تعمیر دستگاه ماساژور و ویبراتور

ماساژ چیست؟

 ماساژ نوعی درمان بصورت دستی است که شامل نگه داشتن، حرکت و اعمال فشار به عضلات، تاندون ها، رباط ها و فاسیا است . اصطلاح “ماساژ درمانی” برای توصیف طیف گسترده ای از تکنیک ها استفاده می شود که در نحوه اعمال لمس، فشار و شدت درمان متفاوت است.

ماساژ دستکاری بافت های نرم بدن است . تکنیک‌های ماساژ معمولاً با دست‌ها، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد، پا یا وسیله‌ای اعمال می‌شوند. هدف از ماساژ عموماً برای درمان استرس یا درد بدن است. در کشورهای اروپایی، فردی که به طور حرفه ای برای انجام ماساژ آموزش دیده است، به طور سنتی به عنوان ماساژور  شناخته می شود. در ایالات متحده، این افراد اغلب به عنوان ماساژ درمانگر شناخته می شوند ، زیرا آنها باید دارای گواهینامه و مجوز به عنوان “ماساژدرمانگر مجاز” باشند. در برخی از استان های کانادا، آنها را “ماساژدرمانگران ثبت شده” می نامند، زیرا آنها متخصصان بهداشتی قانونی هستند.

در محیط های حرفه ای، مشتریان در حالی که روی میز ماساژ دراز کشیده اند یا روی صندلی ماساژور نشسته اند یا روی یک تشک روی زمین دراز کشیده اند، درمان می شوند. روش‌های مختلفی در صنعت ماساژ وجود دارد.

در طول دهه‌های 1930 و 1940 تأثیر ماساژ در نتیجه پیشرفت‌های پزشکی آن زمان کاهش یافت، در حالی که در دهه 1970 تأثیر ماساژ بار دیگر با افزایش چشمگیر در بین ورزشکاران افزایش یافت. تا دهه 1970، پرستاران از ماساژ برای کاهش درد و کمک به خواب استفاده می کردند.  صنعت ماساژ درمانی به طور مداوم در حال افزایش است. در سال 2009، مصرف کنندگان آمریکایی بین 4 تا 6 میلیارد دلار برای بازدید از ماساژدرمانگران هزینه کردند.در سال 2015، تحقیقات تخمین می‌زند که ماساژ درمانی یک صنعت 12.1 میلیارد دلاری بود.[1]

همه به جز شش ایالت به ماساژ درمانگران نیاز دارند که مجوز داشته باشند، و صدور مجوز از متقاضی می‌خواهد در یک مدرسه معتبر آموزش ببیند و یک امتحان جامع را پشت سر بگذارد. ایالت هایی که نیاز به مجوز دارند نیز معمولاً به آموزش مداوم در تکنیک های ماساژ و اخلاق نیاز دارند.

انواع و روش های ماساژ

طب فشاری 

طب فشاری تکنیکی است که در اصل مشابه طب سوزنی است .که بر اساس مفهوم انرژی حیات است که از طریق “مریدین” در بدن جریان می یابد. در درمان، فشار فیزیکی به نقاط طب سوزنی با هدف رفع انسداد در آن مریدین ها اعمال می شود . فشار ممکن است توسط انگشتان دست، کف دست، آرنج، انگشتان پا یا با وسایل مختلف اعمال شود.

برخی از مطالعات پزشکی نشان داده اند که طب فشاری ممکن است در کمک به مدیریت حالت تهوع و استفراغ، برای کمک به کمردرد، سردردهای تنشی، درد معده و موارد دیگر موثر باشد، اگرچه چنین مطالعاتی به احتمال زیاد سوگیری دارند .

بدن دریایی

بدن دریایی شامل مجموعه متنوعی از فرم های ماساژ و بدن است که در آب انجام می شود. که شامل فرم‌های خشکی است که در آب انجام می‌شوند (به عنوان مثال، درمان کرانیوساکرال آبی، درمان آزادسازی میوفاسیال آبی، و غیره)، و همچنین فرم‌های مخصوص استخرهای آب گرم (مانند ادغام آبی، رقص دلفین، رقص شفابخش، تکنیک جاهارا، رقص آبی. ، واتسو ). [39]

آشیاتسو

یک ماساژور دارای مجوز ماساژ آشیاتسو را انجام می دهد.

