دستگاه IPL

دستگاه IPL چیست؟

 

 

شکل(1):دستگاه IPL

کلمه IPL که مخفف پالسهای شدید نوری است(Intensive Puls Lights) دستگاهی است برای زدودن موهای زائد از بدن، از بین بردن رگهای عنکبوتی زیر پوست، بهبود رنگدانه های  پوستی و کاهش آکنه. اساس کار این دستگاه بر تولید پالسهای نوری است. این دستگاه با  اعمال پالس های ملایم نوری برای حرارت دادن به ریشه مو (یعنی فولیکول مو) به تدریج رشد مجدد مو را کاهش می دهد . این کار موها را در مرحله استراحت قرار می دهد. سپس موهای موجود به طور طبیعی می ریزند و رشد مجدد تا حد زیادی کند می شود.

تولید پالسهای نوری معمولا توسط یک لامپ زنون انجام میشود.این لامپ طول موجهای زیادی از نور مرئی را در خود دارد.تابش این نور بر روی بافت توسط ملانین موجود در پوست و ریشه موها جذب میشود.( ملانین اصطلاحی برای گروهی از رنگدانه‌های طبیعی موجود در پوست و مو است. ملانین مشتق شده از اسید آمینه تیروزین است، با این حال از اسیدهای آمینه ساخته نشده‌است و یک پروتئین نیست).

مراحل رشد مو  و تاثیر IPL بر روی آن

  • مرحله آناژن اولین مرحله از چرخه رشد مو است که در آن سلول های مو به سرعت تقسیم می شوند و مو می تواند بین 6 تا 24 ماه رشد کند.
  • فاز کاتاژن مرحله انتقالی است زیرا رشد مو متوقف می شود و سیگنالی به مو هشدار می دهد که از جریان خون جدا شده و از پایه به سمت بالا حرکت کند. به عنوان کوتاه ترین مرحله، معمولاً 6 تا 10 هفته طول می کشد.
  • فاز تلوژن مرحله استراحت مو است زیرا به مدت 1 تا 4 ماه غیر فعال می ماند. این مرحله معمولاً 3-5 ماه طول می کشد که معمولاً موهای جدید ایجاد می شود. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که موهای جدید از بین بروند.

9 Important Differences Between IPL And Laser Hair Removal [User Info]

شکل(2): مراحل رشد مو

از آنجایی که همه فولیکول های مو در یک زمان فعال نیستند، مرحله آناژن بهترین زمان برای موثر بودن درمان IPL است. ملانین موجود در فولیکول مو فقط در این مرحله وجود دارد و بنابراین فولیکول های مو تا زمانی که به مرور زمان فعال نشوند قابل درمان نیستند، به همین دلیل است که IPL به جلسات متعدد نیاز دارد. دستگاه های IPL به طور دائم کل موهای ناحیه تحت درمان را کاهش می دهند، اما ممکن است به طور دائم همه موها را از بین نبرند.

عوارض جانبی احتمالی، خفیف هستند، اما ممکن است شامل قرمزی، تورم یا خارش باشد. البته اینها معمولاً کوتاه مدت هستند و به سادگی با تمیز نگه داشتن نواحی آسیب دیده، مرطوب و دور از آفتاب قابل درمان هستند. مهم است که از درمان نواحی دارای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه یا اگزما خودداری کنید زیرا IPL می تواند آنها را تحریک کرده یا عفونی شود.

تفاوت دستگاههای لیزر و IPL

تفاوت نور لیزر و دستگاه IPL را در شکل زیر می توان دید.دستگاههای IPL طیف کامل نور را به ریشه مو می رساند اما دستگاه لیزر با اختصاصی کردن طول موج موثر بر فولیکول مو فقط همان طیف موثر را بر روی پوست می تاباند.از آنجا که فقط طیف قرمز بر روی فولیکول تاثیر گذار است لذا دستگاههای لیزر تاثیر بیشتری بر روی از بین بردن موهای زائد خواهند داشت.

