فتال مانیتورینگ 3

تعمیر پروب فتال مانیتورینگ

فتال مانیتورینگ چیست؟

فتال مانیتورینگ که به آن مانیتور ضربان قلب  و حرکات جنین نیز گفته می شود دستگاهی است که برای ثبت و نمایش ضربان قلب جنین بر روی یک مانیتور  به کار می رود. در این دستگاه از پروب داپلر دارای حساسیت بالا استفاده می شود. در این پروب، مبدل فرستنده و گیرنده وجود دارد که مبدل فرستنده به یک نوسانگر متصل است و امواج فراصوت را به صورت پیوسته به سمت جنین داخل رحم ارسال می کند. این امواج در برخورد با جنین برگشت پیدا می کنند و توسط مبدل گیرنده موجود در پروب داپلر دریافت می شوند. سپس امواج دریافتی در دستگاه تبدیل به سیگنال الکتریکی می شوند.

دستگاه فتال(جنین) مانیتورینگ اطلاعات گرافیکی یا عددی از نرخ ضربان جنین(FHR) و فعالیت رحم مادر را برای ارزیابی سلامت جنین ، فراهم می سازد. در زمان زایمان اغلب FHR در واکنش به انقباض رحم یا حرکات جنین افزایش و کاهش می یابد. بررسی الگوها، سطح خط مبنا و مشخصه های تغییر پذیر بدست آمده می تواند نشان دهنده نیاز به اتخاذ روش و یا داروی مناسب در طی زایمان باشد.

تفاوت این دستگاه با دستگاه سونی کید که آن هم صدای قلب جنین را ثبت می کند در میزان دقت عملکرد و بر خط بودن است.دستگاه فتال مانیتورینگ تغییرات ضربان قلب جنین را بصورت نموداری بر روی مانیتور نشان می دهد اما دستگاه سونی کید صرفا تعداد ضربان قلب را نمایش داده یا صدا آنرا پخش می کند.البته دستگاه فتال می تواند تغییرات حرکت جنین را نیز در داخل رحم مادر رصد کند.

بالاتر بودن دقت این دستگاه نسبت به سونی کید بعلت بالاتر بودن تعداد کریستالهای اولتراسوند ی است که در داخل پروب های آن قرار دارد.

در استفاده از دستگاه فتال مانیتور، انتخاب فرکانس مناسب اهمیت زیادی دارد زیرا با استفاده از فرکانس مناسب امواج، نفوذ مناسب به جنین صورت گرفته و جذب کاهش می یابد. هم چنین توان امواج برگشتی بالا رفته و دقت نیز افزایش می یابد. این دستگاه ضربان قلب دوقولوها را نیز به صورت هم زمان اندازه گیری کرده و با برق و باتری کار می کند. در فتال مانیتور، سیستم هشدار دقیق وجود دارد که در صورت غیر طبیعی بودن ضربان قلب جنین یا اشکال در انقباضات رحم، آلارم دستگاه را فعال می کند.

برای تماشای فیلمهای آموزشی میتوانید اینجا کلیک کنید.

پارامترها در دستگاه فتال مانیتور به دو شکل زیر اندازه گیری می شوند:

  1. مستقیم یا داخلی( Invasive)-تهاجمی: در این مدل، یک الکترود باریک با استفاده از یک کاتتر از طریق مجرای رحم وارد شده و به سر جنین متصل می شود. این روش اطلاعات دقیق تری جمع آوری می کند اما فقط در شرایطی استفاده می شود که مجرای رحم باز شده و مایع آمنیوتیک اطراف جنین تخلیه شده باشد.
  2. غیر مستقیم یا خارجی(Non-Invasive)- غیر تهاجمی: در این روش، پروب های دستگاه بر روی شکم مادر قرار داده می شوند و اندازه گیری از روی شکم انجام می گیرد.

