تست کالیبراسیون یا کنترل کیفی دستگاه انکوباتور نوزاد

تست کالیبراسیون یا کنترل کیفی دستگاه انکوباتور نوزادincubator

برای دسترسی به فیلمهای آموزشی میتوانید  اینجا کلیک کنید.

معرفی:

–انکوباتورهای معمولی نوزاد و نوع سیار  آن با فراهم كردن گرما به نوزاد کمک می کنند تا دمای عادی بدن خود را حفظ کند و غالبا برای زنده ماندن نوزاد ضروری و حیاتی هستند . اکثر انکوباتور ها، با یک جریان اجباري یا طبیعی ازهوای گرم ،نوزاد را گرم نگاه می دارند . برخي از اين دستگاه ها داراي دو جداره براي كاهش اتلاف گرمايي مي باشند.

اقدامات احتیاطی ویژه IPM

–مطمئن شوید که نحوه عملکرد دستگاه و اهمیت هر کنترل و هر شاخص و قابلیتهای آلارم را درک کرده اید  . قبل از شروع بازرسی به دقت این دستورالعمل ، کتابچه راهنمای اپراتورها، روشهای نگهداری پیشگیرانه و بازرسی توصیه شده توسط تولید کننده(که معمولا در کتابچه سرویس گنجانده شده است) را مطالعه کنید. تصمیم نگهداری که بازتاب دهنده ی تجربیات قبلی با این نوع دستگاه و شرایط محیطی که در آن استفاده شده است می باشد را با استفاده از فرم ارزشیابی پشتیبانی معیار پزشکی زیستی  مستند کنید. سپس بنابر نیاز از ابزار تغییر روش نگهداری پیشگیرانه و بازرسی برای اعمال تغییرات در روش استفاده کنید; برنامه فرم مستندی متناسب با تغییرات تولید خواهد کرد.

شرایط محیطی (ISIRI 3368-2-19, 1-2-8) و (ISIRI 3368(1372))

–حمل و نقل و انبار كردن:

در صورتي كه سازنده شرایط خاصي را تعیین نكرده باشد , دستگاه باید بتواند حداكثر تا 15 هفته تحت شرایط محیطي كه از شرایط زیر تجاوز نكند حمل و نقل و انبار شود :

  • الف – دماي محیط بین-40˚C و70˚C
  • ب- رطوبت نسبي بین 10 % و 100%
  • ج – فشار جو بین 500 hpa و1060 hpa
  • عملكرد.1محیط:دستگاه باید با كلیه مقررات این استاندارد هنگام كار در حالت عادي و تحت نامطلوب ترین تركیب از شرایط زیر سازگار باشد :
    • الف- دمای محیط بین +20 و +30 درجه سلسیوس
    • الف-1 حداکثر سرعت هوای محیط حداکثر0/3 متر بر ثانیه
    • ب – رطوبت نسبي بین 30 % و 75
    • ج- فشار جو بین 700hpa و 1060hpa
      • ولتاژ بین هر یك از سیم های هادی یا بین هر یك از سیم های هادی و زمین نباید از مقدار ولتاژ نامی +10% تجاوز كند .
      • ولتاژهایی كه سینوسي هستند و در حالت چند فاز یك سیستم منبع متقارن تشكیل می دهند .
      • ولتاژ متناوب سینوسي ولتاژي است كه مقدار لحظه ای شكل موج آن از مقدار لحظه ای شكل موج ایده آل در ھمان لحظه  بیش از ±5% مقدار ماكزیمم شكل موج ایده آل تفاوت نداشته باشد سیستم ولتاژ چند فاز وقتی متقارن است كه دامنه مولفه  های چپ گرد آن و دامنه مولفه های ھم فاز ( مؤلفه صفر ) از 2% دامنه مولفه های راست گرد آن تجاوز نكند .
      • سیستم تغذیه چند فاز وقتی متقارن است كه هنگام تغذیه از سیستم ولتاژ متقارن ,سیستم جریان حاصل متقارن باشد یعني , دامنه مولفه های چپ گرد یا مولفه های هم فاز جریان از 5% دامنه مولفه های راست گرد جریان تجاوز نكند.
      • فركانسي كه از1KHz تجاوز نكند.
      • فركانسي كه دامنه تغییرات آن براي فركانس های كمتر از 100 ھرتز , بیش از یك هرتز و براي فركانس های 100 تا 1000 ھرتز بیش از 1% تغییر نكند .د- دماي آب در ورودي براي وسایلي كه توسط آب خنك مي شوند نباید از 25˚C بیشتر باشد .
        –250V  براي دستگاهایی كه با دست گرفته مي شوند.

–250 V d.c. یا تکفاز a.c. یا 500V چندفاز a.c. برای دستگاه های با توان ظاهری اسمی ورودی تا 4KVA.

–500V براي سایر دستگاه ها.