در آشیاتسو، پزشک از پاهای خود برای ارائه درمان استفاده می کند. این نام از ژاپنی گرفته شده است، ashi برای پا و atsu برای فشار. [40] این تکنیک معمولاً از پاشنه، سزاموئید، قوس و/یا کل سطح کف پا استفاده می‌کند و فشار، کشش و نیروهای برشی زیادی را با فشار کمتری نسبت به آرنج ارائه می‌دهد و برای عضلات بزرگ، مانند ران، ایده‌آل است. یا برای فشرده سازی طولانی مدت ذوزنقه فوقانی پشت. [41]

ماساژ آیورودا 

ماساژ آیورودا در زبان سانسکریت به نام Abhyangam شناخته می شود . با توجه به کلاسیک های آیورودا ابهایگام یک دینچاریا (رژیم روزانه) مهم است که برای حفظ یک سبک زندگی سالم مورد نیاز است. تکنیک ماساژ مورد استفاده در ماساژ آیورودا با هدف تحریک سیستم لنفاوی است. پزشکان ادعا می کنند که مزایای ماساژ منظم آیورودا شامل تسکین درد، کاهش خستگی، بهبود سیستم ایمنی و بهبود طول عمر است. [42]

ماساژ برمه ای 

ماساژ سنتی پا برمه در Sapel در یانگون

ماساژ برمه ای که در میانمار با نام Yoe Yar Nhake Nal Chin به معنای «ماساژ سنتی» شناخته می شود، ریشه باستانی خود را از طب تایلندی، چینی و هندی گرفته است. در حال حاضر، ماساژ برمه همچنین شامل استفاده از مواد طبیعی محلی مانند Thanaka است که به صاف کردن پوست کمک می کند و از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.

ماساژ برمه ای یک تکنیک ماساژ کل بدن است که از سر تا انگشتان پا شروع می شود و از طب سوزنی ، رفلکسولوژی استفاده می کند. سکته های ماساژ علامتی شامل طب فشاری با استفاده از آرنج، ضربه ملایم سریع به نقاط طب فشاری، و ورز دادن آهسته عضلات سفت می شود. هدف این ماساژ بهبود گردش خون و کیفیت خواب است و در عین حال به بهبود کیفیت پوست کمک می کند.

ماساژ تحریک بیومکانیکی (BMS) 

تحریک بیومکانیکی (BMS) اصطلاحی است که عموماً برای روش‌های نوسان بیومکانیکی موضعی استفاده می‌شود که به موجب آن گروه‌های عضلانی موضعی به‌طور مستقیم یا از طریق تاندون‌های مرتبط با استفاده از دستگاه‌های ارتعاشی مکانیکی دستی خاص تحریک می‌شوند. درمان و آموزش نوسانات بیومکانیکی در زمینه های مختلفی مانند ورزش های رقابتی،  تناسب اندام، توانبخشی، پزشکی،  پیشگیری، زیبایی ارائه می شود و برای بهبود عملکرد عضلات و بهبود هماهنگی و تعادل استفاده می شود. اغلب در درمان نقطه ماشه ای میوفاشیال برای فراخوانی مهار متقابل در سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می شود . اثرات مفیدی از این نوع تحریک وجود دارد.

ماساژ بیودینامیک

ماساژ بیودینامیک توسط گردا بویسن به عنوان بخشی از روان درمانی بیودینامیک ایجاد شد . از ترکیبی از کار عملی و “کار انرژی” استفاده می کند و همچنین از گوشی پزشکی برای شنیدن صدای پریستالسیس استفاده می کند.

درمان کرانیوساکرال

درمان کرانیوساکرال (CST) یک شبه علم است که هدف آن بهبود حرکت مایع و حرکت استخوان جمجمه با اعمال لمس سبک بر روی جمجمه، صورت، ستون فقرات و لگن است.

ماساژ اروتیک

نوعی ماساژ که به صورت اروتیک و با استفاده از تکنیک‌های ماساژ توسط فرد بر روی نواحی اروژنیک فرد دیگر برای دستیابی یا تقویت برانگیختگی جنسی و رسیدن به ارگاسم انجام می‌شود.

