تست کالیبراسیون یا کنترل کیفی دستگاه الکتروکاردیوگراف(ECG)

تست کالیبراسیون یا کنترل کیفی دستگاه الکتروکاردیوگراف(ECG)

1mV response

مقدمه

این روش اجرای آزمون بر اساس استانداردهای ارائه شده توسط اداره کل تجهیزات پزشکی استخراج و تدوین شده است. بندهای لیست شده در زیر برای انجام آزمون کنترل کیفی دستگاه ECG بوده و از استانداردهای IEC[2]60601-1 (1991) (مطابق دستورالعمل اداره کل تجهیزات پزشکی) و AAMI[3] EC11(مطابق دستورالعمل اداره کل تجهیزات پزشکی) و ECRI[4] IPM[5] 2008(Procedure No:410-20081015-01)  تهیه و ارائه شده است. تمامی موارد انجام شده در این آزمون بعنوان سابقه کالیبراسیون تجهیز می بایست نگهداری شود اما برخی از موارد مهم تر آن را می توان در برگه کالیبراسیون ذکر نمود.

برای دیدن فیلمهای آموزشی میتوانید به آدرس کانال یوتیوب ما  مراجعه نمایید.

1-تجهیزات عمومی اورژانس

  • الکتروکاردیوگراف[6](EKG)

شماره دستورالعمل:410-20010301

نامهای دیگر دستگاه:

دستگاه ECG ،  دستگاه EKG و ماشین EKG

این وسیله دراین بخش هااستفاده میشود:

بخش های EKG،بخش های اورژانس،اکثربخش های مراقبت ازبیمار.

گستره کاربرد:

الکتروکاردیوگراف های تک کاناله [7]و چندکاناله معمولا برای چاپ یک الکتروکاردیوگرام روی کاغذ بکار رفته و علاوه بر آن میتوانند با سیستم هایی سازگار شوند که به صورت دیجیتالی[8] داده ها[9] را ذخیره کرده و بعدا میتوان آنها را چاپ کرده ، برای تعیین صحت عملکردهای تشخیصی اتوماتیک مناسب نبوده و برای ثبت کننده های نوار-نموداری یا رایترهای[10] مستقیم که باید با مانیتور[11]  ECGیا دیفیبریلاتور[12] بکار گرفته شد، همراه آنها بازرسی شوند، بکار نمی روند.

سطح ریسک:متوسط

خلاصه:

یک الکتروکاردیوگراف فعالیت الکتریکی قلب را تشخیص داده و یک رکورد[14] گرافیکی ، یک الکتروکاردیوگرام (ECG) از ولتاژ در برابر زمان را بدست میدهد. هر قسمت از ECG مستقیما به یک مورد الکتریکی قلبی متصل بوده و تغییرات بروز کرده در فعالیت الکتریکی یا حالات غیرعادی مشاهده شده در ECG غالبا در نقطه خاصی از قلب قابل تشخیص هستند. هر مورد تشخیصی (trace) ECG که ناشی از فعالیت الکتریکی تشخیص داده شده توسط دو یا چند الکترود[15] واقع در نقاط خاص روی سطح پوست بیمار هستند را یک لید نامیده اند. یک ECG با لید کامل[16]، 12 لید حاصل از مکان الکترودها را ثبت میکند. با استفاده از یک ثبت فیدلتی [17] بالا با لیدهای چندگانه، میتوان بدقت ریتم و ریخت شناسی موج –شکل رابررسی کرده و مقدار یابی نمود. سطوح ولتاژ و زمان بندی ما بین اینگونه موارد توسط کالیبراتورها و یا به صورت اتوماتیک با الکتروکاردیوگراف اندازه گیری میشوند. مقایسه انواع سیگنالهای لید باعث میشود تا تشخیص دقیق تری نسبت به یک ثبت تک لیدی بدست می آید. چندین استاندارد و دستورالعمل در معیارهای عملکرد لحاظ شده اند تا تضمین شود که خطاهای ثبت با تفسیر دقیق ECG تداخل نکند. درعین حال که تایید برآورده شدن این معیارها برای مرحله ارزیابی پیش خرید مهم است و باید بعنوان قسمتی ازیک آزمون پذیرشی تلقی شود. تجربه نشان داده است که اکثر این خصوصیات در الکتروکاردیوگرافهای مدرن تغییری نمیکنند مگر آنکه اختلال اصلی ای دردستگاه وجود داشته باشد. (معمولااین اختلال کاملا آشکار است) بنابراین این رویه درنظر دارد تا میزان آزمایش مورد نیاز را کاهش دهد. الکتروکاردیوگراف های قابل حمل و متحرک نیازمند توجه ویژه هستند، جابجایی بدون دقت میتواند خصوصیات مداری راتغییر داده و به توان ثبت دستگاه یا ایمنی آن صدمه وارد کند. جابجایی ناصحیح غالبا stylus چاپگر حساس ،گالوانومتر، درایو [18] نمودار یا تغذیه کاغذ، سیم ها و دوشاخه برق را معیوب میکند.

وسایل آزمون،منابع ،اجزا:

*شبیه ساز ECG با بزرگی ها وسرعت های ورودی کالیبره شده[19](اصلی)

*اهم متر مقاومت زمین(اصلی)

*اندازه گیری نشتی بدنه یادستگاه آزمون ایمنی الکتریکی(اصلی)

*فانکشن ژنراتور [20](فرعی)

*اسیلوسکوپ[21](فرعی)

*خط کش یا کولیس[22](فرعی)

*منبع آزمون عایق بندی شده(تعبیه شده دربرخی ازدستگاههای آزمون ایمن الکتریکی)(فرعی)

*تمیز کننده کنتاکت[23] و روان کننده(اصلی)        

اقدامات احتیاطی ویژه آزمون:

آزمون ایزولاسیون[24] ورودی مستلزم بکارگیری یک منبع ولتاژ خط (شبکه) است. هر چند این منبع باید شامل یک مقاومت محدود کننده جریان باشد اما احتیاط کنیدکه هیچکدام از قسمتهای برقدار مدار را لمس نکنید.

روش کار:

قبل ازشروع بازرسی این رویه ، دستورالعمل تولید کننده و جزوه های راهنمای سرویس کاری را بدقت مطالعه نمایید. مطمئن شوید که نحوه کار دستگاه و اهمیت هر کنترل و نشانگر را درک کرده اید، بعلاوه رویه های بازرسی ویژه و نگهداشت پیشگیرانه یا فرکانس های توصیه شده از سوی تولیدکننده را مطالعه نمایید.

برخی از الکتروکاردیوگراف های قدیمی تر شاید نتوانند معیارهای جریان مربوط به عملکرد و ایمنی را رعایت کنند. هرچند که دستگاههای نشاندهنده عملکرد یا ایمنی درحال افت باید تعمیر یا تعویض شوند، اما آن دسته که دارای مشخصات طراحی اصلی هستند احتمالا قابل استفاده هستند. هنگام ارزیابی این دستگاهها نیازهای بالینی ، سطوح واقع بینانه ایمنی ، اولویت های بودجه ای را در نظرگرفت. از آنجا که  این رویه الکتروکاردیوگراف های متعارف راپوشش میدهد،  و نه بعنوان اجزای سیستم های بزرگتر، لذا ورودی ها و خروجی های کمکی رایتر در اینجا آزمون نمیشوند، چنانچه ازآنها استفاده شده باشد، آنها را به لحاظ خصوصیات عملکرد مربوط به کاربرد ویژه آزمون نمایید. تکنسین های ECG را تشویق کنید تا ابزار آلات خود را در آغاز هر شیفت کاری بررسی کنند تا مطمئن شوند که دستگاهها در بازگشت تمیز هستند. آزمون فرعی برای پاسخ فرکانس و نسبت حذف مود مشترک (CMRR[25]) انتخابی است. البته این آزمونها باید بدنبال تعمیر مدار آمپلی فایر انجام شوند.