سایر قابلیت های فتال مانیتورینگ:

  1. نمایش منحنی الکتروکاردیوگراف
  2. اندازه گیری فشار مایع مشیمه جنین
  3. اندازه گیری فشار خون و ضربان قلب مادر
  4. قابلیت اتصال به کامپیوتر
  5. ثبت اتوماتیک حرکات جنین
  6. اندازه گیری انقباضات و انبساطات رحمی

اجزای اصلی دستگاه های فتال مانیتورینگ :

  • صفحه نمایش با قابلیت نمایش تمامی پارامترهای پروسه ی مانیتورینگ به صورت عددی و گراف
  • اندازه و جنس چمبر
  • اسپیکر جهت سمع صدای FHR و الارم سیستم
  • کلید تنظیمات و هدایت پارامترها
  • کلید تنظیم ولوم صدای دستگاه
  • دکمه Toco Zero برای همسان سازی فشار پایه ی دستگاه با فشار دریافتی از سنسور مربوطه
  • دکمه Grotiwle Betten جهت جابه جایی محدوده ی بالا و پایین حیطه ی FHR
  • دکمه Clinician Event Marker که وقایع خاص در طول پروسه ی مانیتورینگ را از سایر تغییرات و پارامترهای ثبت شده، تفکیک نموده و برجسته سازی نماید
  • دکمه Trend Scroll Botton که با فشردن ان پارامترهای عددی ذخیره شده در سیستم، به صورت یک گراف در یک بازه ی زمانی یک ساعته قابل مشاهده می باشد

تعمیر پروب فتال مانیتورینگ

مهمترین بخش دستگاه فتال مانیتورینگ که بیشترین ایراد را پیدا می کند پروب های این دستگاه است.پروب های اصلی این دستگاه پروب اولتراسوند یا US و پروب TOCO که میزان فشار را اندازه گیری می کند هستند.

وجود پروب پالس اکسیمتر یا کابل EKG در این دستگاه اغلب آپشنال بوده و بصورت معمول در این دستگاه وجود ندارند.همچنین با توجه به اینکه امکان دوقلو بودن نوزادان وجود دارد، اکثر دستگاههای فتال دارای 2 عدد پروب US و یک عدد پروب TOCO  هستند.

برای تعمیر پروب US و TOCO باید ایرادات مربوط به این دو پروب را بیشتر شناخت.پروب US دارای کریستال های اولتراسونیک بوده که فرکانس صدایی را به داخل بدن مادر ارسال می کند.از آنجا که کریستال ها به ضربه حساس هستند لذا در هنگامیکه این پروب ها به زمین می افتند کریستال اولتراسونیک آنها شکسته و پروب US می بایست تعویض شود.داخل پروب های US تعداد 8 عدد کریستال وجود دارد که با از بین رفتن هر کدام ، بخشی از کیفیت ثبت سیگنال از دست خواهد رفت.

انواع دستگاه های موجود در بازار ایران

تعمیر فتال مانیتورینگ ( Econet ( NST اکونت مدل (Smart 1)

تعمیر فتال مانیتورینگ ( NST ) بایونت Bionet مدل FC1400

تعمیر فتال مانیتورینگ ( Bionet ( NST ( بایونت) مدل FC1400-Twin Veiw

تعمیر فتال مانیتورینگ مدل (m301b) فنون طب

تعمیر فتال مانیتورینگ ( Bionet ( NST ( بایونت ) مدل FC700

تعمیر فتال مانیتورینگ Huntleigh هانتلی مدل Sonicaid Team 3A

تعمیر فتال مانیتورینگ bionet

 

تعمیرات تخصصی انواع اکسسوری 

( کابل و پروب ) بیمارستانی
انواع پروب و کابل :SPO2 ( پالس اکسیمتری)  

ECG (الکتروکاردیوگرافی) NST (فتال مانیتورینگ)

تماس:۰۹۱۳۹۰۹۶۲۸۶