همچنین زمانی برای اهداف پزشکی و همچنین برای درمان ” هیستری زنانه ” و “بیماری رحم” استفاده می شد.

ماساژ نورو نوعی ماساژ اروتیک ژاپنی است.

لومیلومی و ماساژ بومی اقیانوسیه

لومیلومی ماساژ سنتی هاوایی است . به عنوان یک عمل بومی، بسته به جزیره و خانواده متفاوت است.

تخلیه لنفاوی

زهکشی لنفاوی دستی تکنیکی است که برای کار آرام و تحریک سیستم لنفاوی برای کمک به کاهش تورم موضعی استفاده می شود. سیستم لنفاوی شبکه‌ای از رگ‌های آهسته در بدن است که مواد زائد سلولی را به سمت کبد می‌برد تا فیلتر و خارج شود. لنف همچنین حامل لنفوسیت ها و سایر عوامل سیستم ایمنی است . زهکشی لنفاوی دستی ادعا می کند که حذف مواد زائد و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

ماساژ طبی

ماساژ پزشکی یک اصطلاح بحث برانگیز در حرفه ماساژ است. بسیاری از آن برای توصیف یک تکنیک خاص استفاده می کنند. برخی دیگر از آن برای توصیف یک دسته کلی از ماساژ استفاده می‌کنند و بسیاری از روش‌ها مانند ماساژ بافت عمیق، رهاسازی میوفاسیال و درمان نقطه ماشه‌ای، و همچنین تکنیک‌های استئوپاتیک ، تکنیک‌های جمجمه-خاجی و بسیاری روش‌های دیگر را می‌توان برای کار با شرایط پزشکی مختلف مورد استفاده قرار داد.

ماساژ مورد استفاده در زمینه پزشکی شامل درمان ضد احتقان است که برای لنف ادم استفاده می شود  که می تواند همراه با درمان سرطان سینه استفاده شود . ماساژ سبک همچنین در مدیریت درد و مراقبت های تسکینی استفاده می شود. ماساژ سینوس کاروتید برای تشخیص سنکوپ سینوس کاروتید استفاده می شود و گاهی اوقات برای افتراق تاکی کاردی فوق بطنی (SVT) از تاکی کاردی بطنی مفید است . این، مانند مانور والسالوا ، درمانی برای SVT است. با این حال، کمتر از مدیریت SVT با داروها مؤثر است.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2004 نشان داد که کاربردهای منفرد ماساژ درمانی «اضطراب حالت، فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد، اما خلق و خوی منفی، ارزیابی فوری درد و سطح کورتیزول را کاهش نمی‌دهد»، در حالی که «کاربردهای متعدد، ارزیابی تاخیری درد را کاهش می‌دهد» و بهبودهایی را نشان می‌دهد. در اضطراب و افسردگی مشابه اثرات روان درمانی است. بررسی سیستماتیک بعدی که در سال 2008 منتشر شد نشان داد که شواهد کمی وجود دارد که از استفاده از ماساژ درمانی برای افسردگی در مطالعات با کیفیت بالا از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده حمایت می‌کند .

انتشار میوفاشیال 

MASAJE FACIAL.jpg

رهاسازی میوفاشیال به تکنیک ماساژ دستی اشاره دارد که ادعا می کند فاسیا و ماهیچه های چسبیده را با هدف از بین بردن درد ، افزایش دامنه حرکتی و حس تعادل آزاد می کند . رهاسازی میوفاشیال معمولاً شامل اعمال فشار برشی یا کشش در جهات مختلف، اصطکاک فیبر متقاطع یا با غلتش پوست است.

رفلکسولوژی

رفلکسولوژی ، همچنین به عنوان “زون درمانی” شناخته می شود، یک داروی جایگزین است که شامل اعمال فشار به پاها و دست ها با تکنیک های خاص شست، انگشت و دست بدون استفاده از روغن یا لوسیون است. این بر اساس یک سیستم شبه علمی از مناطق و نواحی بازتابی است که ظاهراً تصویری از بدن را بر روی پاها و دست‌ها منعکس می‌کند، با این فرض که چنین کاری باعث تغییر فیزیکی در بدن می‌شود.