دستورالعمل کیفی:

1)بدنه/شاسی(IPM):

دستگاه را از بابت صدمات ناشی ازحمل بررسی کنید، هرگونه صدمه مشاهده شده را به تولیدکننده، متصدی حمل و نقل یا سازمان خدماتی گزارش کرده وتمهیدات لازم برای تعمیرات یا تعویض را فراهم سازید. بررسی کنید که دستگاه استحکام لازم برای سازگاری پیداکردن با کاربردهای بیمارستانی یا استفاده نادرست را داشته باشد، برای مثال: دستگاهی با حفاظ ضعیف یا کنترلها و نشانگرهایی که محکم چسبانده شده میتواند زمینه نفوذ سیالات به داخل خود را داشته باشد (این قبیل نواقص در طراحی را معمولا باید در مرحله ارزیابی پیش از خرید شناسایی کرد. در هر صورت چنانچه موردی مشاهده شد آنگاه برای اصلاح آن با تولید کننده مشورت کنید. و در صورتیکه قابل برطرف کردن نباشد به کاربران آن هشدار داده  یا از دیگر اندازه گیریهای پیش گیرانه استفاده نمایید) سطح خارجی دستگاه را از نظر کثیفی و شرایط فیزیکی عمومی بازدید کنید، مطمئن شوید که بدنه پلاستیکی دستگاه سالم و بی نقص بوده و تمام سخت افزارهای مربوط به نصب (مثلا پیچها و چفتها) موجود و بسته باشند. و  هیچ نشانه ای از ورود مایعات و خطرات جدی دیگر وجود ندارد.

2)محل نصب واتصالات(IPM):

اگر که دستگاه روی پایه یا سینی و ترالی قرار دارد، شرایط قرار گیری آنرا چک کنید، اگر روی قفسه یا طاقچه قرار گرفته ،ازایمنی اتصالات ومحکم بودن آنهااطمینان حاصل کنید،ایمنی قرارگیری تمام اجزا یا مانیتورهای متصل به آنرا چک کنید. (اصلی)

مطابق شکل زیر قسمتهای مختلف بازدید شوند:

شکل(1): بررسی وضعیت قسمتهای مختلف دستگاه

3)چرخ هاوترمزها(IPM):

اگردستگاه روی چرخ حرکت میکند، وضعیت آنها را چک کنید. مراقب جمع شدن فتیله و نخ دور چرخها باشید و مطمئن شوید که آنها به صورت مناسبی میچرخند و دور میزنند. عملکرد ترمزها و قفلهای دستگاه را در صورتیکه دارای ترمز است چک کنید.(اصلی)

4)دوشاخه برق(IPM):

یک ساختار سفت و محکم ، کیفیت خوب و با آزادی کشش مناسب برای دو شاخه کافی است، اما استفاده از دو شاخه هایی با گرید بیمارستانی[26] (مشخص شده بوسیله نقاط سبز ویا برچسب) هرگونه شکی را برطرف نموده و کیفیت ساختاری دو شاخه را قابل قبول خواهد نمود. دوشاخه های با زاویه قائمه برای دستگاههایی که دائما در حال حرکت هستند مناسب نیست. دو شاخه هایی دو چنگکی با کیفیت خوب برای دستگاههای با ایزولاسیون دوبرابر قابل قبول است. دوشاخه هایی را که گرید بیمارستانی نداشته یا مناسب نیستند را جایگزین نمایید.دو شاخه هایی با قالب گرید بیمارستانی قابل قبول هستند.

دوشاخه AC[27] برق دستگاه را جهت آسیب دیدگی چک کنید. سعی کنید تیغه ها را تکان دهید تا از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.دو شاخه را تکان دهید و توجه کنید آیا صدایی که نشان دهنده شل بودن پیچ هاست، شنیده می شود یا خیر. در صورتیکه به آسیبی مشکوک شدید دو شاخه را باز کرده و آنرا بررسی نمایید.(اصلی)

5) سیم برق(IPM):

سیم رابرای نشانه ای از آسیب دیدگی بازرسی کنید،اگرآسیب دیده است تمام سیم راتعویض کنیدواگرقسمت آسیب دیده نزدیک به یکی ازدو انتهای سیم بودفقط قسمت آسیب دیده را تعویض کنید(ببرید) در اینصورت هنگام اتصال به دو شاخه برق به وضعیت فاز و نول [28]توجه نمایید، سیم های شارژ باطری را نیز چک کنید.

6) کشش مجاز(IPM)

کشش مجاز را در دو انتهای سیم برق بررسی کنید. مطمئن شوید که سیم بطور امنی نگه داشته می شود.

7)فیوزها[29](IPM):

اگر دستگاه دارای circuit-Breaker می باشد بررسی کنید که آیا براحتی و آزادانه حرکت می کند. اگر دستگاه دارای فیوز خارجی است بررسی کنید که آیا برچسب مشخصات فیوز برروی آن نصب شده و نیز مشخصات تمامی فیوزها و یدکی[30] های آنها دارای نوع و جریان مناسب هستند. در صورتیکه فیوزها برچسب نداشتند، راهنمای دستگاه را مطالعه نموده و مشخصات  فیوز مناسب از نظر نوع و جریان را استخراج نموده و آنرا بوسیله برچسبی در کنار بدنه دستگاه و نزدیک محل فیوزها بچسبانید. در صورتیکه فیوز یدکی موجود نباشد، یک گیره فیوز و فیوز یدکی برای دستگاه را در نظر بگیرید و به آن الصاق نمایید مخصوصا برای دستگاههای پر خطر[31].(اصلی)

8)کابل ها(IPM):

کابلها و لیدهای دستگاه را از نظر کشش مجاز و شرایط عمومی بررسی نمایید. کابلها را به دقت بررسی نموده تا شکستگی در عایق آن آشکار شود و مطمئن شوید که بدرستی به کانکتورها در انتها متصل شده اند تا از چرخش و دیگر کشش ها جلوگیری نمایند.

دستگاه را به یک سیمولاتور [32]ECG  متصل نمایید.و بررسی نمایید که یک ثبت مناسب در خروجی و برای تمامی لیدهای بیمار نمایش داده می شود.(در دستگاههایی که نیاز به شبیه ساز  12 لید دارند  تمامی لیدها و قطع و وصل  آنها را بررسی نمایید. سیم ها را در دو انتها خم کنید که مطمئن شوید خرابی متناوب وجود نداشته باشد.(اصلی)

1-8)مطابق شکل (2)و(3) لیدهای دستگاه را به سیمولاتور متصل نمایید. سیمولاتور را بر روی حالت 1 (Normal) قرار دهید. در اینحالت خروجی نشان داده شده می بایست مانند شکل(4)بوده و تمامی 12 لید خروجی به درستی ثبت شوند و با حرکت سیمها و کابلها دچار قطعی نشود.

  • برای کار با دستگاه شبیه ساز سیگنال قلبی ابتدا دستگاه MPTC را روشن نموده(با فشار دادن کلید1) سپس با استفاده از کلید سلکتور وسط(کلید شماره 2) نوع آریتمی مورد نظر را مشخص نموده و سپس مطابق شکل لیدهای دستگاه ECG را به شبیه ساز متصل می نماییم. که در اینحالت نوع آریتمی Normal  و شماره 1 است.

شکل(2):نحوه اتصال لیدهای دستگاه ECG به شبیه ساز سیگنال قلب

شکل(3):نحوه کار با  شبیه ساز سیگنال قلب

شکل(4): بررسی مدهای کاری 25 و 50 میلی متر بر ثانیه

9 ) اتصالات/ لوازم جانبی(IPM) :

از سالم و تمیز بودن پینها[33] ، سفت و محکم بودن کانکتورها[34] اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید کابلهای مختلف برای مصارف عمومی موجود باشند. سطوح اتصالات الکتریکی می بایست تمیز باشند. لیدها و الکترودها بایستی محکم به اتصالات خود متصل باشند. قسمت پلاستیکی دو انتهای هر کابل را باز بینی کرده ،مطمئن شوید به خوبی کابل را نگه داشته است.

10 ) الکترودها(IPM) :

تایید کنید که میزان لازم از الکترودها موجود باشد و شرایط فیزیکی آنها را بررسی کنید، و نیز اینکه آیا تاریخ مصرف آنها منقضی نشده باشد.(اصلی)

11) عملکرد کنترلها[35] و سوییچها(IPM)

بررسی کنید که تنظیمات مناسب نرم افزاری از طریق منو[36]های سرویس یا منوهای مخفی برای کاربردهای مناسب بدرستی تنظیم شده و برای تمامی دستگاهها ثابت باشد.. ممکن است دستور العمل و راهنمای سرویس دستگاه شامل دستوراتی خاص برای برخی از مد[37] های کاری دستگاه باشد. در صورت موجود نبودن می توانید با سازنده دستگاه تماس بگیرید. در مورد تنظیمات مناسب با کاربران و ریاست بخش مربوطه صحبت نمایید.