–تغییرات ولتاژ نباید از ±10% ولتاژ نامي تجاوز كند . این مورد شامل تغییرات لحظه اي بیش از 10 %-  و  زمان كمتر از  یك  ثانیه  بیشتر  نمي شود ( به عنوان مثال آنچه به وسیله ژنراتور اشعه ایكس  یا دستگاه های مشابه در فواصل نامنظم ایجاد مي شود).

  • امپدانس داخلي به حد كافي پائین باشد( با توجه به ضوابط استاندارد مربوط)
  • ولتاژ اسمي نباید از مقادیر زیر تجاوز كند:

 

بدنه و شاسی دستگاهIPM:

 

شرایط بیرونی بدنه را امتحان کنید. بررسی کنید که قسمت کنترل دستگاه تمیز است و تمام برچسب ها و مارک ها خوانا هستند و هیچ نواری که به بدنه چسبیده باشد یا باقیمانده یک نوارروی بدنه وجود ندارد . هرگونه نواري را حذف نماييد . تمام درزهای لاستیکی یا کائوچوئی انکوباتور را براي نشانه هايي از خرابي (براي مثال درزها) بررسی کنید .

شرايط هود براي كنترل مناسب محيط نوزاد با اهميت مي باشد .اطمینان پیداکنید که هود فاقد هرگونه ترک ،تاب برداشتن،یا هرگونه علامتی ناشی از خرابی می باشد.تمامی قسمت های دستگاه را جهت یافتن نشانه های از خرابی ویا درست کارنکردن بررسی کنید، تمامی درگاه هارا جهت اطمینان از هم ترازی و مهر و موم بودن بررسی کنید.

تمامی قسمت های هود ، تخت وتشک و صفحه اصلی دستگاه رابردارید و درون دستگاه را از وجود اشیاء خارجی ، نواقص وخرابی ها و به خوبی قرارنگرفتن اجزایی که می تواند در عملکرد دستگاه تاثیربگذارد ، بازرسی کنید . دستگاه را جهت بررسی وجود آلودگی در منبع هوا و نیز انسداد هوا و يا وجود آلودگی در مسیرهای رطوبت که به خاطرجایگیری نامناسب واشرها وپیچ ها می باشد ، بازبینی کنید . تمامی اجزای تولیدکننده رطوبت را جهت وجود خرابی ها ،آلودگی ها وقسمت هایی که ممکن است خوب نصب نشده باشند بررسی کنید .

چفت و بست ها ((IPM :

درها و قفل های دستگاه را بکاربیندازید تا از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل نمایید.کلیه دریچه ها و مجراهای ورود دست آستین ها را از نظر هرگونه پارگی بررسی کنید.

دوشاخه برق/پریزها:((IPM

–دوشاخه برق دستگاه را جهت آسیب دیدگی بررسی کنید. قسمت دوشاخه را تکان دهید تا ازسالم بودن آن مطمئن شوید . و اگر صدایی که نشان دهنده شل بودن پیچ ها است شنیده شد حتما آن رابررسی کنید . به خوبی تمام قسمتهای دوشاخه را نگاه کنید تا آسیب دیدگی نداشته باشد . اگردستگاه دارای پریز الکتریک جانبی باشد یک کابل برق درآن داخل کنید و بررسی کنیدکه دوشاخه درون آن به محکمی قرارگرفته است. به هرحال اگرتجهیزات جانبی دستگاه دارای ریزبرق بود یک بازرسی کامل ازپریزها انجام دهید.

سیم برق:((IPM

سیم را برای یافتن نشانه ای ازآسیب دیدگی بازرسی کنید . اگر آسیب دیده است تمام سیم را تعویض کنید و اگرقسمت آسیب دیده نزدیک به یکی ازدوانتهای سیم بود فقط قسمت آسیب دیده راتعویض کنید(ببرید)دراینصورت به وضعیت قطب مثبت ومنفی هنگام اتصال به دوشاخه برق دقت نمایید ، سیم های شارژ باطری را بررسی کنید.

گلندها ونگهدارنده سیم ها (IPM)

–قسمت پلاستیکی دوانتهای هرکابل را بازبینی کنیدکه به خوبی کابل را نگه داشته باشند.

لوله/شيلنگ ها: ((IPM

شرایط تمام تیوپ ها ولوله های خرطومی را بررسی کنید ، مطمئن شویدکه آن ها ترک خورده ،کثیف ،یا دارای پیچ خوردگی نیستند . تمام مجراهای اکسیژن را ازلحاظ تمیزبودن واین که هیچ گونه جسم خارجی درون آن ها نباشد ، آزمایش کنید.

 

کانکتور ها: (IPM)

–شرایط عمومی تمام کانکتور های کابل های برق بررسی شود. سطوح یا پین های اتصال الکتریکی باید صاف، تمیز و براق باشد.