شیاتسو

شیاتسو (指圧) ( شی به معنای انگشت و آتسو به معنای فشار) نوعی داروی جایگزین است که از فشار انگشتان و کف دست، کشش و سایر تکنیک های ماساژ تشکیل شده است. هیچ داده قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد شیاتسو یک درمان موثر برای هر بیماری پزشکی است.

ماساژ ورزشی 

فرانچسکا پیچینی؛ پارما - برگامو، 04122011.jpg

ماساژ ورزشی استفاده از تکنیک‌های خاص ماساژ درمانی در یک زمینه ورزشی برای بهبود زمان ریکاوری، افزایش عملکرد و کاهش خطر آسیب است. این کار با استفاده از تکنیک هایی انجام می شود که جریان خون و لنف را به و از عضلات تحریک می کند. ماساژ ورزشی اغلب قبل یا بعد از فعالیت بدنی بسته به نیاز، ترجیحات و اهداف سوژه انجام می شود.

یکپارچه سازی ساختاری

هدف Structural Integration باز کردن الگوهای فشار در سیستم میوفاشیال بدن، بازگرداندن آن به تعادل طبیعی، تراز، طول و سهولت آن است. این با دستکاری دستی، همراه با آموزش مجدد حرکت انجام می شود. حدود 15 مدرسه یکپارچه سازی ساختاری وجود دارد که توسط انجمن بین المللی یکپارچه سازی سازه به رسمیت شناخته شده است،

ماساژ سوئدی 

شناخته شده ترین و رایج ترین دسته ماساژ، ماساژ سوئدی است . تکنیک های ماساژ سوئدی از سبک تا شدید متفاوت است.  ماساژ سوئدی از پنج سبک سکته استفاده می کند. پنج ضربه اصلی عبارتند از افلوراژ (سر خوردن یا سر خوردن)، پتریساژ (خمیر دادن)، تاپوتمنت (ضربه زدن ریتمیک)، اصطکاک (الیاف متقاطع یا با الیاف) و لرزش/تکان

 اصطلاح “ماساژ سوئدی” در واقع فقط در کشورهای انگلیسی و هلندی زبان و در مجارستان به رسمیت شناخته شده است. در جاهای دیگر از این سبک به عنوان “ماساژ کلاسیک” یاد می شود.

مطالعات بالینی نشان داده اند که ماساژ سوئدی می تواند درد مزمن، خستگی، سفتی مفاصل را کاهش دهد و عملکرد را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو بهبود بخشد.

ماساژ تایلندی 

ماساژ سنتی تایلند که در تایلند با نام Nuat phaen boran به معنای «ماساژ باستانی/سنتی» شناخته می‌شود، عموماً بر اساس ترکیبی از سنت‌های پزشکی هندی و چینی است.

ماساژ تایلندی ترکیبی از جنبه های فیزیکی و انرژی است. این یک ماساژ عمیق و تمام بدن است که از پاها به بالا پیش می رود و بر روی خطوط انرژی در سراسر بدن تمرکز می کند، با هدف رفع انسداد این خطوط و در نتیجه تحریک جریان خون و لنف در سراسر بدن. از یوگا ، طب فشاری و رفلکسولوژی استفاده می کند .

ماساژ تایلندی یک ماساژ درمانی محبوب است که برای مدیریت شرایطی مانند درد و خستگی اسکلتی عضلانی استفاده می شود. ماساژ تایلندی شامل تعدادی حرکات کششی است که باعث بهبود انعطاف بدن، حرکت مفاصل و همچنین بهبود گردش خون در سراسر بدن می شود. در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که ماساژ تایلندی کارایی قابل مقایسه ای با مسکن ایبوپروفن در کاهش درد مفاصل ناشی از آرتروز (OA) زانو نشان داد.

ماساژ سنتی چینی 

ماساژ طب چینی به عنوان آن مو (按摩، فشار دادن و مالیدن) یا ماساژ چیگونگ شناخته می شود و پایه و اساس آنما ژاپن است . دسته بندی ها عبارتند از Pu Tong An Mo (ماساژ عمومی)، Tui Na An Mo (ماساژ هل دادن و گرفتن)، Dian Xue An Mo (ماساژ فشار حفره) و Qi An Mo (ماساژ انرژی). توئی نا (推拿) روی هل دادن، کشش و ورز دادن عضلات تمرکز دارد و ژی یا (指壓) روی نیشگون گرفتن و فشار دادن در نقاط طب فشاری تمرکز دارد. از تکنیک هایی مانند اصطکاک و لرزش نیز استفاده می شود.