قبل از حرکت دادن هر کنترل، وضعیت اصلی آنرا بررسی نمایید. اگر هرکدام را غیر معمول مشاهده کردید(مثلا کلید فیلتر[38] در مد مانیتور[39] بیشتر از مد تشخیصی باشد) احتمال استفاده کلینیکی[40] نا مناسب یا خطای اولیه دستگاه را درنظر بگیرید.تنظیمات کنترلهایی را که می بایست به موقعیت اصلی اشان (بر اساس بررسی انجام شده) بازگردند را ثبت نمایید..(اصلی)

شرایط فیزیکی کنترلها و سوییچها، نصب ایمن و حرکت صحیح آنها را بررسی کنید. وضعیت کلیدهای کنترلی چرخانی را که برروی محور نمی لغزند را بررسی نمایید. جاهایی را که یک کنترل میبایست درمقابل  ایست[41] محدود کننده-ثابت [42] به خوبی ایست مثبت عمل نمایید- برای تنظیم مناسب بررسی نمایید. پوشش سوییچها را برای صدمات پوسته ایی بررسی نمایید(مثلا صدمات ناشی از ناخن یا خودکار).مطمئن شوید که در طول مدت بازرسی هر کنترل و سوییچ کارکرد خود را بدرستی انجام میدهد.

شکل(5): بررسی وضعیت کلیدها

شکل(6): بررسی وضعیت کلیدها

12 ) شارژر[43]/ باطری [44](IPM):

دوره زمانی تعویض تمام باطری ها را تعیین کرده و این دوره های زمانی را در یک سیستم کنترل تجهیزات و یا یک پوشه مکتوب و مستند نمایید. مطمئن شوید که باطری/ سلول های ساعت ها و /یا لاگ های حافظه فراهم شده باشند.برای مانیتورهای مراقبت بحرانی و ابزارهای درمانی مطلوبست باطری را جدا کرده و تعیین کنید که ایا دستگاه هنوز با برق شبکه کار میکند یا خیر .

کارکرد دستگاه را برای مدت چند دقیقه توسط باطری فعال نمایید و بررسی نمایید آیا باطری می تواند شارژ شده و شارژ را نگداری نماید.در صورتیکه دستگاه به تابع تست [45]باطری مجهز باشد آنرا فعال نمایید.  شرایط شارژر باطری را بررسی نموده و تایید نمایید آیا تابع نمایش دهنده شارژ بدرستی کار می نماید.کار برهایی با دستورالعمل ها یا چک لیستهایی [46]برای اطمینان از شارژ باطری و عملکرد آن تدارک ببینید.

شرایط فیزیکی باطری ها و کانکتورها را چنانچه به راحتی در دسترس باشند بازرسی کنید. در صورت مجهز بودن به آلارمهای[47] فقدان پاور [48]برای دستگاه آنرا بررسی نمایید.

کارکرد دستگاه را برای مدت چند دقیقه توسط باطری فعال نمایید و بررسی نمایید آیا باطری می تواند شارژ شده و شارژ را نگداری نماید. ظرفیت باطری را با فعال نمودن تابع تست باطری یا اندازه گیری زمان کارکرد دستگاه با باطری بررسی نمایید.زمانیکه نیاز به تعویض باطری شد تاریخ تعویض را توسط برچسبی بر روی آن بچسبانید.

شرایط شارژر باطری را بررسی نموده و تایید نمایید که عمل شارژ باطری را بدرستی انجام میدهد.

 برخی از باطریها برای باقیماندن در شرایط مناسب نیازمند تخلیه کامل و شارژ بصورت دوره ایی می باشند در صورتیکه این مورد توسط تولید کننده ذکر شده باشد بررسی نمایید آیا بطور دوره ایی این کار انجام شده است یا خیر. (اصلی،جزئی)

پس از چند دقیقه کار دستگاه با باطری نشانگر باطری آنرا کنترل نموده و از صحت عملکرد کلیه کنترلها و کلیدها اطمینان حاصل نمایید. تابع نمایشگر شارژ باطری را بررسی نمایید(شکل زیر):

شکل(7): بررسی وضعیت باطری

دستگاه را به برق شهر متصل نموده(بدون باطری و با باطری) از صحت عملکرد کلیه کنترلها و کلیدها اطمینان حاصل نمایید.

13) عملکرد نشانگرها و نمایشگرها(IPM)

در هنگام بررسی دستگاه وضعیت چراغها ، نشانگرها و شارژر را بررسی نموده و تایید نمایید که کلیه بخشهای نمایشگرها سالم هستند(اصلی)

14 ) پاسخ پله 1mV(IPM):

دکمه کالیبراسیون[49] mV1 را فشار داده و به مدت 3 ثانیه آنرا پایین نگاه دارید(و یا یک پالس[50] mV 1 خارجی را اعمال نمایید) علائم چاپ شده (trace) میباید یک لبه تیز و 4 گوشی را نمایش دهند که نه حالت مدور پیدا کرده و نه به حالت سوزنی شکل درآمده باشد.(تا 10% سوزنی شکل شدن یا دارای زائده خارجی شدن قابل قبول بوده اما معمولا در دستگاهی که به خوبی عمل میکند مشاهده نمیگردد.) (شکل (1)).پس از 2 ثانیه (50 میلیمتر کاغذ با سرعت 25sec/mm) پالس اعمال شده نباید بیش از نصف بزرگتر اولیه خود را از دست داده باشد.حالت مدور شکل یا زائده مانند بیش از اندازه(راست)موید ان است که دستگاه باید تنظیم شود.(شکل(8))

شکل(8): لبه پالس کالیبراسیون یا پاسخ پله می بایست مربع شکل باشد(سمت چپ)داشتن حالت مدور یا اورشوت کم قابل قبول است(شکل وسط).گرد شدگی بیش از حد یا اورشوت زیاد نیاز به تنطیم دستگاه را نشان می دهد(سمت راست)

شکل(9):زمان نشست مطابق با نصف دامنه اندازه گیری شده است.نمودار بالا پاسخ فرکانس پایین را در حدود 0.05Hz نمایش می دهد و در شکل پایین پاسخ فرکانس پایین بین 0.007و0.09 Hz است.

شکل(10): سیگنال قلب با اورشوت 10 درصد و ثابت میرایی بیشتر از 125 ثانیه

15)کیفیت  trace(علائم چاپی) (IPM):

نمودارهای ترسیمی را در حالیکه دستگاه در وضعیت انتخاب لید استاندارد (فاقد ورودی) است مشاهده کرده و در لید I ضمن اعمال شدن سیگنال ECG نیز همین عمل را انجام دهید. سازگاری با معیارهای ذیل را تصدیق نمایید:

  • خط مبنا باید دارای ضخامت ثابت باشد، باید افقی بوده و حرکت عمودی نداشته باشد، این امکان که خط مبنا را از مرز تحتانی به مرز فوقانی کاغذ نمودار منتقل نماییم وجود داشته باشد (به استثناء دستگاههایی که توقف های مکانیکی مانع چنین حرکتی میشوند)
  • خط مبنا میباید در محدوده mm1 از موقعیت اولیه اش درصورت فشار دادن کنترل reset باقی بماند.
  • در مواردی که امکان دارد،کنترل حرارتstylus  توسط اپراتور[51]  انجام شود عملکرد آن باید صحیح بوده و نباید نیازی به تنظیم آن در نزدیکی حداکثر باشد تا تنظیم رضایت بخشی به دست آید.
  • تمام نسبتهای شکل ECG شبیه سازی شده باید بطور آشکار قابل رویت باشد که  شامل موج P و QRS نیز میشود.
  • هیچگونه نویزHZ60/50 زمانی که کلید سلکتور[52] روی لید صفر یا موقعیت استاندارد تنظیم شده باشد و موتور چارت[53] فعال باشد. (اصلی ، فرعی)

 

1-15)کلید reset  موجود بر روی دستگاه را فشار دهید. در اینحالت موقعیت خط مبنا نبایستی تغییر نماید(شکل12)

شکل11: تغییرات خط مبنا در اثر فشار دادن کلید Reset

2-15)با استفاده از شکل (4) تمامی قسمتهای مختلف شکل موج شبیه سازی شده را بررسی نمایید تا بدرستی توسط دستگاه ثبت شده باشد.