 

پروب ها: ((IPM

–تمام پروب های بیمار را بررسی کنید تا مطمئن شویدکه تمیز هستند و ترک خوردگی یا شکستگی ویا آسیب دیدگی های دیگرندارند .اگربیمارستان دارای بیش ازیک انکوباتور است اطمینان حاصل کنیدکه برچسب پروب ها بیانگردستگاه مربوطه باشند.تغییر نابجای پروب ها با مدل های مختلف یا ازسازنده های مختلف ممکن است برکنترل دما تاثیر منفی بگذارد.

 

فیلترها : ((IPM

– فیلتر هوا را بر روی عدم وجود جرم و انسداد مسیرها بررسی کنید ، اگر فیلترکثیف به نظرمی رسد حتما آن را تعویض کنید و به این موضوع درفرم بازرسی اشاره کنید . فیلتر هوا را برای اطمینان از اینکه جریان هوا مسدود نشده است بررسی کنید . مسدودشدن یا نصب نادرستفیلترها می تواند غلظت اکسیژن را به سطحی بالاترازسطح ایمنی برساند . فیلترها را مرتبا برحسب دستورالعمل سازنده تعویض کنید و زمان نصب جدید را حتما یاداشت کنید . یک منبع اکسیژن را با یک اندازه گیرجریان مایع هرمسیراکیژن متصل کنید و باکمک دستتان ازجریان اکسیژن درون چمبرمطمئن شوید. جریان اکسیژن راتغییردهیدوبررسی کنیدکه میزان جریان حداکثر،حداقل که توسط سازنده مشخص شده است قابل دسترسی باشد.

کنترل هاوسوئیچ ها: ((IPM

  • –قبل ازتغییر هرکدام ازحدود آلارم ها ,کنترل ها ، شرایط آن ها را بررسی کنید . اگرعملکرد هرکدام ازآن ها غیرعادی به نظر رسید (مانندکنترل دمادرحالت max) امکان استفاده نامناسب کلینیکی یانقص اولیه دستگاه را در نظر بگيريد . اگر در هنگام بازرسی تنظیماتی ازدستگاه راکه بایدبه حالت اولیه برگردند را تغییر دادید ، ثبت کنید .–تمام کنترل ها وسوئیچ ها را برای بازدید شرایط فیزیکی ، ایمن بودن ازلحاظ نصب وحرکت صحیحشان امتحان کنید . عملکرد صحیح تمامی قسمت هایی که محدوده کاری دارند و بالاتراز رنجی بایددستگاه را متوقف شود بررسی کنید . بدنه سوئیچ ها را برای آسیب هایی که ممکن است به آن ها وارد شود بررسی کنید(برای مثال آسیب هایی که ممکن است توسط ناخن ویا خودکار به کنترل ها وارد شود.) . درطول زمان بازرسی اطمینان حاصل کنیدکه همه کنترل وسوئیچ ها عملکرد مناسبی  دارند.

 

گرماساز: ((IPM

–بخش گرم کننده را به اندازه ای باز کنید تا المنت گرم کننده دردسترس شما  قرارگیرد ، آن را آزمایش کنید باید تمیز بوده و هیچ رسوبی نداشته باشد . تماس جسم خارجی به سطح داغ می تواند باعث شعله ورشدن آن و یا تولید بوهای خطرناک شود اگرپیچ های انتهای المنت گرم کننده را به مدارکنترل متصل کرده اند محکم بودن آن ها را بررسی کنید . هیتر را روشن کنید تا مطمئن شویدکه کنترل ها به خوبی عمل می کنند (مثلا یک کنترل دمای متغیر درحقیقت باعث روشن و خاموش شدن هیتربه صورت گردشی می شود زمانی که درجه تنظیمی تغییرمی کند) سعی کنید به اندازه موردنیاز تمامی قسمتهای گرماساز را تا المنت گرم کننده باز کنید . المنت راجهت بروز بی رنگ شدگی شدیدیا اجزای خارجی بررسی کنید . المنت های گرم کننده معمولابا استفاده زیاد تغییر رنگ می دهند اما لکه های تیره روی سطح المنت ممکن است نشان دهنده این مسئله باشد که ماده ای درون المنت قرارگرفته است که ممکن است در اثر عبور جریان هوا ایجاد شده باشد . در اثر تماس مواد خارجی با سطح داغ المنت آتش یا بخارات سمی وجود دارد . اگر نشانه ای از تغییر رنگ مشاهده گردید قسمت کنترل دستگاه را برای یافتن علت زیاد گرم شدن امتحان کنید . اگر المنت گرم کننده به مدارکنترل با پیچ متصل هستند ، اتصالات فوق را بررسی کنید .گرماساز را فعال کنید تا در مورد عملکرد صحیح کنترل های آن مطمئن شوید (برای مثال کنترلر دما بایدگرماساز را در دمای تعیین شده روشن وخاموش کند).

