آشنایی با نحوه تعمیر سل کانتر

 خدمات تخصصی و تامین قطعات  دستگاه های آزمایشگاهی در مشهد

سل کانتر چیست ؟

Untitled

 

دستگاه های سل کانتر (آنالایزر هماتولوژی) یکی از پرکاربردترین و اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند. با این دستگاه می توان تعداد گلبول های قرمزRBCگلبول های سفید WBCو پلاکت ها را اندازه گیری کرد. علاوه بر این برخی از این دستگاه ها قابلیت اندازه گیری هموگلوبین، هماتوکربت MCV، MCH،MCHC،مرفولوژی گلبول های قرمز را نیز دارند و تعداد اندکی از آنها شمارش افتراقی سلول های سفید (شمارش تعداد لنفوسیت ها، مونوسیت ها و گرانولوسیت ها) را انجام می دهند.

وظیفه گلبول های قرمز انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن بین بافت ها و ریه ها است. شمارش RBC، تعداد گلبول های قرمز را در یک میکرولیتر از خون نشان می دهد. پارامتر دیگر، HCT است که حجم سلول های خون را نسبت به حجم کل خون نمونه، بیان می دارد.

هموگلوبین در داخل گلبول های قرمز وجود دارد، که با اکسیژن موجود در ریه ها ترکیب شده ‌و آن ها را به بافت منتقل می کند و در برگشت با دی اکسید کربن بافت ها ترکیب شده و از طریق ریه آن را از بدن خارج می کند.

برای تعیین MCV , MCH ,MCHC از معادلات استانداردی استفاده شده که مشخصه های گلبول قرمز خوانده شده و اطلاعاتی راجع به غلظت هموگلوبین و اندازه گلبول های قرمز خون فراهم می کنند MCV حجم میانگین سلول های قرمز خون استMCH وزن متوسط هموگلوبین را در یک سلول قرمز نشان داده و MCHC غلظت متوسط هموگلوبین را در سلول قرمز بیان می کند

برای تماشای فیلمهای آموزشی میتوانید اینجا کلیک کنید.

 

 

اصول کار دستگاه

سل کانترهای الکترونیکی که مشخصات خون را اندازه گیری می کنند به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: گروه اول در هنگام عبور خون از مقابل یک منفذ، تغییرات امپدانس الکتریکی محلول را اندازه گیری می کنند و گروه دوم، بر مبنای شکست نور در اثر عبور سلول خون کار می کنند.

 

شمارنده سلول امپدانس الکتریکی

 Untitled

 

در این تکنیک ابتدا نمونه خون گرفته شده را با اضافه کردن داوری ضد انعقاد هپارینه کرده تا از به هم چسبیدن سلول ها و ایجاد خطا در اندازه گیری اجتناب شود. سپس با مکش خودکار حجم مشخصی از خون وارد دستگاه می شود. سپس، نمونه به نسبت ۱ به ۲۲۴ با محلولی که از نظر اسمزی با خون ایزوتونیک و بدون ذرات معلق است، رقیق می شود، در نهایت نمونه رقیق شده به دو قسمت تقسیم می شود. یک قسمت وارد محفظه شده و

قسمت دیگر که برای شمارش RBC استفاده خواهد شد، دوباره به یک محفظه رقیق کننده برگردانده میشود. به قسمتی از خون که برای شمارش WBC مورد استفاده می گیرد محلولی به نام ماده لیز کننده اضافه شده که غشاء سلول های قرمز را پاره کرده  و هموگلوبین را آزاد می کند.

برای اندازه گیری هموگلوبین مقداری از محلول سیانید و پتاسیم فری سیانید، به عنوان ماده لیز کننده به نمونه اضافه می‌شود. سیانید آهن، آهن هموگلوبین را از حالت فرو ۲+ (Fe) به حالت + ۳ (Fe) تبدیل کرده و مت هموگلوبین ایجاد می‌کند که با سیانیدپتاسیم ترکیب می شود و رنگدانه پایدار “سیان مت هموگلوبین” را تولید می کند. چگالی نوری محلول با روش های اسپکتروفتومتری اندازه گیری می شود و مقدار به دست آمده متناسب با غلظت هموگلوبین است.