3-16)دستگاه را بر روی لید صفر قرار دهید.دقت کنید لیدها با جسمی تماس نداشته باشند(می توانید کابل را از دستگاه جدا نمایید)در این حالت کلید ثبت نمودار دستگاه را فشار دهید تا دستگاه شروع به ثبت نمایید. هیچگونه نویز[54] HZ60/50 را نباید بر روی نوار مشاهده نمایید.(خط صاف باشد)

16)حرکت کاغذ(IPM):

بررسی نمایید حرکت کاغذ بطور روان و بدون درنگ در تمامی سرعتها انجام می شود. مشکلات می تواند ناشی از مکانیزم[55] انتقال کاغذ یا رول[56] کاغذی که محکم پیچیده شده است باشد. کاغذ در هنگام انتقال نبایستی به سمت لبه ها تمایل پیدا کند. بررسی نمایید، در صورتیکه در خروجی از قالب خاصی استفاده شده است(مثلا در دستگاههایی که برای هر الکتروکاردیوگرام[57] یک برگه مخصوص تکی را چاپ می نمایند) تمامی اعداد و حروف در جاهای مناسب و بطور واضح چاپ می شوند، همچنین شروع و اتمام کاغذ در نقاط مناسب انجام میشود.  (اصلی ، فرعی)

1-16) در دوحالت 25mm/s & 50mm/s دستگاه را قرار داده و ثبت بگیرید شمارش فاصله پالسها می بایست متناسب با پایه زمانی انتخاب شده باشد.(مطابق شکل یک خروجی شبیه سازی شده سیگنال قلبی را به ورودی ECG  اعمال نموده و فواصل زیر را برروی نوار با استفاده از خط کش یا کولیس بررسی نمایید)به علایم و اعداد و حروف چاپ شده دقت نمایید و اینکه آیا ابتدا و انتهای کاغذ در نقاط مناسب است

شکل(12): بررسی مدهای کاری 25 و 50 میلی متر بر ثانیه

18 ) برچسبها(IPM)

تمامی دستورالعملهای مورد نیاز ، پلاکارد ها و برچسبها را بررسی نموده تا موجود و  خوانا باشند(اصلی ، فرعی)

19) لوازم جانبی(IPM):

 مطمئن شوید که ژل[58] و الکترودها  در کنار دستگاه نگهداری شده و تاریخ مصرف آنها تمام نشده باشد. همچنین به مقدار کافی کاغذ و فیوز دستگاه درکنار دستگاه یا در اختیار واحد پرستاری قرار داده شده است. کابل یدکی بیمار و قلم دستگاه نیز توسط واحد نگهداری شود. حداقل یک نسخه (دونسخه ترجیح داده میشود)ازدستورالعملها و جزوه سرویس کاری ازجمله شماتیکها[59] به همراه دستگاه ارسال شده و تمام اپراتورها قبل از بکارگیری آنها را مطالعه کرده باشند. (اصلی)

دستورالعمل های کمی :

1) مقاومت زمین(IPM) :  (زمین حفاظتی )

با وسیله ای مناسب مقاومت بین پین زمین در روی سه شاخه و بدنه فلزی بدون رنگ و پوشش دستگاه را اندازه بگیرید.(حداکثر 5/0 اهم )این آزمون را برای شارژ هم انجام دهید.(در استاندارد IEC بند 18.f این مقدار 0.2 اهم است که در صورت صرف نظر کردن از مقاومت سیم برق این مقدار می بایست0.1 اهم باشد)

1-1)برای این منظور یا  از یک اهم متر [60]دقیق مطابق با شکل استفاده نمایید. دستگاه را بر روی حالت 20 اهم قرار داده  ابتدا مقاومت سیمهای رابط را اندازه گیری نمایید(A).سپس مطابق شکل یک سر اهم متر را به پین زمین در روی سه شاخه و سر دیگر را به بدنه فلزی دستگاه متصل نمایید و مقاومت خوانده شده در این حالت را(B) از مقاومت سیمهای رابط کسر نمایید.

2-1) همچنین می توانید یک ولتاژ 6 ولت متناوب با فرکانس 50 هرتز و جریان 10 تا 25 آمپر به ورودی زمین دستگاه اعمال نموده و ولتاژ و جریان خروجی را از روی بدنه فلزی یا دیگر نقاط زمین شده دستگاه اندازه گیری نمایید. از تقسیم اختلاف ولتاژ بین ورودی و خروجی و تقسیم آن بر جریان اندازه گیری شده می توانید مقاومت را  اندازه گیری نمایید.( استاندارد IEC بند 18.f)

 شکل(13): اندازه گیری مقاومت سیمهای رابط(A)

شکل(14): نحوه اتصال پروبهای[61] اهم متر به دستگاه ECG

شکل(15): اندازه گیری مقاومت دستگاه ECG(B)

توجه:ممکن است برخی از دستگاهها(بویژه آنهایی که دارای موتور[62]، کمپرسور[63] یا میکرو پروسسور[64] هستند) با جابجایی قطبها در حالیکه دستگاه روشن است آسیب بینند .اگر تست پلاریته معکوس را انجام میدهید ابتدا دستگاه را خاموش نموده و تا زمانیکه موتورها بایستند (یا 10 ثانیه) صبر نمایید.سپس جای قطبها را تعویض نمایید.البته تست پلاریته معکوس مورد نیاز نیست فقط بر روی دستگاههای مشکوک توصیه می شود.

  • بجز در موارد مشخص شده،مدارهای شرح داده شده برای تست باید، با استفاده از مقاومتهایی که تلورانس آنها 5% است (برای فرکانسهای تا 1Mhz)بسته شوند.خازنها از نوع غیر پلایته دار با ولتاژ مناسب و تلورانس کمتر از 5% باشند.همچنین تلورانس خازنها نیز می بایست کمتر از 5% باشد.
  • بجز در موارد مشخص شده، دامنه سیگنالهای ورودی نباید خطایی بیشتر از 1% مقدار مشخص شده برای سیگنالهای dc  یا پله داشته باشد.برای ولتاژهای سینوسی یا مثلثی این مقدار 2% است.

2 ) جریان نشتی بدنه(IPM) :

جریان نشتی بدنه را در حالت قطع موقتی سیم ارت[65] در زمانهای مختلف(حالتهای نرمال کاری مانند:روشن، آماده بکار ، خاموش و …) اندازه گیری کنید.(حداکثر مجاز 300میکروآمپر).ECRI تست جریان نشتی بدنه را برای دستگاههای دارای ایزولاسیون[66] مضاعف پیشنهاد نمی کند. این اندازه گیری بایستی همراه با تمامی لوازم جانبی که بطور طبیعی از همان خط برق تغذیه می شوند انجام شود.

جریان نشتی در حالتی که دستگاه با برق قرار دادی تغذیه می شود اندازه گیری خواهد شد حتی اگر بطور طبیعی آن دستگاه در محلی بکار می رود که از برق ایزوله استفاده می نماید.

درصورتیکه جریان نشتی بدنه در حالتیکه دستگاه خاموش است بیشتر از 30μA یا بزرگ مساوی جریان نشتی بدنه در حالت روشن باشد می بایست هشیار بود. هرچند که این مورد می تواند برای یک دستگاه طبیعی باشد اما این مورد می تواند نشاندهنده سیم پیچی نادرست کلید روشن و خاموش دستگاه (سیم خنثی بجای سیم فاز) باشد.(اصلی)

2-1)برای اندازه گیری جریان نشتی بدنه دستگاه ECG مطابق شکل 16 دستگاه را به برق شهر متصل نمایید. با استفاده از این پروتکل[67] می توان جریان نشتی بدنه دستگاه را تعیین نمود.این مدار توسط دستگاه ایمنی الکتریکی ساخته شده به ترتیب زیر قابل پیاده سازی است. مدار دستگاه اندازگیری مطابق شکل زیر است که داخل دستگاه تعبیه شده است. که در قسمت  mV از این مدار برای اندازه گیری استفاده می شود. همچنین می توان آمپر متر را بر روی µA قرار داده و از اتصالات این قسمت برای اندازه گیری جریانهای نشتی استفاده نمود.

به نحوه تنظیم دستگاه ایمنی الکتریکی[68] دقت نمایید.پروبهای دستگاه مولتی متر را به قسمت µA متصل نموده و خود مولتی متر را بر روی حالت µA قرار دهید. کلید مربوط به LA  را متصل نموده و وضعیت کلیدهای دیگر نیز مطابق شکل باشد. با استفاده از کلید   S5 در دوحالت مختلف جریان نشتی بدنه دستگاه را که توسط سیمی به LA  متصل شده است رااندازه گیری نمایید.