موتور وپنکه ((IPM

  • –دربرخی از انکوباتورها فن درپشت ماژول کنترل قراردارد در صورتی که آن را بردارید مشاهده خواهد شد . درصورت امکان فن را با انگشت بچرخانید . (درحالیکه خاموش است) و مطمئن شوید که به خوبی گردش می کند . تیغه های پنکه را بررسی کنید تاآسیب دیدگی های آن مثل ذوب شدن (اگرازجنس پلاستیک است) تاب برداشتن یا تیغه های صدمه دیده را پیداکنید . ازاتصال صحیح پنکه به شفت راه اندازش وکوپل شدن سالم و ایمن آن اطمینان حاصل کنید . فاصله بین پنکه و بدنه را جهت وجود نشانه های ساییدگی روی آن آزمایش کنید . دربعضی موارد نصب ناصحیح ماژول کنترلی درکف انکوباتور باعث انحنا شده وپنکه را ازکارمی اندازد و باعث می شود که از چرخش هوا جلوگیری شود و باعث بالا رفتن زیاد دما شود . جهت تعیین اینکه آیا موتور نیاز به روغن کاری دارد سرویس دستورالعملها را بررسی کنید . میزان صدای داخلی انکوباتور را بررسی کنید . عملکرد همراه با نویز ممکن است نشان دهنده این موضوع باشدکه موتور پنکه یا جعبه دستگاه نیاز به سرویس دارد . دربعضی انکوباتورها پنکه دستگاه پشت ماژول کنترل آن نصب شده است . اگر امکان دارد پنکه را فعال کنید تا اگرلرزش و نوسان بیش از اندازه ای وجود دارد را مشاهده کنید واگر ممکن است پنکه رابا انگشتان خود حرکت دهید و مطمئن شویدکه به آرامی ونرمی می چرخد.

 

باتری/شارژر:((IPM

–شرایط فیزیکی باطری ها و اتصال های باطری اگر در دسترس هستند را بازرسی کنید . عملکرد آلارم های قطع برق که با باطری کار می کنند را بررسی کنید . هر باطری باید یک شماره شناسایی و یک مدت زمان لازم کارکرد ، قابلیت شارژ دوباره ، زمان انجام سرویس و بازرسی داشته باشد که باعث آشکارشدن زود هنگام آسیب دیدگی ها می شود .انکوباتور راچند دقیقه با باطری فعال کنید تا بررسی کنید که باطری شارژ شده است و می تواند شارژش را نگه دارد . ظرفیت باطری باقیمانده را بوسیله فعال کردن تابع آزمایش باطری را بررسي كنيد . شرايط شارژ باطري را بررسي كنيد و تا حد امكان مطمئن شويد كه باطري شارژ مي شود . زمان لازم براي تعويض باطري را توسط برچسبي به روي آن مشخص كنيد.

–لازم به ذكر است باطري هاي  بكاررفته در انكوباتور بسته به نوع آن متفاوت مي باشد. در انكوباتورهاي بيمارستاني عملكرد باطري منحصرا براي نگهداشت تنظيمات تاريخ و ساعت در هنگام خاموشي و قطع كابل برق ويا فعال نمودن آلارم هاي دستگاه در حال كار، در صورت قطع برق به دلايلي نظير قطعي كابل دستگاه  مي باشد . لذا در اين دستگاه ها نياز به باطري هاي با طول عمر بالا ندارند.

–در انكوباتورهاي سيار باطري بكاررفته بايد داراي توان بالايي باشد و بعنوان منبع تغذيه براي كل دستگاه بكاربرده شود.

موانع و دیواره ها(ISIRI 3368-2-12,101-17 )

  • –نوزاد می تواند از یک دهانه باز انکوباتور بیرون آمده و روی زمین بیافتد . دیواره های جانبی می تواند در هم بریزد و نوزاد به بیرون از محفظه بغلتد . طراحی ضعیف موانع ممکن است حفاظت نوزاد را مختل کند.– نوزاد باید به وسیله موانعی نظیر دیواره ها یا صفحات کناری در داخل اتاقک نوزاد بطورایمن نگهداشته شود . موانعی نظیر درها و دریچه ها که برای دسترسی به نوزاد، بازشدنی یابرداشتنی هستند باید چنان طراحی شده باشند تا در شرایط آزمون مشخص شده در زیر، باز نشوند . اگر به نظر می رسد این موانع درگیر هستند، نباید امکان بسته یا چفت شدن غیر مطمئن آنهاوجود داشته باشد.–یکپارچگی و استحکام مکانیکی انکوباتور باید در شرایط آزمون زیر حفظ شود.–بررسی سازگاری با بازرسی توسط آزمون زیرانجام می شود:–

در حالیکه تمام درهای ورودی بدون استفاده از ابزار تا آنجا که ممکن است بطور غیر مطمئن درجای خود قرار گرفته اند و به نظر درگیر می رسند، یک نیروی افقی 20 نیوتنی به سمت خارج به مرکز در ورودی در دسترس اعمال کنید، این نیرو را در مدت 5 تا 10 ثانیه از صفر به تدریجاضافه کرده و در مقدار حداکثر به مدت 5 ثانیه ثابت نگهدارید.

