بر روی محل مشخص شده توسط نوار قرار دهید.

4- دستورالعمل نحوه قرار دادن نوار تست و استفاده از گلوکومتر را دنبال کنید.(معمولا ابتدا باید نوار را در دستگاه قرار دهید و پس از تایید نوار توسط دستگاه خون را بر روی آن بریزید.)

شما باید دستورالعمل های مربوط به گلوکومتر  و نوارهای تست آن را به دقت بخوانید. دستورالعمل اندازه گیری در کتابچه راهنمای کاربر یافت می شود. این کتابچه راهنما را نگه دارید تا به شما در حل هر مشکلی که ممکن است پیش بیاید کمک کند. بسیاری از دستگاههای تست قند هنگام ایجاد مشکلی در سنجش ، یا نمونه خون موجود در نوار از “کدهای خطا” استفاده می کنند. برای تفسیر این کدهای خطا و رفع مشکل به دفترچه راهنما نیاز دارید.

نحوه استفاده از لانست و خون گیری

نحوه استفاده از لانست و خون گیری

در شکل زیر نحوه قرار دادن خون را در محل مشخص شده بر روی نوار میبینید.دقت کنید مقدار بیش از حد کم یا زیاد خون بر روی اندازه گیری میزان قند تاثیر گذاشته و دقت اندازه گیری را کاهش میدهد.

 

نحوه قرار دادن خون روی نوار

نحوه قرار دادن خون روی نوار

اصول کارکرد دستگاه تست قند خون

امروزه روشهای شیمیایی برای سنجش گلوکز خون به طور کلی به عملکرد  آنزیمها متکی هستند (به عنوان مثال گلوکز اکسیداز ، گلوکز دهیدروژناز ، هگزوکیناز و غیره) که به واکنشهای کروموژنیک یا واکنش هایی با تغییر در جریان الکترون وابسته است که می تواند توسط شمارنده های الکترونیکی مناسب اندازه گیری شود.

1- روش الکتریکی (الکتروشیمیایی)

در هر نوار تست قند خون آنزیمی (مثلا گلوکوز  اکسیداز)  وجود دارد.این آنزیم با نمونه خون ریخته شده بر روی نوار واکنش نشان میدهد و اسیدی به نام اسید گلوکونیک ایجاد میکند. سپس اسید گلوکونیک با ماده شیمیایی دیگری به نام فریسیانید ترکیب شده تا ماده جدیدی به نام فروسیانید ایجاد شود.

از طریق اندازه گیری جریان عبوری از این ماده می توان میزان قند موجود در نمونه خونی بیمار را اندازه گیری کرد.

2- روش نور سنجی

در این روش ابتدا نوری توسط LED به نمونه ترکیب شده با ماده معرف روی نوار تابیده میشود سپس بازتابش آن توسط گیرنده های نوری دریافت و پس از تقویت به پردازشگر رنگ ارسال می شود و از روی رنگ بازتابش شده میزان قند خون اندازه گیری میشود.معمولا دستگاههایی که از رنگ سنجی برای اندازه گیری قند خون استفاده میکنند دارای کد رنگی بر روی جعبه نوارهای تست قند خون نیز هستند تا کاربر بتواند مستقیما نیز با مراجعه به جدول رنگی میزان قند خون را بصورت چشمی و با استفاده از جدول تشخیص دهد.

ایرادات شایع در دستگاه تست قند خون و نحوه تعمیر دستگاه گلوکومتر

دستگاههای تست قند خون نسبتا مقاوم بوده و معمولا بسیار کم دچار ایرادات کلی و اساسی میگردند به نحوی که حتی بعضی از شرکتهای سازنده اینگونه تجهیزات دستگاه را با گارانتی مادام العمر به فروش می رسانند.اما برخی ایرادات بصورت شایع در این دستگاه ایجاد می شود که معمولا با انجام کارهای جزئی برطرف می گردند و دستگاه تعمیر می شود.

1- عدم روشن شدن دستگاه تست قند خون : ایراد از اتمام باطری دستگاه است مطابق شکل زیر باطری را تعویض کنید.