 شکل(16): پروتکل اندازه گیری جریانهای نشتی دستگاه

شکل(17): مدار اندازه گیری جریانهای نشتی

همچنین در هر حالت دستگاه را ابتدا روشن و سپس خاموش نمایید. برای حالتهای تک اشکالی کلید S1 را قطع و وصل نمایید.

در صورتیکه بخواهید مستقیما جریانهای نشتی را با استفاده از مولتی متر اندازه گیری نمایید مطابق شکل 18 پروبها را به mV  ببندید و کلیدها را تنظیم نمایید

شکل 18: نحوه اتصال دستگاهها به یکدیگر و تنظیمات آنها برای اندازه گیری جریانهای نشتی بدنه

 

3) کالیبراسیون(IPM)

این کار هم دقت کنترل حساسیت و هم دقت سیگنال کالیبراسیون 1mV را تعیین می نماید و برای اینکار  به استفاده از یک سیمولاتور ECG نیاز است.در صورتیکه سیمولاتور توسط باطری تغذیه می شود خروجی آنرا توسط یک ولتمتر دقیق چک کنید تا تایید شود که خروجی متاثر از تغییرات ولتاژ باطری نمی باشد. برای اینکار از سیمولاتورهایی که دقیقا 1 تا 2mV را دقیقا تولید نمی کنند نیز می توان استفاده نمود.

با حساسیت 20mm/mV یک پالس 1mV را که توسط سیمولاتور تولید شده ثبت نمایید و یکی دیگر را نیز توسط سیگنال کالیبراسیون 1mV خود دستگاه.برای پالس تولید شده توسط سیمولاتور خروجی می بایست بین 19 تا 21mm باشد. انحراف بیش از این مقدار را ممکن است بتوان توسط کلید کنترل تغییرات بهره( که بر روی اکثر دستگاهها موجودند) تصحیح نمود. در صورتیکه خروجی حاصل از پالسهای 1mV اعمال شده به دستگاه بیشتر از 0.5mm اختلاف داشته باشد یعنی کالیبراتور داخلی دستگاه در دقت 5% نمی با شد. اینکار را برای حساسیتهای 2.5 ، 5 ، 10 و20 تکرار نمایید.(اصلی، فرعی)

1-3) یک پالس 1mV را با فرکانس 1 هرتز به ورودی دستگاه اعمال نمایید خروجی دستگاه را با استفاده از کولیس اندازه گیری نمایید.

­مطابق شکل 17 اختلاف دامنه ها را توسط کولیس و از روی نوار اندازه بگیرید.

شکل(17): اندازه گیری دامنه سیگنال توسط کولیس  و بررسی 2 برابر شدن سیگنال

 

4 ) موقعیت خط مبنا (IPM):

ترل  مرکزیابی یا موقعیت را تغییر دهید تا موقعیت خط مبنا تغییر کند (در صورت امکان) با استفاده از دکمه کالیبراسیون درونی پالس را تولید کنید در حالیکه خط مبنا در حاشیه  تحتانی چارت قرار داده شده است پالس دیگری را در حالیکه خط مبنا در وسط چارت است و مورد سوم را در حالیکه خط مبنا در نزدیکی حاشیه فوقانی کاغذ (تا آنجا که امکان داشته باشد) اعمال نمایید و در عین حال اجازه دهید تا پالس روی چارت خطکشی شده باقی بماند.بلندی پالس کالیبراسیون نباید بیش از 5/0 mm از موقعیت خط مبنا تفاوت داشته باشد.

1-4) این مورد در دستگاههایی که دارای قابلیت تغییر خط مبنا را دارند می بایست چک شود. برای این منظور در 3 حالت مختلف یعنی هنگامیکه خط مبنا در وسط صفحه در بالای صفحه یا در پایین صفحه می باشد یک پالس 1میلی ولت اعمال نموده در هیچ حالتی بلندی پالس کالیبراسیون نباید بیش از 5/0 mm از موقعیت خط مبنا تفاوت داشته باشد.(مطابق شکل زیر)

شکل(18): اندازه گیری دامنه سیگنال در سه حالت با قرار گیری خط مبنا در نقاط مختلف

5 ) خطی بودن(IPM) :

یک ورودی mv2 کالیبره شده را روی رایتر اعمال نمایید. انحراف در mv/mm10 را ثبت نمایید.این مقدار باید دوبرابر (در محدوده 5%) انحراف مشاهده شده برای یک سیگنال mv1 باشد. با بررسی بند (1-3) می توانید این موضوع را تحقیق نمایید.

6) دامنه نمایشگر :

مانیتور باید بتواند به دقت سیگنال های تا mv 5 را نمایش دهد. با استفاده از تنظیم آزمون نمایش داده شده در شکل زیر (موج سینوسی تنظیم شده در حدود hz 2)یا یک شبیه ساز ECG با دامنه خروجی مناسب یک سیگنال اوج به اوج mv 5 را اعمال کرده و علائم چاپی را با استفاده از بهره و تنظیمات موقعیت نگاهدارنده علامت چاپی روی خط کشی های کاغذ ثبت کننده مشاهده نمایید. به هر گونه اعوجاج یا شیب دار شدن سیگنال توجه داشته باشید.

شکل 19: نحوه اتصال اسیلوسکوپ و فانکشن ژنراتور به دستگاه ECG

  • برای بستن مدار شکل 19 مطابق شکل (20) ابتدا کلید Volt/Div اسکوپ را بر روی حالت 5mV قرار دهید و کلید Time/Div آنرا بر روی 2 S قرار دهید. مطابق شکل(21) از یک تقسیم ولتاژ مقاومتی برای کاهش ولتاژ ورودی فانکشن ژنراتور به دستگاه ECG استفاده نمایید. با استفاده از پیچ تنظیم دامنه قرار گرفته بر روی فانکشن ژنراتور ولتاژ را طوری تنظیم نمایید که ولتاژ ورودی بر روی نمایشگر 10mm شود.(شکل (22))

شکل 20: نحوه تنظیم اسیلوسکوپ

شکل21: تقسیم مقاومتی برای کاهش ولتاژ ورودی تا 5mV

شکل23: دامنه تنظیم شده اسیلوسکوپ

سپس لیدهای دستگاه ECG را مطابق شکل زیر به یکدیگر متصل نموده و به مدار کاهنده ولتاژ متصل نمایید .

شکل24: نحوه اتصال کابلهای  دستگاه ECG به یکدیگر

7) سرعت کاغذ رکوردر(IPM):

یک سیگنال ECG یا پالس مناسب را با فرکانس HZ1(60 bpm)  دقیق را به مانیتور اعمال کنید.  در سرعت  mm/sec 25 دقت 2% برای سرعت رکوردر باید به دست آید. ازیک شبیه ساز ECG تنظیم شده روی bpm60 یا مولد سیگنال یا پالس تنظیم شده روی HZ1 استفاده کنید که توسط یک شمارشگر تنظیم یا کالیبره شده است . چنانچه وقفه بین پالسها درمحدوده msec 10 از  msec1000 نباشد، یک اصلاحیه مناسب باید از محاسبه سرعت کاغذ انجام شود. سرعت کاغذ باید در محدوده 2% دقیق باشد دریک سرعت نموداری mm/ sec25 و وقفه پالس msec 1000(bpm60درشبیه سازECG) فاصله بین اولین و پنجمین اوج های متوالی باید mm2-/+100 باشد. در یک سرعت نموداری mm/ sec 50 فاصله بین اولین و آخرین 5 اوج  متوالی باید mm4+/-200 باشد. مطابق بند (1-17) و شکل (12) آزمون را انجام دهید.

8 )نسبت عدم پذیرش حالت مشترک (CMRR) (IPM):

ارزیابی CMRR بعنوان تستهای فرعی مورد نیاز نمی باشد ، هرچند که این تست را می باست در هنگامیکه مدارات تقویت کننده تعمیر می شوند انجام شود. دستگاه ECG دارای یک تقویت کننده تفاضلی بوده بنابراین می تواند اختلاف ولتاژ بین دو الکترود را نمایش دهد. (مثلا RA و LA  در لید 1)در صورتیکه از RL  بعنوان مرجع استفاده می نماید. در صورتیکه یک ولتاژ مشترک به پایه های RA و LA بطور همزمان اعمال شود در خروجی تقویت کننده تفاضلی نباید هیچگونه ولتاژی مشاهده شود زیرا در اینحالت اختلاف بین ورودیها برابر صفر است.با ازاء مقداری که آمپلی فایر تفاضلی،  زمانیکه یک سیگنال مشخص به هر دو ورودی همزمان اعمال می شود،  خروجی تولید نمی کند ، نسبت حذف مد مشترک می گویند.

