تعمیر فشار سنج جیوه ای

آموزش تعمیر دستگاه فشار سنج جیوه ایی

با توجه به اینکه دستگاههای فشار سنج جیوه ایی تکنولوژی ساده ایی دارند لذا خرابیهای آنها نیز ساده بوده و بر طرف کردن آنها نیز به همان نسبت ساده تر است.اینگونه دستگاهها پیچیدگی نداشته اما در هنگام تعمیر می بایست نکات ظریفی را رعایت کرد تا پس از تعمیر ، صحت و دقت دستگاه صحیح باشد.

تعمیر فشار سنج جیوه ایی

1-  هنگام اندازه گیری فشار ، بر روی ستون جیوه حبابهای هوا ظاهر میشود

این ایراد بعلت خالی شدن بخشی از جیوه درون مخزن است می بایست به مخزن جیوه ، جیوه اضافه کنید.

نکته 1: برای اضافه کردن جیوه ، بایستی در پوش بالایی لوله شیشه ایی را جدا کرده و با سرنگ به داخل لوله جیوه اضافه کنید.دقت کنید شیر مخزن جیوه بایستی در اینحالت باز باشد. تا زمانی به داخل لوله جیوه اضافه کنید که سطح بالایی جیوه درون لوله بر روی  عدد صفر قرار گیرد.بیشتر اضافه کردن جیوه از این مقدار موجب می شود تا دستگاه دارای خطا شود و به میزانی که جیوه اضافه دارد فشار را اضافه تر نشان دهد.

نکته 2:حتما دقت کنید که پد نمدی یا پارچه ایی زیر پیچ بالایی ستون جیوه در جای خود قرار داشته باشد و پس از بستن و محکم کردن پیچ به درستی در محل خود قرار گیرد. در غیر اینصورت ممکن است دوباره جیوه درون مخزن تخلیه شود.

یشترین ایراداتی که در دستگاههای فشار سنج جیوه ایی ایجاد می شود، مربوط به سیستم اندازه گیری فشار دستگاه می باشد که معمولا قابلیت تعمیر را نیز دارد. بخشهای دیگر دستگاه در صورت خرابی می بایست تعویض شوند. عمده خرابی های دستگاه فشار سنج جیوه ایی را می توان در موارد ذیل مشاهده کرد:

1- فرسودگی شلنگهای رابط و کاف و پوآر

نحوه تعمیر:تعویض هرکدام از موارد که دارای نشتی هوا می باشد.

2- خرابی شیر کنترل دار و سوپاپ ها

نحوه تعمیر: شیر مخزن جیوه اگر خراب بود. باید مخزن تعویض شود و اگر از نوعی بود که شیر مخزن باز می شود فقط شیر را تعویض کنید.

3- خرابی پمپ هوا

نحوه تعمیر:تعویض پمپ

4-خرابی شیر تخلیه: اگر پس از فشردن هوا داخل فشارسنج قبل از باز کردن شیر فشار پوآر نشتی داشت عیب به خرابی واشر پیچ شیر یا به سوپاپ انتهای شیر مربوط می شود.

نحوه تعمیر:که اگر واشر پیچ بود تعویض و اگر سوپاپ شیر بود. فقط کافی است سوپاپ لاستیکی ورودی محل اتصال پوآر به شیر را خارج کرده و شکاف قسمت انتهای آن را تمیز کنید. در  شکل زیر دو نمونه مختلف از این سوپاپها آورده شده است که برای واضح بودن شیار سوپاپ با کمی تغییر شکل در سوپاپ می توان آنرا پیدا نمود.

خرابي شير يكطرفه پمپ هوا

خرابي شير يكطرفه پمپ هوا

شير يكطرفه پمپ هوا2

تعمير سوپاپ انتهای پوآر(پمپ هوا) كه معمولا بر اثر پرز گرفتگي يا ذرات گرد و غبار موجب كاركرد ناصحيح اين بخش مي شود

نحوه تعمیر: با الکل سوپاپ آن شسته و بعد خشک شود

تعمير سوپاپ پمپ هوا

تعمير سوپاپ پمپ هوا

6- شکستن لوله شیشه ای(در فشار سنجهای جیوه ایی)

نحوه تعمیر: تعویض لوله شیشه ایی (لوله فشارسنج جیوه ای اگر کثیف بود با الکل و پنبه تمییز می شود و نیازی به تعویض نیست)

7- بهم خوردن کالیبراسیون دستگاه یه علت ریختن جیوه و کم شدن جیوه مخزن

در فشار سنجهای جیوه ایی می بایست ابتدا شیر مخزن را باز کرده و سپس از بالای لوله شیشه ایی و به آرامی جیوه را توسط یک سرنگ به داخل آن تزریق نمود.این کار را تا زمانی ادامه می دهیم  که جیوه درون لوله از مقدار صفر رد نشود.در این حالت عمل اضافه کردن جیوه را متوقف می کنیم.

در صورتیکه جیوه درون لوله از صفر بالاتر قرار گیرد می بایست اضافه جیوه تزریق شده را تخلیه نمود تا در حالتی که هیچ فشاری درون کاف موجود نیست عدد نشان داده شده توسط ستون جیوه بر روی صفر قرار بگیرد.