درمان نقطه ماشه ای

گاهی اوقات با ماساژ نقطه فشار اشتباه گرفته می شود، این شامل غیرفعال کردن نقاط ماشه ای است که ممکن است باعث درد موضعی یا ارجاع درد و سایر احساسات، مانند سردرد، در سایر قسمت های بدن شود. فشار دستی، ارتعاش، تزریق یا درمان های دیگر به این نقاط برای تسکین درد میوفاشیال اعمال می شود. نقاط ماشه ای برای اولین بار توسط Janet G. Travell (پزشک پرزیدنت کندی) و دیوید سیمونز کشف و ترسیم شد . نقاط ماشه ای عکسبرداری شده و به صورت الکتریکی اندازه گیری شده اند و در سال 2007 مقاله ای ارائه شد که تصاویری از نقاط ماشه ای را با استفاده از MRI ​​نشان می داد. این نکات مربوط به اختلال عملکرد در اتصال میونورال است که به آن نیز گفته می شوداتصال عصبی عضلانی (NMJ)، در عضله، و بنابراین این تکنیک با طب فشاری رفلکسولوژی و ماساژ نقطه فشار متفاوت است.

توئی نا

Tui na یک روش درمانی دستی چینی است که شامل انواع مختلفی از سکته مغزی است که هدف آن بهبود جریان چی از طریق نصف النهارها است .

ماساژ حمام ترکی

در حمام‌های ترکی سنتی،ماساژ نه تنها شامل ورز دادن شدید ماهیچه‌ها، بلکه صدا گیری مفاصل نیز می‌شود .

واتسو 

Watsu که توسط هارولد دال در هاربین هات اسپرینگز، کالیفرنیا ساخته شده است، نوعی ماساژ در آب است که در آب با دمای نزدیک به بدن انجام می‌شود و با پشتیبانی مداوم توسط پزشک و حرکت ملایم، از جمله تکان دادن، کشش اندام‌ها، و ماساژ مشخص می‌شود. این تکنیک آب درمانی شناور و غوطه وری را با شیاتسو و سایر تکنیک های ماساژ ترکیب می کند. Watsu به عنوان شکلی از آب درمانی برای آرامش عمیق و سایر اهداف درمانی استفاده می شود.

 اثرات درمانی ماساژ

متخصصان اصلی که ماساژ درمانی را ارائه می دهند، ماساژ درمانگران، مربیان ورزشی ، فیزیوتراپ ها و پزشکان هستند . ماساژورها در انواع محیط‌های پزشکی کار می‌کنند و ممکن است در  مراکز  ورزشی مستقر باشند. موارد منع ماساژ عبارتند از ترومبوز ورید عمقی ، اختلالات خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، رگ های خونی آسیب دیده، استخوان های ضعیف ناشی از سرطان ، پوکی استخوان ، یا شکستگی ها و تب .

اثرات مفید 

تحقیقات پزشکی بررسی شده نشان داده است که مزایای ماساژ شامل تسکین درد ، کاهش اضطراب و افسردگی و کاهش موقت فشار خون، ضربان قلب و حالت اضطراب است.آزمایش‌های دیگری،  افزایش فوری و تسریع  بهبودی را برای عملکرد عضلانی نشان داده‌اند. اثرات درمانی دیگر ماساژ عبارتند از : افزایش رشد مجدد عضلات اسکلتی و بازسازی، مسدود کردن درد ( نظریه کنترل دروازه )، فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک ، که ممکن است ترشح اندورفین را تحریک کند.و سروتونین ، جلوگیری از فیبروز  یا بافت اسکار ، افزایش جریان لنف و بهبود خواب .

  • تسکین درد: ماساژ ممکن است درد تجربه شده در روزها یا هفته های پس از درمان را کاهش دهد.
  • اضطراب صفت: نشان داده شده است که ماساژ اضطراب صفت را کاهش می دهد. حساسیت عمومی فرد به اضطراب
  • افسردگی: نشان داده شده است که ماساژ افسردگی تحت بالینی را کاهش می دهد .

