تنظیم فشار سنج دیجیتال بازویی

دستگاه فشار سنج دیجیتال

اغلب دستگاههای فشار سنج دیجیتال دارای قسمتهای زیر هستند(شکل 29):

  • محفظه باطری
  • کلید استارت
  • کلید حافظه
  • نمایشگر
  • کاف

شکل(29):بخشهای مختلف یک فشار سنج دیجیتال

بر روی نمایشگر دستگاههای فشار خون دیجیتال می توان موارد زیر را دید(شکل 30):

  • تاریخ و زمان
  • فشار سیستولیک
  • فشار دیاستولیک
  • دسته بندی سطح فشار خون
  • میزان ضربان قلب
  • شماره حافظه

شکل (30):راهنمای علائم نشانداده شده بر روی LCD یک فشار سنج دیجیتال

 

دستگاههای فشار سنج دیجیتال به صورت غیرتهاجمی فشار خون را اندازه گیری میکنند و دارای 2 نوع بازویی و مچی هستند.کاف فشارسنجهای بازویی بر روی بازو و در امتداد قلب بسته میشود اما کاف فشارسنجهای مچی بر روی مچ قرار میگیرند لذا لازم است تا بیمار آرنج خود را خم نموده تا فشار سنج در راستای قلب قرار گیرد.

از آنجایی که فشار خون داخل شریانی در شریان مچ ضعیف تر است لذا اندازه گیری فشار از مچ نیاز به دقت بالاتری دارد و خم شدن آرنج نیز فشار داخل شریانی را کمی کاهش میدهد که این موضوع باعث دقت پایین تر اعداد اندازه گیری شده در دستگاههای فشار خون مچی میشود.

از آنجایی که دقت فشار خون اندازه گیری در برخی افراد حساسیت بالایی دارد لذا توصیه میگردد این افراد از دستگاههای فشار خون دیجیتال بازویی استفاده کنند. همچنین اگر نیاز به دقتهای بالاتر در اندازه گیری باشد استفاده از دستگاههای فشارخون دیجیتال با گرید بیمارستانی می بایست مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه راه اندازی و کاربری دستگاه فشار خون سنج دیجیتال

شاید موضوع این بخش به ظاهر ارتباطی به تعمیرات دستگاه فشارخون سنج دیجیتال نداشته باشد ، اما اگر بدانیم که 50 درصد از ایراداتی که کاربران از آن شکایت میکنند بیشتر مربوط به کاربری ناصحیح از دستگاه می باشد لزوم مطالعه این بخش برای علاقمندان مشخص تر خواهد شد.همچنین نکاتی در زمینه نگهداری صحیح از دستگاه در این بخش آورده شده است که میتواند در افزایش طول عمر دستگاه موثر باشد و نیز دقت دستگاه را در اندازه گیری فشار ،بیشتر نماید.

ابتدا در پوش باطری را بردارید و باطریها را در محل خود مطابق با شکل کشیده شده بر روی دستگاه قرار دهید.بیشتر دستگاههای دیجیتال از باطری قلمی سایز AA و تعداد 4 عدد برای راه اندازی استفاده میکنند که در مورد دستگاههای دیجیتال بازویی این تعداد 2 عدد و سایز آنها نیز AAA  می باشد.

نکته: بهتر است از باطریهای Alkaline (آلکالاین) در دستگاهها استفاده شود. در صورتی که از باطریهای معمولی در دستگاهها استفاده شود با توجه به داشتن موتور(میزان جریان مصرفی موتورها بالا است) باطریها زود تخلیه شده  و نیاز به تعویض زود به زود آنها است.

نکته:سولفاته شدن باطری به مرور زمان میتواند باعث قطعی در سیمهای رابط داخلی دستگاه شده یا عدم اتصال صحیح قطبهای مثبت و منفی باطری به پدهای فلزی گردد.لذا محفظه باطریها و خود باطریها هر 3 ماه می بایست مورد بازبینی قرار گیرد تا از آسیبهای آتی  احتمالی ، جلوگیری بعمل آید.

در صورتیکه از آداپتور برای راه اندازی دستگاه استفاده شود معمولا آداپتور 6 Vdc (6 ولت مستقیم)  و حداقل جریان 600mA برای روشن کردن دستگاه استفاده کنید.ولتاژهای بالاتر از این مقدار می تواند موجب سوختن دستگاه شود.

همچنین به علامت پلاریته قطبهای سوکت آداپتور دقت کنید تا با معکوس وصل شدن قطبها موجب آسیب رسیدن به دستگاه نشوید. در اکثر دستگاهها پلاریته به این شکل است

نکته: بهتر است به هیچ عنوان از آداپتور برای راه اندازی دستگاه استفاده نشود زیرا معمولا آداپتورهای موجود در بازار استاندارد نبوده و با اولین نوسان برق موجب سوختن میکروکنترلر دستگاه میگردد که معمولا این ایراد قابل برطرف کردن نمیباشد و دستگاه اسقاط خواهد شد.

با زدن کلید Start  یا  دستگاه روشن میشود.تمامی دستگاهها زمانیکه برای اولین بار روشن میشوند نیاز به تنظیم زمان و تاریخ دارند که پس از یک بار ست کردن آن در دفعات بعدی نیازی به انجام اینکار نبوده و با روشن شدن عملیات اندازه گیری فشار مستقیما آغاز می شود.

برای تنظیم تنظیم تاریخ و زمان با فشار دادن کلیدهای Start  یا MEM می توان تنظیمات را انجام داد و برای تغییر پارامتر بعدی می بایست کلیدهای  Start  و MEM  را بطور همزمان برای مدت 2 ثانیه نگه داشت.