ایراد پرتو های لیزر در باریک بودن آنها است. اما مزیت دستگاه IPL در این است که منطقه بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد لذا از نظر تعداد شات های مورد استفاده در یک جلسه درمانی شات کمتری را بکار میگیرد.

لیزر موهای زائد همیلتون لیزر در مقابل ipl-skin-logics – Skin Logics

شکل(3): تفاوت نور لیزر و IPL بر فولیکول مو

همچنین مزیت دیگر دستگاه  IPL در ارزانتر بودن و در دسترس تر بودن آنها است.بگونه ایی که امروزه اغلب دستگاههای خانگی IPL با قیمت مناسب و کارایی خوب در اختیار عموم قرار دارند.

البته در دستگاههای IPL جدید برای برطرف کردن چند طیفی بودن طول موج از فیلترهای مخصوصی استفاده می شود که این مشکل را تا حد زیادی در دستگاههای IPL کاهش داده است.

یکی از معایب دستگاه IPL اینست که برروی طیف کمی از رنگ مو و پوست کار می کنند. IPL زمانی بر روی رنگدانه های فولیکول مو  موثر هستند که تضاد زیادی بین پوست و مو وجود داشته باشد. این بدان معناست که این سیستم ها برای افرادی با پوست روشن و موهای تیره توصیه می شود.

در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، خطر سوختگی وجود دارد – اگرچه برای جلوگیری از آن، بسیاری از دستگاه‌های خانگی دارای حسگرهایی هستند که مانع از کار روی پوست‌های تیره‌تر می‌شوند.

اگر رنگ مو و پوست مناسبی دارید، استفاده از این دستگاه ها به طور کلی بی خطر است. اما استفاده صحیح از آنها مهم است.

اگر ترکیب پوست رنگ پریده/موی تیره را ندارید، لیزرهای حرفه ای تنها گزینه هستند.

طرز کار دستگاه IPL

 

قبل از استفاده از دستگاه IPL می بایست ناحیه مورد نظر را بطور کامل شیو کنید.برای کاهش سوزش هنگام استفاده از دستگاه می توانید ناحیه را با ژلهای بیحسی یا خنک کننده آغشته کنید تا درد کمتری را حس کنید.

شکل(4):طرز استفاده از لیزر IPL

سپس دستگاه را روشن کرده و مطابق با دستورالعمل سازنده بر روی میزان انرژی مناسب با رنگ پوست خود قرار دهید.

دستگاههای   IPL دارای مود خودکار یا دستی برای اعمال شات بر روی پوست هستند. مود  مربوطه را تنظیم نمایید ، و شاتها را برروی پوست محل شیو شده اعمال کنید.

بسته به میزان موی محل مورد درمان ممکن است 8 الی 12 جلسه درمانی برای درمان کامل منطقه مورد نیاز باشد.

در یک جلسه از اعمال شاتهای اضافی خود داری کنید ، زیرا موجب سوختن پوست میشود. برای جلسه درمانی بعدی زمانی مراجعه کنید که مو در مرحله آناژن باشد.معمولا طول فاصله جلسات درمانی برای رفع موهای زائد 2 الی 4 هفته است.

دستگاه IPL روش محبوبی جهت جوان سازی پوست و روشن نمودن لک های صورت وهم چنین آثار سطحی جوش های صورت (آکنه ) می باشد ، لذا از این دستگاه در این موارد نیز می توانید استفاده کنید که البته طول جلسات درمانی در این حالات کمتر می باشد و شدت کمتری از نور را نیز طلب می کند.

 لیزر Ipl برای موارد زیر نیز کاربرد دارد:

IPL/ جوانسازی با نور برای درمان بیماری‌ها و مشکلات زیر قابل انجام است:

  • روزاسه
  • هایپر پیگمانتاسیون( لکه های قهوه ای)
  • لکه های سن و آفتاب
  • چین و چروک
  • بهبود جنس پوست
  • اسکار آکنه
  • منافذ باز
  • ملاسما
  • گرگرفتگی بیش از حد
  • کک و مک
  • مویرگهای مشخص زیر پوست
  • وریدهای عنکبوتی
  • استرچ مارک یا ترک های ناشی از چاق و لاغر شدن