 

سطوح گوشه ها و لبه ها (ISIRI 3368 (1372), 19)

–از سطوح زبر , گوشه ها و لبه های تیز كه ممكن است باعث جراحت یا آسیب شوند حتي الامكان نباید استفاده شود و در غیر این صورت باید پوشانیده شوند .

–مخصوصأ باید به لبه هاي بر آمده واز بین رفتن زبري آنها توجه شود .

–بررسي سازگاري باید با بازرسي انجام شود .

سینی تشک(ISIRI 3368-2-19, 20.101,3-17,103-20)

  • –دستگاه های قابل حمل و متحرك باید بتوانند تنش های ناشی از رفتار خشن را تحمل كنند .–سازگاري باید با آزمون زیر بررسي شود :–دستگاه را تا ارتفاع مشخص شده در جدول زیر بالاي یك صفحه چوبي سخت به ضخامت 50 میلي متر بلند مي كنیم.––––ابعاد صفحه باید حداقل 1/5 برابر ابعاد دستگاه باشد و باید بطور افقي روي یك سطح سخت قرار  گیرد.( بلوك بتوني یا كف زمین.) دستگاه باید سه بار ازھر یك از وضعیت های ممكن در حالت استفاده عادی بیفتد .–بعد از این آزمون , دستگاه باید با مقررات ذکر شده برای آن  سازگار باشد .

    –انکوباتور در استفاده عادی باید از نظر مکانیکی و ساختاری بی عیب و نقص و مناسب باشد .به عنوان مثال قفل ها و درها باید بسته باقی مانده و تجهیزات جانبی ارائه شده توسط تولید کننده نیز باید بطور ایمن باقی بماند.

    –اگر سینی تشک را بتوان به بیرون از محفظه کشید باید طوری مهار شده باشد تا تحت وزن نوزاد، متصل به انکوباتور باقی مانده و کج نشود.

    –بررسی سازگاری با آزمون زیر انجام می شود:

    –یک نیروی افزایشی را به تدریج به وسط بیرونی ترین لبۀ سینی تشک در حا لیکه کاملاً بیرون کشیده شده است، اعمال کنید . نیرو را در طول مدت 5 تا 10 ثانیه تا مقدار 100 نیوتن افزایش داده و به مدت یک دقیقه نگهدارید . سینی نباید نسبت به محور افقی انکوباتور، بیشتر از 5 درجه زاویه پیدا کند و آسیب مشهودی نباید در اسکلت نگهدارنده آن دیده شود.

شبکه/ رابط بی سیم((IPM

  • –اندازه گیری های صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید در برابر خطرات احتمالی و آسیب پذیری محافظت شده و اطلاعات الکترونیکی ذخیره شده و و قابل انتقال و استفاده می باشد و درستی لازم را نیز دارا می باشد واندازه گیری پیشگیرانه نیز فعال می باشد.برای مثال همه رمزها به درستی بکارگرفته شده وسیستم دارای OS بوده محافظت در برابر ویروس صورت گرفته و بالاترین درجه آن نصب شده ودستگاه هنوزتحت VPN(شبکه اختصاصی مجازی) کار می کند و اندازه گیری محافظت شده بی سیم هنوز در مکان موجود می باشد. بررسی کنید که آیا نسخه پشتیبان طرح  فعال می باشد و اینکه بتوانیم اطلاعات رابازیابی  نماییم.–

آلارم ها : ((IPM

  • –انكوباتور را به صورتي راه اندازي كنيد كه تمام آلارم هاي صوتي و بصري آن شروع به كار كنند (مانند آلارم کمبود انرژی). بعضی از آلارم ها (مانند دمای بالا) می تواند در هنگام بررسی رفتار کمی بررسی شود. در صورتی که سیستم مجهز به کنترل صوتی می باشد آلارم های صوتی را هم بررسي كنيد.–.عملكرد آلارم قطع پروب (اگر انكوباتور اينطور تجهيز شده باشد) و همینطور اگر دستگاه آلارم هايي براي پروب هاي دماي بيمار هنگام اتصال كوتاه يا بازدارند را با دو شاخه هاي پروب مدار باز يا مدار اتصال كوتاه را بررسي كنيد.اگر دستگاه داراي مشخصه ساكت شدن آلارم است ، نحوه راه اندازی مجدد(دستی یا اتومات)  بر اساس مشخصات سازنده بررسي كنيد.

برچسب ها : ((IPM

–بررسي كنيد كه برچسب ها به روشني عملكرد تمام كنترل ها ، سوئيچ ها را مشخص مي كند . از آنجا كه ممكن است انكوباتورها تنظيم كردن ميزان اكسيژن را به عهده داشته باشند بايد يك پلاكارد” هشدار- خطر آتش سوزي” را حمل كنند . چرا كه انواع منسوجات روغن و يا مواد قابل اشتعال به آساني و با شدت در مقابل اكسيژن شعله ور مي شوند . اگر نوزاد در معرض غلظت اكسيژن بالا ممكن است باعث فيبروپلازي يا كوري در نوزاد شود . بنابراين روي انكوباتور بايد اخطار زير زده شود.