پس از رقیق کردن نمونه ها، شمارش WBC,RBC و پلاکت با تکنیک امپدانس سنجی حجمی به دست می آید. برای شمارش سلول های قرمز نیز از همین روش استفاده می شود. محلول های شامل سلول ها وارد محفظه شمارش می‌شود. سپس حجم مشخصی از محلول متوسط پمپ خلاء و از طریق منفذ وارد لوله شمارش می شود. یک الکترود داخل لوله است و الکترود دیگر در محفظه شمارش قرار دارد. هنگامی که سلول از منفذ عبور می کند جریانی از محلول بدون سلول که از جلوی منفذ می گذرد، جریان الکتریکی ثابتی را بین دو الکترود به وجود می آورد و حجمی از محلول را برابر حجم خودش جابجا می کند. مقاومت سلول مفید خیلی بزرگتر از مقاومت مایع است. در نتیجه با عبور سلول خون، وقفه ای در جریان و یک پالس امپدانسی ایجاد می شود. دامنه پالس متناسب با حجم سلول است. پالس ها تقویت می‌شوند و پالس هایی که امپدانس آن ها بیشتر از یک سطح آستانه باشد، شمرده خواهند شد. برای افزایش دقت اندازه گیری، از سه واحد شمارش به صورت موازی استفاده می شود. این سه واحد، از یک محفظه شمارش و الکترود محفظه مشترک استفاده می کنند، ولی هر کدام لوله شمارش و الکترود لوله مخصوص خود را دارند. خروجی هر واحد تقویت می شود و از مدار آستانه عبور می کنند. ولتاژ آستانه در هنگام کالیبره کردن به دست می آید. پالس هایی که بیشتر از سطح آستانه هستند،وارد انتگرالگیر می شوند تا ولتاژ dc متناسب با تعداد WBC تولید شود. خروجی های سه مدار انتگرال گیر وارد مدار تصمیم گیری می شود. اگر سه خروجی در یک محدوده باشند، متوسط آن‌ها گرفته می شود. اگر یکی از مقادیر، از دو مقدار دیگر مقدار خیلی دور باشد، درمیانگین گیری به حساب نمی آید و اگر سه مقدار خروجی خیلی با یکدیگر تفاوت داشتند، خطا گرفته می شود و خروجی صفر خواهد بود. معمولا بیش از یک سلول در یک لحظه از جلوی منفذ عبور می کند که این امرباعث ایجاد خطا درشمارش میشود. دربیشتر آنالایزرها ، بااستفاده ازروش های آماری این پدیده را پیش بینی و اصلاح می‌کنند.

 

شمارنده سلول لیزری

 Untitled

هنگامی که سلول ها از جلوی نور لیزر با طول موج خاص در حال عبور هستند، آشکارسازهای الکترونیکی، نور پراکنده شده از سلول را اندازه گیری می‌کنند .  نوری که در جهت مستقیم پراکنده می شود همان طول موج نور تابش شده را دارد و شدت آن با اندازه ذره متناسب است. به این ترتیب که هر چه سلول بزرگ تر باشد، پراکندگی نور بیشتری وجود خواهد داشت و دتکتور FSC سیگنال بزرگ تری را به سمت قسمت الکترونیکی می فرستد. از آنجا که این نور به حد کافی قوی است برای شناسایی آن از فتودیود استفاده می‌شود

فرض هموژن بودن سلول ها در مورد RBC ها نسبتا صادق است، ولی برای WBC ها مناسب نیست و برای تعیین اندازه RBC ها نیز به دلیل متفاوت بودن اشکال آنها و تفاوت در محتوای هموگلوبین دچار محدودیت خواهیم شد. برای حل این مشکل در مورد RBC ها آنها را در محیط‌های با غلظت مناسب به شکل کره در آورده و شدت تفرق نور در زوایای مختلف را مقایسه می کنند. امروزه نسل جدید این سل کانترها قادر به اندازه گیری ۲۲ پارامتر مختلف هستند که مهم ترین قابلیت آنها افتراق ۵ زیر گروه سلولی گلبول های سفید است. دستگاه قادر به اندازه گیری ۱۰۰۰۰ سلول در هر نمونه است. اگر تعداد گلبول های سفید کوچک تر از ۱۰ کیلو بر میکرولیتر باشد، سیستم همان تعداد سلول ها را به عنوان WBC کلی شمارش خواهد کرد. این سیستم ها علاوه بر شمارش متداول سلول های خونی، قادر به انجام شمارش افتراقی سلول ها، محاسبه پارامترهای مرتب با اندازه سلول و مشخص کردن نمونه های غیر طبیعی هستند

لوله‌های حاوی نمونه توسط بازوی روباتیک مخلوط می شود. هر لوله پیش از نمونه برداری ۱۰ بار به صورت وارونه مخلوط می‌شود. علاوه بر این دستگاه قادر به نمونه برداری از نمونه های از پیش رقیق شده است. در برخی سیستم ها، نمونه وارد یک دریچه چرخشی شده که در آنجا تبدیل به پنج نمونه جداگانه می شود. یعنی حدود ۶ میکرولیتر خون کامل جهت اندازه گیری هموگلوبین و ۴ میکرولیتر برای تعیین اندازه سلول ها و شمارش RBC و پلاکت و ۱۲ میکرولیتر برای شمارش کل و شمارش افتراقی گلبول های سفید در محفظه های جداگانه قرار می‌گیرند. در برخی دیگر از مدل ها، هفت نمونه جدا می شوند که عبارتند از: ۳ میکرولیتر برای شمارش WBC و سه نمونه جداگانه برای شمارش افتراقی WBC و ۴/۲ میکرولیتر برای ارزیابی گلبول های نابالغ.