پس از تنظیمات اولیه دستگاه را خاموش کرده و کاف را مطابق شکل به بازو متصل کنید.دقت کنید نحوه اتصال کاف به بازو اهمیت زیادی دارد زیرا اگر درست متصل نشود یا دقت دستگاه پایین آمده و اعداد نشان داده شده صحیح نخواهند بود و یا پس از چند بار پر و خالی شدن کاف با پیغام خطا بر روی دستگاه مواجه می شوید.

هنگام ثبت و اندازه گیری فشار خون، بیمار می بایست در وضعیت راحت بدنی قرار گرفته و از هرگونه استرس و اضطرابی بدور باشد.

با توجه به اینکه اعداد مشاهده شده می بایست مورد تفسیر قرار گرفته و تنظیم داروها براساس آن باشد می بایست همیشه از یک دست برای ثبت گرفتن استفاده کرد.دقت کنید میزان اختلاف فشار بین دست چپ و راست چیزی حدود 5 الی 10 میلیمتر جیوه است.

شکل (31) :نحوه صحیح بستن فشار سنج دیجیتال به بازو

نکته1:شیلنگ کاف حتما بر روی گودی آرنج و روی شریان بازویی قرار گیرد تا سنسور دستگاه بیشترین کیفیت ثبت ضربان را داشته باشد.

نکته2: در صورتیکه کاف بیش از حد شل و یا سفت بسته شود معمولا با پیغام خطا در اندازه گیری مواجه خواهیم شد.

نکته3: حتما از کاف با سایز متناسب با قطر دست بیمار استفاده شود.( سایزهای اطفالی و بزرگسال کاف در رنج های متفاوت در بازار موجود است).

پس از انجام موارد بالا کلید استارت فشار داده شود تا دستگاه اندازه گیری فشار خون را آغاز کند.پس از انجام ثبت بر روی نمایشگر دستگاه،  3 عدد را می بایست مد نظر قرار داد : فشار سیستولیک(یا ماکزیمم) فشار دیاستولیک(یا مینیمم) و میزان ضربان قلب.

در صورتیکه بخواهید اطلاعات را تفسیر کنید میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید.با  تقسیم بندی فشارخون و اعداد اندازه گیری شده می توان به بالا یا پایین بودن میزان فشار خون پی برد.

شکل (32) :راهنمای بررسی فشار خون

۱- فشارخون مطلوب : فشارماکزیمم کمتراز ۱۲۰ میلیمترجیوه وفشارمینیمم کمتراز ۸۰ میلیمترجیوه

۲- فشارخون طبیعی : فشارماکزیمم کمتراز ۱۳۰ میلیمترجیوه وفشارمینیمم کمتراز ۸۵ میلیمترجیوه

۳- فشارخون کمی بالاترازطبیعی : فشارماکزیمم بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیمترجیوه یا فشارمینیمم بین ۸۵ تا ۹۰ میلیمترجیوه

۴- فشارخون بالا : فشارماکزیمم ۱۴۰ میلیمترجیوه وبیشتر یا فشارمینیمم ۹۰ میلیمترجیوه و بیشتر

نکته:برخی افراد هنگامیکه در حضور دیگران ثبت فشار خون انجام میدهند بطور لحظه ایی فشارشان افزایش پیدا میکند. در صورتیکه برای تست دستگاه از خود مشتری یا بیمار ثبت میگیرید این نکته را دقت کنید تا موجب تفسیر اشتباه از کارکرد صحیح دستگاه نشوید.

اطلاعات فنی دستگاه

اطلاعات فنی یک دستگاه کمک می کند تا کاربر بتواند به پارامترهایی  چون دقت کاری دستگاه، طول عمر مفید دستگاه ، رنج کاری دستگاه و مواردی از این قبیل دسترسی داشته باشد. برای یک تعمیرکار فنی دانستن مشخصات کاری دستگاه الزامی است تا بتواند بر اساس آن یک دستگاه را پس از تعمیر تست کند.بطور نمونه مشخصات فنی یک دستگاه در زیر آورده شده است تا ببینیم این اطلاعات چه کمکی در هنگام کار میتواند به تعمیرکار داشته باشد.

روش اندازه گیری: اندازه گیری اسیلومتری یا نوسان سنجی

دامنه اندازه گیری فشار:0 الی 299 mmHg

دامنه اندازه گیری فشار سیستولی :60 الی 279  mmHg

دامنه اندازه گیری فشار دیاستولی:40 الی 200 mmHg

دامنه اندازه گیری ضربان قلب:40 الی 180 B/Min(ضربان بر دقیقه(

دقت فشار اندازه گیری: 3mmHg

دقت ضربان قلب: 5%

منبع تغذیه :4 عدد باطری با سایز AA

تعداد اندازه گیری :700 بار( با باطریهای قلیایی LR6) یا 200 بار( با باطریهای منگنزی R6P)

مقدار حافظه:60 اندازه گیری آخر

شرایط کار:10 تا40 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 15 الی 85 درصد

درجه حفاظت دستگاه:IP20

مطابقت استانداردی: IEC60601-1-2:2014  و Iso80601-2-30:2009

اطلاعات دستگاهی که مشخصات آن در بالا آورده شده کمک میکند تا تعمیر کار به نقاط ضعف و قوت دستگاه مورد تعمیر پی ببرد.مثلا این دستگاه دارای دقت 3mmHg است که به این معناست که یک دستگاه نسبتا مناسب برای اندازه گیریهای خانگی می  باشد. دقت دستگاههای دقیقتر تا  2mmHg  است.

یا از روی درجه حفاظت دستگاه میتوان پی برد که این دستگاه در مقابل آب و گرد و خاک مقاومتی نداشته و در صورت عدم نگهداری ناصحیح می تواند به راحتی آسیب ببیند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تعمیر و عیب یابی فشار سنج را مطالعه نمایید