بعلت وجود ولتاژهای سرگردان مشترک در تمامی ورودی لیدها  در فرکانس تغذیه (50/60 Hz) حذف مد مشترک ضروری است. هرچند که این سیگنالها برای خطر ساز بودن بسیار کوچک هستند اما می توانند با سیگنال ECG ثبت شده در صورتیکه دستگاه دارای CMRR کوچکی در فرکانس 50 تا 60 هرتز باشد  تداخل نمایند. که این CMRR را بصورت زیر تعریف می شود

CMRR=

که  ضریب انحراف مد تفاضل بر حسب mm/mV و  ضریب انحراف مد مشترک بر حسب   mm/mV می باشد.ضریب انحراف تغییر در موقعیت نمودار رسم شده مطابق با ولتاژ ورودی داده شده است.یک اندازه گیری CMRR نا متوازن شده که شامل یک مقاومت 5000 اهم سری با یکی از لیدهای ورودی است را استفاده کنید. این موضوع یک امپدانس نامتعادل را که معمولا در سطح الکترودهای پوست قرار دارد را شبیه سازی می کند.

با توجه به اینکه ولتاژهای مد مشترک در بیمارستان اغلب 50 تا 60 هرتز هستند بیشترین اهمیت اندازه گیری CMRR در نزدیکی همین فرکانسها خواهد بود.(معمولا فرکانس 55 هرتز انتخاب می شود)

با استفاده از مدار شکل 19  یک ورودی سینوسی با فرکانس 50-60 HZ و دامنه 1mV پیک تا پیک، به دستگاه اعمال نمایید. بهره را بر روی 20 mm/mV  قرار دهید سپس انحراف بر حسب mm  را اندازه گیری نموده و آنرا بعنوان ضریب انحراف مد تفاضل ثبت نمایید. زمانیکه اندازه سیگنال ورودی 1mV باشد ضریب انحراف مد تفاضل برحسب mm/mV  بیان شده . برابر با انحراف بر حسب mm است.برای ادامه کار بهره و فرکانس سیگنال ورودی را تغییر ندهید.

 از مدار شکل (25) برای ادامه کار استفاده نمایید. دقت نمایید در اینحالت فقط یک ارتباط بین کاهنده و لیدهای بیمار وجود دارد. خروجیهای دیگر زمین شده اند. ضروری است زمین تمامی تجهیزات برای کاهش نویز یکی باشند.

شکل 25: مدار آزمایش CMRR

دامنه سیگنال سینوسی را تا 10 ولت افزایش دهید(تا زمانیکه انحراف را در سیگنال ثبت شده مشاهده نمایید)ضریب انحراف مد مشترک را با تقسیم انحراف ایجاد شده (برحسب mm) بر سیگنال ورودی(برحسب mV) محاسبه نمایید.  CMRR را می توانید از رابطه زیر و با تقسیم دو ضریب بدست آمده بر یکدیگر محاسبه نمایید.

در صورتیکه دستگاه دارای جعبه پلاستیکی یا زمین نشده باشد، CMRR را در حالتیکه دستگاه به یک صفحه فلزی زمین شده  تکیه دارد اندازه بگیرید. CMRR  محاسبه شده می بایست مطابق با مشخصات ارائه شده توسط سازنده باشد و حداقل آن نبایستی از 10.000 کمتر باشد.

1-8) برای انجام این بند ابتدا لیدهای دستگاه را به یکدیگر متصل نمایید(شکل26) ( به مقاومت 5.6 کیلو اهمی که بین لید RA و دیگر لیدها است دقت کنید) سپس با استفاده از سیگنال ژنراتور یک شکل موج سینوسی یا مربعی را با دامنه  10 (VP-P)  ولت با فرکانس 50-60 HZ به لیدها اعمال نمایید(زمین دستگاه ها را به یکدیگر متصل نمایید) خروجی دستگاه را بر روی نوار ثبت نموده و دامنه موج سینوسی یا مربعی را بر روی کاغذ با استفاده از کولیس اندازه بگیرید.CMRR دستگاه از تقسیم 10 بر مقادیر اندازه گیری شده بدست می آید.

شکل26: نحوه اتصال لیدها به یکدیگر و اندازه گیری خروجی توسط کولیس

مطابق با EC11: دستگاه ECG می بایست توانایی حذف ولتاژهای تداخلی مد مشترک 60Hz را که بر روی سطح بدن با آن مواجه می شود داشته باشد. اگر با تمامی اتصالات الکترودهای بیمار  که از طریق مقاومت 51KΩ و یک خازن 47nF شامل RL، در صورت تغذیه ، که  به یک گره مشترک متصل شده اند، یک سیگنال 60Hz با ولتاژ 20V موثر  را از طریق یک خازن 100pF اعمال نمایید ،  سیگنال خروجی نباید بیشتر از 1mV پیک تا پیک با در نظر گرفتن ورودی باشد(دوره تناوب 60 ثانیه)این الزام می بایست با توالی اتصال کوتاه لیدهای نامتعادل شبیه سازی امپدانس سری در هر لید فعال و با ولتاژ افست[71] DC که به ترتیب با هر اتصال الکترود بیمار ، همانطور که در 3.2.3 مشخص شده است، همخوانی داشته باشد. برای بررسی این تست توصیه های سازنده در مورد کابل بیمار می بایست استفاده شود.

توجه: در انجام تست برای بررسی این قابلیت ، خازنهای نشتی و سرگردان می توانند از مولفه های شیلدینگ[72] و خاصیت خازنی کابل بیمار ، هنگامیکه کابل به منبع ولتاژ متصل است،  بوجود آید.که روش تست 4.2.11 این خازنها را در نظر گرفته است.

4.2.11) توانایی حذف مد مشترک را می توانید بوسیله روش زیر اندازه گیری نمایید:

الف) مطابق شکل (27)  تمامی الکترودهای بیمار را به یک گره مشترک متصل نمایید و همچنین RL یا لید سبز رنگ را ( از طریق مقاومت 51KΩ و یک خازن 47nF) که یک سیگنال 60Hz با ولتاژ 20V موثر  را از طریق یک خازن 100pF به این گره اعمال می نمایید.سمت منفی مولد ولتاژ را به زمین تغذیه متصل نمایید. پهنای باند عملکردی دستگاه مطابق با 3.2.7.2 و بهره بر روی 10mm/mV یا بیشتر باشد.کلیدهای S1 تا Sn باز هستند.Sa بسته است.با جدا بودن کابل بیمار،  Ct را طوری تنظیم نمایید تا ولتاژ دو سر آن به 10V موثر برسد(مطابق با شکل (27))

*مدار شکل( 27) همانطور که در  شکل( 1-27) دیده می شود بطور عملی ساخته شده است.این مدار دارای کلیدهای A,B برای تغییر پلاریته افست 300mV می باشد.همچنین کلیدهای C,D که معادل چهار کلید S1,S2,S3,S4 شکل (27) است.نحوه اتصال لیدها به مدار در شکل مشخص شده است.همچنین دقت شود برای تعویض پلاریته دستگاه کلیدهای A,B می بایست بطور همزمان تغییر وضعیت دهند.

ب) بررسی کنید پیک تا پیک نویز خروجی اندازه گیری شده بر روی 60 ثانیه از دوره تناوب بیشتر از 10mm(1mV) برای هر لید نمی باشد.

ج)آزمایش را با یک پالس دارای 300mV افست DC بطور سری با امپدانس نامتوازن تکرار نمایید ،بوسیله باز کردن کلید Sa و آزمایش با کلید DPDT  [73] در هرکدام از دو موقعیتش .

د)آزمایشهای بالا را با هریک از کلیدهای S1 تا Sn بسته شده ، به ترتیب، تکرار کنید.

شکل 27: نویز داخلی مدار حذف مد مشترک. در این مدار R، 51 کیلو اهم و C ،47 نانو فاراد  و Cxو Ct خازنهای بیمار تا زمین را شبیه سازی می نمایند.این مدار دارای شیلدینگ برای کاهش سیگنالهای خارجی ناخواسته سوار شده می باشد که در شکل با خط چینهای بیرونی نمایش داده شده است.که برای موثر بودن آن ، آنرا به زمین متصل می نمایید.خازن بین شیلد و مدار اندازه گیری می تواند بر نتایج تاثیر بگذارد. به این منظور شیلد محافظ داخلی فراهم شده است که بخشهای حساس مدار را پوشش می دهد. که نقاط خط چین داخلی نمایش دهنده آن است و به نقطه ایی در مدار آزمایش که ولتاژ مد مشترک این آزمایش را ارائه می دهد متصل شده است.