به طور خلاصه سیگنال های جمع آوری شده از قسمت های مختلف (فتودیودها و PMTها) تقویت شده به مرکز محاسبه سیستم الکترونیکی وارد می‌شوند. سپس با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای نصب شده بر روی آن که هر یک برای انجام آزمایش خاصی طراحی شده اند، آنالیز داده ها انجام می شود. برخی از این نرم افزارها تنها برای انجام کارهای تحقیقاتی مناسب هستند، ولی در غیر این موارد نرم افزار تمامی امکانات لازم برای آنالیز داده ها، سنجش و شمارش آن ها را در اختیار کاربر قرار می دهد. در برخی از دستگاه ها برای شمارش افتراقی سلول های سفید از روش فلوسایتومتری استفاده می شود. در این روش مجموعه ای از اطلاعات مربوط به امپدانس متری و اطلاعات حاصل از نحوه پراکنده شدن نورلیزر تابانده شده به سلول‌ها برای به دست آوردن ساختار و اندازه سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

.

 

محلول ها و مواد مورد نیاز در دستگاه سل کانتر

الف) محلول ایزوتون یا Diluent: برای رقیق کردن خون از یک محلول ایزوتونیک که می تواند محیطی شبیه پلاسمای خون را تأمین نماید ، استفاده می شود . بدین ترتیب که یک رسانای مناسب جهت شمارش سلول های خونی ایجاد می گردد.

ب) محلول لیز کننده یا Lyse: از این محلول برای از بین بردن غشای سلول های قرمز در کاپیلاری مخصوص شمارش WBC استفاده می شود ، بدین ترتیب تداخل اندازه بین سلول های قرمز و سفید در شمارش آنها از بین می رود . همچنین از جذب نوری مخلوطی که از لایزوهموگلوبین تشکیل گردیده است ، برای اندازه گیری غلظت هموگلوبین استفاده می شود.

ج) محلول شستشو یا Rinse: محلول شستشو نوعی دترجنت است که برای شستشوی تیوب ها و کاپیلاری ها و مرطوب نگه داشتن آنها پس از هر سیکل اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد .
د) محلول شستشوی آنزیماتیک E – Z Cleanser: یک محلول آنزیمی مخصوص است که برای پاک کردن بهتر تیوب ها وکاپیلاری به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد (قبل از خاموش کردن دستگاه) و ضرری برای قسمت های پلاستیکی دستگاه ندارد

ه) محلول پاک کننده پروب ها یا Probe Cleanser: این محلول برای پاک کردن و حل کردن لخته خون های به جای مانده در پروب ها و تیوب ها و کاپیلاری دستگاه استفاده می شود و معمولا این محلول باید ۱۵ دقیقه در این مسیرها قرار گیرد تا مؤثر واقع شود.

و) کالیبراتور: یک محصول خنثی با پارامترها و مقادیر مشخص و ثابت است که به صورت تجارتی و مطابق با استانداردهای مرجع پزشکی تولید می شود و از آن برای کالیبره کردن دستگاه سل کانتر استفاده می شود.

ز) خون کنترل: یک محصول خونی مصنوعی با پارامترها و مقادیر مشخص وثابت است که به صورت تجارتی در سه نوع Normalو Low  و High  تولید می شود. خون کنترل باید روزانه برای چک کردن عملکرد دستگاه سل کانتر مورد استفاده قرار گیرد.

خون کنترل

طبق توصیه های منابع معتبر بین المللی خون شناسی برای کنترل کیفیت دستگاه های شمارنده سلولی، باید در هر سری کاری، نمونه کنترل طبیعی و غیر طبیعی و در پایان، نمونه طبیعی با دستگاه شمارنده آزمایش و نتایج ثبت شوند. نمونه خون کنترل هر روز صبح پیش از آزمایش نمونه های بیماران و در صورت نیاز به فواصل در طی روز آزمایش و نتایج روی نمودار ثبت می شوند. برای رسم نمودار، نمونه کنترل باید به دفعات و در فواصل زمانی مختلف با دستگاه آزمایش شود تا حداقل برای هر پارامتر ۲۰ خوانده حاصل شود

.