–اخطار : قرار گرفتن نوزاد در معرض غلظت اكسيژن بالا ممكن است باعث كوري شود.

دماسنج هود : ((IPM

–دماسنج هود را از نظر شکستگی شيشه و يا جدا شدن ستون مایع دماسنج بررسي كنيد. اگر ستون مایع دماسنج جدا شده است، ممکن است بتوان این حالت را با برداشتن و سپس غوطه ور کردن دماسنج به آرامی و با دقت در آب داغ برطرف نمود. اگر دماسنج شكستگي يا ترك دارد آن را تعويض كنيد.

قطع منبع تغذیه (ISIRI 3368-2-19, 2-40)

–طراحی دستگاه باید بگونه ای باشد که قطع و وصل منبع تغذیه تغییری در مقادیر تنظیم شده ایجاد نکند.

–بررسی سازگاری با قطع و وصل کردن منبع برق اصلی و بازرسی دستگاه انجام می شود.

تست دما (ISIRI 3368-2-19, 36.3.1)

–دمای سطوحی که با بدن نوزاد در تماس است، نباید بیش از 40 درجه سلسیوس باشد. دمای سطوح فلزی دیگری که در دسترس نوزاد است، نباید بیش از 40 درجه سلسیوس و برای سطوح غیر فلزی نباید بیش از 43 درجه سلسیوس باشد.

–و همچنین حداکثر دمای سطوحی که با نوزاد در تماس است و سطوح قابل دسترس نوزاد شرایط بندهای زیر را نیز باید دارا باشد:

  • هنگام کار عادی انکوباتور کنترل شده نسبت به دمای پوست نوزاد، در حالیکه دمای اندازه گیری شده پوست نوزاد توسط حسگر دمای پوست کمتر از دمای کنترل است، انکوباتور باید بدون بکارافتادن قطع کننده حرارتی به حالت پایای دما برسد.
  • بررسی سازگاری با اندازه گیری دما و بررسی کارکرد دستگاه، در حالیکه انکوباتور بصورت انکوباتور کنترل شده نسبت به دمای پوست نوزاد کار می کند، و دمای کنترل آن در حداکثر مقدار تنظیم گردیده است، و حسگر دمای پوست بطور جداگانه حداقل 2 درجه سلسیوس پایین تر از دمای کنترل نگهداشته شده است انجام می شود.

آزمون تست دما بصورت زیر انجام می شود: (ISIRI 3368-2-19, 36.3.1)

–حداکثر دمای سطوحی که با نوزاد در تماس است و سطوح قابل دسترس نوزاد باید بصورت زیر اندازه گیری شود:

  • دماي سیم پیچ ها با روش مقاومت تعیین مي شود مگر اینكه سیم پیچ ها نامنظم باشند یا پیچیدگي هاي عمده اي در اتصال هاي لازم براي اندازه گیري مقاومت وجودداشته باشد در این مورد , وسایل اندازه گیري باید طوري انتخاب و نصب شوندكه تأثیر زیادي بر دماي قسمت تحت آزمون نداشته باشند .
  • وسایل كه براي تعیین دماي سطوح دیوارها , سقف و كف بكار مي روند در داخل سطوح كار گذاشته مي شوند یا در پشت صفحات سیاه شده كوچك مسي یا برنجي به قطر 15 میلي متر و ضخامت 10 میلي متر كه ھم سطح با سطوح هستند نصب مي شوند .
  • دستگاه حتي المقدور در جایي قرار مي گیرد كه قسمت هایی كه بالاترین دما را بدست مي آورند با صفحات تماس داشته باشد میزان افزایش دماي سیم پیچ مسي از فرمول زیر محاسبه مي شود :

–اگر انکوباتور مجهز به فن به منظور جابجایی هوا است در موارد زیر قبل از اینکه خطری ایجاد شود باید یک هشدار دیداری و شنیداری فعال شده و تغذیه گرمکن قطع شود.

  • نقص در چرخش پره های فن یا
  • مسدود شدن منافذ خروج هوا از محفظه انکوباتور و
  • مسدود شدن ورودی هوا در صورت امکانپذیر بودن.

–در صورت بروز عیب در فن، دستگاه نباید ایجاد شعله کند و همچنین نباید فلزات مایع یا گازهای سمی یا قابل اشتعال منتشر کند . دمای قسمتهای در دسترس نوزاد نباید بیشتر از آنچه در این بخش ذکر شد باشد.