چون که خازن Cx بین شیلدهای داخلی و خارجی هم خازن منبع و هم ولتاژ مد مشترک را تحت تاثیر قرار می دهد این خازن بوسیله خازن تریمر[74] Ct به 100pf مطابق با C2  خازن کوپلینگ مولد افزایش می یابد. و معادل 200pf است زمانیکه کابل بیمار به مدار آزمایش متصل نیست.

شکل(1-27): مدار عملی شکل 27

*خروجی حاصل از نصب مدار فوق به دستگاه در حالتیکه کلیدهای C,D بر ر وی حالت O قرار دارند درشکل (2-27) مشخص شده است. در شکل(2-27) شکل (الف) مر بوط به حالتی است که در آن کلید Sa بسته می باشد.( توضیح اینکه در ابتدا فیلتر AC دستگاه ECG خاموش شده است)در اینحالت دامنه نویز بدست آمده را مطابق شکل می توان اندازه گیری نمود.

در هر حالت بررسی نمایید که دامنه نویز ایجاد شده بیشتر از 1mV نباشد.

در شکلهای (ج)و(د) علاوه بر اینکه فیلتر  ECG   فعال شده است، افست 300mV نیز به آنها اعمال شده است. که جهشهای آن در برخی شکلها مشخص می شود.

شکل(2-27): خروجی دستگاه ECGدر حالتیکه کلیدهای S1 تا S4 باز هستند

برای انجام آزمون بعدی کلیدهای C,D را برروی حالات I وII به ترتیب قرار داده که خروجیهای زیر بر روی دستگاه ECG قابل مشاهده است.شکلهای (3-27) که در هر حالت خروجی دستگاه ثبت شده و نمایش داده شده است.در اینحالت نیز  فیلتر AC دستگاه خاموش شده است.

شکل(2-27): خروجی دستگاه ECGدر حالتیکه کلیدهای S1 تا S3 بترتیب بسته میشوند.

9 ) کنترل بهره ، دقت و پایداری(EC11 3.2.4):

1-9) تنظیمات بهره و دقت(EC11 3.2.4.1)

      دستگاه می بایست بهره های ثابت را در رنجهای  20mm/mV و 10mm/mV و 5mm/mV را با دقت  ±5%  ارائه کند.

اینکه آیا دستگاه ECG بهره های 20mm/mV , 10mm/mV,5mm/mV را فراهم می آورد می بایست با بررسی مشخص شود شود. دقت بهره را می توان با اندازه گیری پاسخ به پالس 1mV±1% اندازه گیری نمود. و بررسی شود که آیا در هر بهره انحراف بیشتر از 5% حالت ایده ال نباشد.

1-1-9) یک پالس 2mV را با فرکانس 1 هرتز به ورودی دستگاه اعمال نمایید دستگاه را بر روی بهره 5mm/mV قرار دهید. خروجی دستگاه را با استفاده از کولیس اندازه گیری نمایید.( اختلاف بیشتر از 5% دامنه نباید باشد) سپس گین دستگاه را 2 برابر نمایید(10mm/mV) خروجی را اندازه گیری نمایید.مجددا گین دستگاه را 2 برابر نمایید(20mm/mV) خروجی را اندازه گیری نمایید.

­مطابق شکل زیر اختلاف دامنه ها را توسط کولیس و از روی نوار اندازه بگیرید.

شکل(28): اندازه گیری دامنه سیگنال توسط کولیس  و بررسی 2 برابر شدن سیگنال در هر تغییر

2-9)کنترل بهره(EC11 3.2.4.2)

    اگر مد تغییرات پیوسته بهره  بر روی کنترل پنل [75]موجود باشد و اگر در هنگام فعال بودن این گزینه در ثبت خروجی نمایش داده شود، کنترل بهره متغییر بطور پیوسته می بایست تدارک دیده شود.

3-9) سوییچ کردن بهره(EC11 3.2.4.3)

در صورتیکه تغییرات اتوماتیک بهره برای دستگاه در نظر گرفته شده باشد خروجی ثبت شده می بایست تغییرات بهره را هنگام سوییچ کردن نمایش دهد. حالت تنظیم اتوماتیک می بایست بطورت دستی قابل تغییر باشد.

4-9) پایداری بهره(EC11 3.2.4.4)

تغییر بهره 1 دقیقه بعد از روشن کردن وسیله نبایداز 0.33% بر دقیقه تجاوز نماید.مجموع تغییرات در یک ساعت نمی بایست از 3±% هر تنظیم بهره ثابت موجود بیشتر شود.

1-4-9)تغییرات بهره را می توان با اعمال یک پالس منفی 1mV خارجی به لیدها مطابق با بند 14 اندازه گیری نمود.در فواصل زمانی 1، 15،30 و 60 دقیقه بعد از روشن شدن وسیله  و در یک بهره 10mm/mV تغییرات مشاهده شده در نمایش دامنه اندازه گیری شده باید کمتر از 0.3mm باشد

توجه:ابزارهایی که بطور همزمان رکوردهای دائمی و غیر دائمی را نمایش می دهند نیاز ندارند که یک گین را برای هردو مورد استفاده قرار دهند.

10) صحت محور افقی(EC11 3.2.5)

1-10) انتخاب پایه زمانی(EC11 3.2.5.1)

دستگاه می بایست حداقل 2 پایه زمانی را فراهم نماید:25mm/s و 50mm/s.

توسط بررسی بصری ، فراهم بودن و تغییر بین دو پایه زمانی (:25mm/s و 50mm/s)را با استفاده از تنظیمات دستگاه مشاهده نمایید.

2-10) دقت پایه زمانی(EC11 3.2.5.2)

دقت مبنای زمانی باید بگونه ایی باشد که خطای اندازه گیری کمتر از 5% را ، در صورتیکه فاصله زمانی بین 0.2 تا 2 ثانیه باشد، میسر سازد.

دقت پایه زمانی را می توان با فرایند های زیر تعیین نمود:

الف)مداری مطابق شکل ( 29) ، یک سیگنال ژنراتور را بین تمامی لیدهای دستگاه متصل نمایید(جدول 6 مشاهده شود) و دامنه موج مثلثی سیگنال ژنراتور را بر روی 5mm پیک تا پیک با فرکانس 25 هرتز تنظیم نمایید.در صورتیکه پایه زمانی بر روی 25mm/s تنظیم شده باشد هر پیک می بایست در فاصله 1mm اتفاق بیفتد.در صورتیکه این سرعت بر روی   50mm/s  باشد هر 2 ثانیه یک پیک دیده می شود.

ب) یک ثبت 6 ثانیه ایی در هر پایه زمانی داشته باشید و از ثانیه یکم به بعد اندازه گیریها را انجام دهید.

ج) با استفاده از یک کولیس که دقت آن 0.1mm است فاصله بین 10،20 و 40 پیک پیاپی را اندازه گیری نمایید. فواصل اندازه گیری شده می بایست در رنج 10±0.5 mm ،20±1.0 mm و 40±20mm  به ترتیب باید باشد.

د) آزمون را برای 3 بار دیگر و با هر پایه زمانی انجام دهید.بررسی کنید در هر بار مقادیر خطای اندازه گیری شده در بازه  5% است.

شکل29 : مدار اتصال الکترودها به فانکشن ژنراتور

  • مداری مطابق شکل زیر بر روی برد بورد بسته و سپس خروجی ثبت شده بر روی نوار را توسط کولیس اندازه گیری نمایید.

شکل(1- 30): مدار عملی شکل 29

شکل(2-30):تنظیم فانکشن ژنراتور

شکل(3-30): اندازه گیری زمان طی شده در 10،20 و 40 سیکل

د)اندازه گیری را حداقل سه با ر دیگر در قسمتهای مختلف نوار برای هر پایه زمانی انجام دهید بررسی نمایید مقادیر خطای اندازه گیری شده در بازه  5% است.