ماساژور یا ویبراتور چیست؟

دستگاههایی که برای ایجاد فشار و حرکات فیزیکی بر روی عضلات و تاندونها توسط ماساژ درمانگر ها مورد استفاده قرار میگیرند ماساژور گفته می شود. با توجه به اینکه فرایند ماساژ درمانی کار طاقت فرسا و انرژی بری است این ابزارها می تواند به کمک ماساژ درمانگر ها آمده و بخشی از فرایند درمان را برای آنها تسهیل کند.

همچنین برای افرادی که می خواهند در خانه ماساژ دریافت کند این ابزار ها بسیار کاربردی هستند.البته این ابزارها کاری را که یک ماساژ درمانگر با دست انجام میدهد را نمیتوانند بطور کامل انجام دهند اما از این نظر که می توانند ماساژ ضربه ایی را شبیه سازی کنند بسیار پر کاربرد هستند.

اکثر دستگاههای ماساژور دستی بصورت ویبره ایی کار می کنند. و در آنها از موتورهای برای ایجاد حرکات ضربه ایی استفاده می شود.

دستگاههایی که ماساژ های مالشی را ارائه می کنند اغلب بصورت صندلی یا پشتی ساخته می شوند تا کاربر با قرار گیری بر روی آنها بتواند ابتدا تماس کاملی را با آن برقرار کرده و سپس با حرکت گوی هایی که داخل صندلی یا پشتی قرار دارد عمل مالش عضلات و فشار بر روی آنها انجام میشود.

AGARO REGAL Electric Handheld Full Body Massager with 8 Massage Heads speed settings, Blue & AGARO Atom Electric Handheld Full Body Massager with 3 Massage Heads speed Settings, Black : Amazon.in: Health

ماساژورهای دستی

Deep Tissue Back Massagers

ماساژور مالشی

از نظر نوع ماساژ و کاربرد ماساژورهای مالشی و دستی(ویبره ایی) با یکدیگر تفاوت داشته و هرکدام نوع مختلفی از ماساژ را ارائه میکنند که در هنگام خریداری دستگاه ماساژور باید به کاربرد آنها توجه شود.

معمولا ماساژورهای دستی که حالت ویبره ایی دارند برای رفع گرفتگی عضلات قسمتهای مختلف بدن مخصوصا ورزشکاران مناسب تر هستند.

در مقابل برای ریلکسیشن و کاهش استرس و اضراب انواع مالشی که فرد در آنها به حالت درازکش یا نشسته قرار میگیرد مناسب تر هستند.

از نظر قیمتی ماساژورهای مالشی اکثرا گران قیمت تر هستند به نحوی که اکثر کاربران را به سمت ماساژورهای دستی(ویبره ایی) سوق می دهد که بازار اینگونه ماساژورها را بسیار داغ و جذاب کرده است.

تعمیر دستگاه ماساژور یا ویبراتور

خرابی دستگاههای ماساژور بسیار کم اتفاق می افتد. از آنجا که این دستگاهها تکنولوژی ساده ایی دارند خرابی آنها به موارد زیر محدود می شود:

-خرابی دو شاخ یا سیم برق: در اینحالت دستگاه روشن نمیشود

-خرابی کلید روشن/خاموش: در اینحات دستگاه روشن نمیشود

– سوختن فیوز داخلی دستگاه: در اینحالت دستگاه روشن نمیشود.

– شکستن قطعات مکانیکی داخل دستگاه: در اینحالت دستگاه روشن شده اما صداهای زیادی از داخل دستگاه به گوش می رسد. یا در مواقع نادر موتور گریپاژ می کند و قادر به حرکت نیست

– سوختن موتور: در اینحالت بوی نامطبوع سوختگی سیم پیچ از داخل دستگاه به مشام میرسد و موتور به کار نمی افتد.

-سوختن مدار دیمر:در اینحالت دستگاه بکار نمیافتد یا سرعت دستگاه کم  و زیاد نمیشود.(بخشهای مهم مدارات دیمری شامل  پتانسیومتر و تریستور هستند که می بایست چک شوند)

– سوختن IC میکرو: در اینحالت نیز دستگاه روشن نخواهد شد( این ICها در دستگاههایی که برنامه های مختلف ماساژ را جرا می کنند وجود دارد و نه در دستگاههای عادی)

منابع

www.https://en.wikipedia.org/wiki/Massage