–بررسی سازگاری با بکار انداختن انکوباتور بصورت انکوباتور کنترل شده نسبت به دمای هوا، بادمای کنترل 34 درجه سلسیوس تا زمانی که انکوباتور به حالت پایای دما برسد انجام می شود.

–بررسی سازگاری با الزامات این استاندارد در شرایط زیر به ترتیب انجام می شود.

  • فن غیرفعال شود.
  • خروجی گردش هوا به داخل محفظه نوزاد با یک پارچه ریز بافت 1 مسدود شود.

–در صورتیکه مسیرهای مجزا و متعدد برای هوا در نظر گرفته شده یا در برابر مسدود شدن ناخواسته محافظت شده اند، انجام این آزمون ضرورت ندارد.

  • در صورت امکان مسیرهای ورود هوا مسدود شوند.
  • گستره دما برای انکوباتور های کنترل شده نسبت به دمای پوست(ISIRI 3368-2-19,103-41&103-41*)

–انکوباتورهای کنترل شده نسبت به دمای پوست نوزاد، باید به یک حسگر دما ی پوست مجهز بوده و دمای اندازه گیری شده توسط حسگر دائماً و به وضوح نشان دهد . اگر از ایننشاندهنده برای نشان دادن کمیت دیگری نیز استفاده می شود باید از یک کلید لحظه ای 1 برای این منظور استفاده شود. گستره دمای نشان داده شده باید حداقل بین 33 تا 38 درجه سلسیوس باشد.

–حتی اگر فرض شود حسگر دمای پوست در همه وضعیتها نمی تواند دمای واقعی پوست را اندازه گیری کند، قابل رؤیت بودن این کمیت برای اینکه کاربر بتواند بر کار سیستم کنترل نظارت لازم را داشته باشد، الزامی است.

–بررسی سازگاری با بازرسی انجام می شود.

  • حداکثر سرعت هوا در محفظه((ISIRI 3368-2-19, 104

–در استفاده عادی، سرعت هوا روی تشک نوزاد نباید از 0.35 متر بر ثانیه بیشتر شود.

–بررسی سازگاری با اندازه گیری در چهار نقطه بصورت زیر انجام میشود:

–حسگرهای دمای کالیبره شده را در پنج نقطه در سطحی موازی با سطح تشک و به فاصله 10سانتیمتری بالای آن قرار دهید . نقطه الف باید در فاصله 10 سانتیمتری بالای مرکز تشک باشد . نقاط دیگر باید مراکز چهار سطحی باشد که توسط خطوط نصف کننده در طول و عرض تشک حاصل می شود .

ترموستات ايمني : ((IPM

–براي آزمون كردن عمليات ترموستات ايمني و آلارم دماي بالا، ترموستات اوليه را غيرفعال كرده و يا از مدار كنترل جدا نماييد.(براي تعيين رويه به جزوه راهنما مراجعه كنيد) تا در نتيجه هيتر به صورت پيوسته روشن بماند . در برخي موارد  مي توان با قرار دادن كنترل دما روي درجه ماكزيمم اين كار را انجام داد . افزايش سرعت بالا رفتن دماي هوا از طريق اضافه كردن يك دمنده ي هواي  داغ يا سشوار امكان پذير است . قرائت دماسنج هود و دماي هواي ميان – هودي حقيقي كه باعث باز شدن ترموستات ايمني و خاموش شدن هيتر انكوباتور مي گردد را ثبت نماييد . دماي انكوباتور نبايدبيش از 40 باشد. دقت كنيد كه هواي هود را خيلي سريع با دميدن هواي داغ چراكه در غير اين صورت دماي هواي ميان – هودي در نقطه(درجه)آلارم به نحو اشتباه و غيرصميمي بالا خواهد بود . اين امر بدان خاطر رخ مي دهد كه ترموستات ايمني غالبا با سطح ميان هودي فاصله دارد ، جريان پايين در جريان هوا ،كه در نتيجه دماي آن از دماي هواي ميان هودي كمتر مي شود . بعلاوه از دميدن هواي داغ به دماسنج ها به طور مستقيم اجتناب نماييد . اگر از يك دمنده استفاده مي كنيد ، نوبت هاي گرمادهي شديد توام با وقفه فراهم كنيد و امكان ثبات گرمايي را ايجاد كنيد.ترموستات اوليه را كه در رويه فوق غيرفعال شده بود مجددا متصل كنيد(براي تعيين چگونگي اين كار به دفترچه راهنماي دستگاه مراجعه كنيد) .

درستی دما : ((IPM

–اگر توليدكننده دستورالعمل را ارائه نكرده باشد از روش هاي ذيل كه كنترل هاي دماي دستي و اتوماتيك را در بر می گیرد استفاده كنيد.در حالت دستی، ترموستات اصلی با ایجاد چرخه خاموش و روشن كردن هيتر يا با گرمادهي نسبی، دماي ثابت را در هود برقرار و فراهم كند . در حالت اتوماتيك، يك پراب بيمار دماي پوست نوزاد را اندازه گيري مي كند و مدارهاي الكترونيكي  كنترل هيتر را بر عهده دارند، تا دماي پوست را در يك سطح مطلوب به لحاظ باليني ثابت نگاه دارند .