Untitled

 

 

 

دلایل خطا در شمارش گلبول های خون

خطا در جمع آوری یا نگهداری نمونه به شیوه نامناسب

نمونه گیری از بیمار دیگر

نمونه خون با برگه درخواست بیمار دیگر

رقیق بودن نمونه، مثلا نمونه از محلی گرفته می شود که در بالاتر از آن تزریق وریدی انجام می شود.

استفاده از EDTA بسیارغلیظ ( ایجاد چروکیدگی گلبولهای قرمز و کاهش کاذب هماتوکریت )

لخته شدن قسمتی از نمونه ( وجود لخته های ریز و کوچک در نمونه )

غلیظ بودن نمونه به علت استفاده طولانی از تورنیکت (بیش از یک دقیقه)

همولیز نمونه

بیش ازحد گرم شدن یا منجمد کردن نمونه

نمونه ی خون کهنه

خطا در برداشت نمونه توسط دستگاه

خطا در شست و شوی اولیه و آماده سازی دستگاه ( سبب شمارش زمینه ای بالای شمارنده در زمان شروع کار می شود )

عدم اختلاط کافی نمونه قبل از تحویل نمونه به دستگاه شمارنده سلول

انسداد مسیر مکش دستگاه ( توسط لخته که از نمونه قبلی باقیمانده است )

تداخل نمونه بسیار غیر طبیعی قبلی با نمونه فعلی

نقص اولیه در دستگاه

حجم نا کافی نمونه

خطا در کالیبراسیون

استفاد از مواد کنترلی به عنوان کالیبراتور

خطا در تعیین دقیق مقادیر پارامترها برای روش کالیبراسیون

خطای خروج ازکالیبراسیون ( خروج از کالیبر شمارنده به دلیل سرویس عمومی دستگاه ، تعویض قطعه کلیدی ،تعویض سری ساخت معرف ایزوتونیا سایرمعرفها

عدم صحت اندازه گیری دستگاه به دلیل ماهیت برخی برخی روش های اندازه گیری که برای دستگاه طراحی شده

تعیین میزان MCV کمترازمقدار واقعی درصورت وجود گلبولهای قرمز هیپوکروم در دستگاههای امپدانس

ناتوانی شناسایی سلولها در صورت کمبود آنزیم پراکسیداز ،در برخی از دستگاهها

عدم صحت عملکرد دستگاه به دنبال ویژگی خاص در نمونه

خطا در تعیین میزان هموگلوبین و اندکس های گلبولی به دلیل وجود آگلوتینین های سرد یا افزایش چربی خون

نوتروپنی کاذب درصورت کمبود آنزیم پراکسیداز ، دربرخی از دستگاه ها

عیب یابی دستگاه سل کانتر و روش رفع عیب

الف) دستگاه توانایی برداشت نمونه را ندارد
راه حل: سوزن نمونه بردار باید تمیز شود. اگر ایراد رفع نشد پمپ ساکشن باید تعمیر شود
ب) آزمایشی انجام نمی شود
راه حل: ایراد می تواند از نمونه خون تحویلی به دستگاه (نمونه لخته /نمونه همولیز / نمونه غلیظ ناشی از بستن طولانی گارو / نمونه با غلظت بالای ضد انعقاد / نمونه خون کهنه یا حرارت دیده یا منجمد شده / نمونه خون رقیق شده با مایعات داخل وریدی و…) و یا گرفتگی ترانسدیوسر باشدکه باید مجاری ترانسدیوسر باز شود
ج) خطای نتایج درRBC
راه حل: تمامی مجاری منتهی به کاپ RBC چک شود
د) خطای نتایج در  WBC
راه حل: تمامی مجاری منتهی به کاپWBC چک شود
ه) خطای نتایج درRBC و WBC
راه حل: قسمت های مشترک و سیستم عمومی بین دوکاپRBC و WBCچک شود
و) شمارش سلول ها قطع نمی شود
راه حل: تعمیر برد الکترونیکی Timeکه طبق زمان مشخص شمارش سلول ها را قطع می کند
ز) عدم نمایش صحیح نتایج
راه حل: این ایراد می تواند ناشی از عدم شستشوی صحیح دستگاه باشد. با تعویض محلول شستشو این مشکل حل می شود

مزاياي استفاده از دستگاه نسب به روشهاي دستي
الف: افزايش دقت و سرعت کار
ب: افزايش صحت نتايج
ج:حذف عامل خستگي چشم
د: کاهش خطاهاي کاربري و کاهش هزينه ها

 خدمات تخصصی و تامین قطعات  دستگاه های آزمایشگاهی در مشهد

تمامی مدل های سل کانتر در برند های:Sysmex- Mindray – Nihon kohden – Erma – Mytic – Diatron – Hospitex – Medonic – Micros

و دستگاه های الایزا ریدر در برند های:Stat fax – Bio tek

و تمامی دستگاه های جنرال آزمایشگاهی

شماره تماس:09367222729