نحوه تعویض باطری دستگاه تست قند خون

نحوه تعویض باطری دستگاه تست قند خون

  • دقت کنید برخی از دستگاهها دارای 2 عدد باطری می باشند حتما هر دو را تعویض کنید.هنگام تعویض به جهت مثبت و منفی قطبها توجه کنید.

در موارد معدود جدا شدن سیمهای باطری می تواند موجب شود که حتی با وجود تعویض باطری بازهم دستگاه روشن نشود. برای تعمیر دستگاه را باز نموده و سیمها را به محل مناسب لحیم کنید.

2- عدم خوانش صحیح کد نواری دستگاه و نمایش پیغام خطا بر روی دستگاه: در اینحالت معمولا چیپ حاوی کد به درستی در جای خود قرار نگرفته یا کد چیپ با نوارهای قرار داده شده در دستگاه تست قند خون همخوانی ندارد. در اینحالت برای تعمیر تست قند خون می بایست چیپ مناسب را در دستگاه قرار دهید. ( به شکل زیر دقت کنید)

نحوه جاگذاری چیپ

نحوه جاگذاری چیپ

 

3- نمایش پیغام خطا بر روی دستگاه:برخی مواقع محل قرار گیری نوار تست بر روی دستگاه تست قند خون کثیف شده و اتصال پایه های نوار با سوکت داخلی دستگاه به درستی انجام نمیشود. در اینحالت برای تعمیر دستگاه می بایست سوکت محل قرار گیری نوار تست قند را تمیز نمایید.برای اینکار یک نوار را به کمی الکل آغشته نموده و چند بار داخل سوکت قرار داده و آنرا خارج می کنیم یا آلودگیهای سوکت تمیز شود.دقت کنید از الکل به مقدار کم استفاده کنید تا دستگاه آسیب نبیند.

پس از تمیز شدن سوکت و اطمینان از صحت کارکرد دستگاه نوار الکلی را دور بیندازید.برخی از گلوکومترها دارای مایعی جهت تست صحت کارکرد دستگاه هستند.

برای تست با این مایع که معمولا رنگی صورتی دارد ابتدا یک نوار را داخل دستگاه تست قند خون قرار داده و سپس بعد از هم زدن مایع تست یک قطره از آنرا بر روی نوار در محل قرار گیری خون بریزید.اکثر این مواد حاوی قندی در حدود قند نرمال یعنی بین 90 الی 100 می باشد.

برخی دیگر از دستگاههای تست قند خون دارای یک چیپ برای تست هستند و صرفا می بایست همان چیپ را هنگام تست بجای نوار داخل سوکت قرار دهید که در اینحالت عددی که بر روی دستگاه مشاهده می کنید می بایست با عدد ذکر شده توسط سازنده در دفترچه راهنمای کاربری دستگاه همخوانی داشته باشد.

تعمیر دستگاه تست قند خون اکیوچک -تعمیر دستگاه تست قند خون بایونیم- تعمیر دستگاه تست قند خون گلوکوکارد – تعمیر دستگاه تست قند خون کنتور پلاس – تعمیر دستگاه تست قند خون پرفورما – تعمیر دستگاه تست قند خون الگانس – تعمیر دستگاه تست قند خون بیورر – تعمیر دستگاه تست قند خون مدیساین – تعمیر دستگاه تست قند خون زیکلاس – تعمیر دستگاه تست قند خون کلور چک – تعمیر دستگاه تست قند خون اینفوپیا – تعمیر دستگاه تست قند خون داکتر – تعمیر دستگاه تست قند خون گلوکو پلاس – تعمیر دستگاه تست قند خون آنکال اکسترا – تعمیر دستگاه تست قند خون گالا – تعمیر دستگاه تست قند خون کرسنس – تعمیر دستگاه تست قند خون گلوکو شور – تعمیر دستگاه تست قند خون امپرور بایر – تعمیر دستگاه تست قند خون استار – تعمیر دستگاه تست قند خون اس دی کدفری – تعمیر دستگاه تست قند خون KMR – تعمیر دستگاه تست قند خون ایزی لایف – تعمیر دستگاه تست قند خون آوان

لطفاً در یوتیوب ما را دنبال کنید

 تعمیرات تخصصی کاپنوگراف