–براي آزمودن كنترل هاي دستي، دماسنج مرجع را در فاصله 10 سانتي متري (4اینچ) بالاي مركز تشك قرار داده، هود را بسته، كنترل دما را روی 37 )رنج متوسط( قرار داده و بگذاريد تا انكوباتور گرم شده و به تعادل گرمايي برسد، در حین تصديق پروب بیمار اعداد خوانده شده توسط دماسنج هود و دمای هوا حقیقی میانه هود را ثبت کنید. در مرحله بعدي تنظيمات کنترل دما را به آرامی كم و زياد كنيد، اگر ترموستات اوليه به خوبي كار كند  ,هيتر نيز باید به ترتيب خاموش و روشن شود.

– براي بررسي كنترل هاي اتوماتيك، ابتدا دقت دماي پراب بيمار نمایش داده شده را آزمون نمایيد. شبیه ساز پراب را وصل کنید و آنرا برای دمای 35و سپس دمای39 تنظیم کنید.اگر دو مقدار خوانده شده در محدوده 0.3 از دمای تنظیم شده نباشند پراب ممكن است خراب باشد.

–با تنظیم کنترل دمای پوست  در 37 دمای پروب شبیه ساز را به آرامی  به کمتر و بیشتر از 37کاهش و سپس افزایش دهید. هيتر باید با وجود اختلاف دما ی 0.5 از دمای تنظیم شده فعال و غیرفعال گردد.

 

آلارم هاي دماي پوست : ((IPM

–اگر انكوباتور به آلارم هاي حدود دماي پوست بالا و پايين مجهز می باشد ، از كاركرد صحيح آن ها اطمینان حاصل كنيد. دمای سطح پوست را روی 37 تنظیم نمایید. شبیه ساز پراب بیمار را روی دمای 37 تنظیم نمایید و سپس به تدریج دما را کم کنید تاوقتی که آلارم دمای پایین فعال شود. این عمل را بادیگر با قراردادن شبیه ساز در دمای 37  و افزایش تدریجی دما تا فعال شدن دوباره آلارم دما بالا ادامه دهید. فعال سازی آلارم باید در بازه 0.5 از دمای تنظیم شده اتفاق بیافتد.

آلارم هاي دماي هوا : ((IPM

–اگر انكوباتور به آلارم هاي دمای هواي بالا و پايين  مجهز می باشد،از كاركرد صحيح آن ها اطمینان حاصل كنيد . تنظیمات دما را برایدمای-هوا (بصورت دستی) روي 37 قرار دهید و اجازه دهيد تا دماي هوا تثبيت شود . هنگام باز شدن هود انكوباتور از فعال شدن آلارم دماي – هواي پايين (اگر بدان مجهز باشد) اطمینان حاصل کنید.

–براي تصديق كاركرد دقيق آلارم دماي- هواي بالا ، درجه تنظيم دماي هوا را روي   37درجه قرار داده. به آهستگي دماي هوا را با يك منبع توليدگرماي خارجي زياد كنيد (مثلا سشوار يا دمنده گرما)و دما را هنگامی که آلارم فعال می شود، ثبت نمایید. دماي انكوباتور نبايد از  39 درجه فراتر برود.

دماي هواي هود : ((IPM

–قرائت هاي دماي هواي ميان – هودي و دماسنج هود به دست آمده طي مرحله كنترل دما بايد در محدوده يك درجه همخواني داشته باشند.

منبع تامين برق قابل حمل( فقط انكوباتورهاي سيار): ((IPM

–منبع تامين برق قابل حمل معمولا از يك باطري قابل شارژ ،يك مدار قابل شارژ و سيم كشي ها و كانكتورهاي مربوطه تشكيل شده است . حفظ تمام قسمت ها در شرايط خوب براي تضمين شدن عمليات ايمن و موثر انكوباتور سيار ضروري است . نوع باطري متفاوت بوده و هر كدام به يك نوع رويه بازرسي و نگهداشت پيشگيرانه متفاوت نياز دارند.انواع رايج به كار گرفته شده عبارت از باطري هاي سرب- اسيد با الكتروليت-ژل دار شده پوشيده شده ، نيكل-كادميوم و قليايي هستند.اگر انكوباتور از باطري هاي نيكل –كادميوم يا سرب- اسيد الكتروليتي-ژل دار شده استفاده مي كند . پس از آنكه باطري ها كاملا شارژ شدند هيتر را روشن كرده و ولتاژ را تحت بار آغازين و پس از 15 دقيقه عمليات اندازه گيري نماييد . اين دو مقدار را ثبت كنيد.

–اگر ولتاژ در طول اين دوره زماني بيش از 10%كاهش پيدا كرد باطري را تعويض كنيد.