11) الزامات زمانی و دامنه(EC11 3.2.6.5):

الزامات بر روی رکوردهای پیش پرینت شده باید بر روی محور مختصات قائم با محور زمانی عمودی به لبه واسط ثبت با ماکزیمم خطای 0.5%  پهنای ثبت موثر واسط ثبت(مثلا 0.2 میلیمتر برای 40 میلیمتر پهنا).مقدار نامی باید 1میلیمتر بوده و مقدار اصلی 5 میلیمتر با تلورانس ±2 درصد برای  شرایط محیط کاری مشخص شده در 3.2.1( شرایط محیطی :شامل ولتاژ خط 104 تا 127 ولت موثر-فرکانس60±1 Hz- دما 25±10ºC – رطوبت نسبی 50±20  درصد غیر متراکم- فشار اتمسفر 7×104 to 10.6×104 Pa(700 to 1060mBAR))

1-11) الزامات دامنه و زمان را بر روی نمودار ثبت شده بررسی نمایید.اینکار را با استفاده از یک ذره بین و کولیس با دقت 0.05 میلیمتر انجام دهید. بررسی کنید آیا مربعات گرید با 10 یا 30 خط در محدوده ±2% خطا است یا خیر.

12) پاسخ فرکانسی و ضربه(EC11 3.2.7.2)

دستگاه می بایست پاسخ فرکانسی مطابق با مشخصات جدول 2 در بهره 10mm/mV را نمایش دهد.

توجه: دستگاه می بایست الزامات روش A  وD  را براورده سازد و یا بجای آن تمامی الزامات تمامی روشهای  A ، B و C از جدول 4 را فراهم آورد.سازنده می بایست یکی از دو مجموعه الزامات (و یا هر دو) را ارائه نماید.( 3.1.2.1 را ببینید)

برای روشهای A،BوC پاسخ خروجی متناسب با آن چیزی است که در 10 هرتز بدست آمده است.برای روش D پاسخ خروجی متناسب با آن چیزی است که برای یک سیگنال متناوب مثلثی با پهنای 200ms و نرخ تکرار 1 هرتز یا کمتر حاصل می شود.(مطابق شکل)

بعلاوه پاسخ ضربه دستگاه می بایست بصورت زیر باشد:

   –یک ورودی ضربه  0.3mV-s(3mV برای 100ms) نباید جابجایی بزرگتر از 0.1mV برای ناحیه ضربه تولید کند.

   — یک ورودی ضربه  0.3mV-s(3mV برای 100ms) نباید شیب ضربه متجاوز از 0.3mV/S در انتهای شکل ضربه باشد.

با استفاده از مدار شکل 29 مداری را مطابق شکل زیر بر روی بردبورد بسته و دامنه سیگنال ورودی را طوری تنظیم نمایید که دامنه آن 1mV شود(با اسیلوسکوپ) سپس در فرکانسهای مختلف خروجی های دستگاه را ثبت نمایید. (شکلهای زیر)

با استفاده از کلید سلکتور تغییر دامنه بر روی فانکشن ژنراتور فرکانس شکل موجها را تغییر دهید.

شکل( 1-12): نحوه اتصال لیدها و پروبهای دستگاهها به مدار

شکل( 2-12): نحوه تنظیم فانکشن ژنراتور

1-12) برای تمامی تستها بهره را بر روی 10mm/mV تنظیم نمایید.روش انجام تست برای روشهای A,B و C بصورت زیر است:

الف)اتصالات الکترودهای بیمار را به یک موج سینوسی 10Hz متصل نموده و دامنه ورودی را طوری تنظیم نمایید که خروجی 10mm پیک تا پیک بر روی دستگاه حاصل شود.(شکل(25)) بدون تغییر دامنه ، فرکانس سیگنال را از 0.67 تا 40 هرتز تغییر دهید.

شکل31: خروجی حاصل از تغییر فرکانس سیگنال ورودی از 0.67 تا 40 هرتز

ب) بررسی شود که برای حداقل 10 سیکل دامنه شکل موج خروجی در محدوه ±10 درصد دامنه فرکانس 10Hz  باشد.

ج) دامنه ورودی را طوری تنظیم نمایید که که دامنه 5mm برای فرکانس 10Hz بدست آید.بدون تغییر دامنه ورودی فرکانس سیگنال را در محدوده 40 تا 100 هرتز تغییر دهید.

شکل32: خروجی حاصل از تغییر فرکانس سیگنال ورودی از 40 تا 100 هرتز

د) دامنه ورودی را طوری تنظیم نمایید که که دامنه 2.5mm برای فرکانس 10Hz بدست آید. بدون تغییر دامنه ورودی فرکانس سیگنال را در محدوده 100 تا 150 هرتز تغییر دهید.

شکل32: خروجی حاصل از تغییر فرکانس سیگنال ورودی از 100 تا 150 هرتز

ه) بررسی شود که برای حداقل 10 سیکل دامنه شکل موج خروجی در محدوده 10+ درصد و 30- دامنه فرکانس 10Hz  باشد.

و) به مرحله (ج) بازگشته و فرکانس سیگنال را از 150 تا 500 هرتز تغییر دهید.

شکل33: خروجی حاصل از تغییر فرکانس سیگنال ورودی از 150 تا 500 هرتز

ز) بررسی شود که برای حداقل 10 سیکل دامنه شکل موج خروجی در محدوده 10+ درصد و 100- درصد دامنه فرکانس 10Hz  باشد.

ح)هفت مرحله بالا را برای هر مجموعه لید انتخابی انجام دهید.

روش آزمون برای روش D بصورت زیر است:

الف)در بهره 10mm/mV اتصال الکترودهای بیمار را بصورت مناسب به یک سیگنال مثلثی متناوب (مطابق شکل پایین جدول(2) در 3.2.7.2) با پهنای 200±20 ms انجام دهید.ورودی را طوری تنظیم نمایید که دامنه خروجی 15±0.5mm شود.بدون تغییر دامنه ورودی ، پهنای پایه را به 20±1 ms کاهش دهید. نرخ تکرار ، که برای بدست آمدن بیشترین الگوی نا منظم دامنه های پیکهای خروجی موفق انتخاب شده است ممکن است 1 ثانیه یا کمتر باشد. این روش، گستره کامل تغییرات دامنه، را تضمین خواهد کرد که نتایج از گم شدن نقاط نمونه برداری پیک شکل موج مثلثی بدست خواهد آمد .

ب) برای هر 10 سیکل متوالی نقطه دامنه ماکزیمم را تعیین نمایید(M) . نقطه (P ) را که مو قعیتش وسط دو سیکل متوالی است بیابید.خط پایه را بعنوان متوسط دامنه های خروجی بر روی 0.1 ثانیه تعریف کنید که تقریبا نقطه Pاست.هر پیک دامنه خروجی بعنوان اختلاف بین دامنه M و مقدار خط پایه قبلی M در زمان محاسبه می شود.این دامنه نباید کمتر از 90 در صد پیک دامنه ثبت شده برای سیگنال ورودی مثلثی 200ms  باشد.

* برای انجام این روش مداری را مطابق 29 برروی برد بورد(مدار عملی شکل3-12)  بسته و  فانکشن ژنراتور را برروی حالت تولید موج مثلثی قرار دهید.فرکانس را برروی 1 هرتز قرار دهید .ورودی را به یک مدار کلمپ  که از یک مقاومت و دیود تشکیل شده اعمال نموده و خروجی آنرا مطابق شکل به لیدهای دستگاه ECG اعمال نمایید.نحوه تنظیم دستگاه فانکشن ژنراتور در شکل (4-12) به وضوح مشخص است. با استفاده از  کلیدهای  افست دستگاه و دامنه شکل موج را طوری تنظیم نمایید تا در خروجی دستگاه ECG شکل موج مثلثی مطابق با جدول 2 داشته باشید(شکل 5-12)(ابتدا توسط اسکوپ شکل موج را تنظیم نمایید سپس به دستگاه ECG اعمال شود).

(شکل 3-12): مدار عملی شکل 29 به همراه مدار کلمپ برای برش شکل موج مثلثی

(شکل 4-12): نحوه تنظیم فانکشن ژنراتور برای تولید شکل موج مثلثی

(شکل 5-12): خروجی دستگاه ECG ناشی از ورودی مثلثی اعمال شده

سپس فرکانس موج مثلثی را به 10 هرتز برسانید که در اینحالت خروجی مطابق شکل(6-12) خواهد بود.

(شکل 6-12): خروجی دستگاه ECG ناشی از ورودی مثلثی10 هرتز اعمال شده

نقاط M و P را بر روی شکل موجهای خروجی دستگاه مطابق شکل بدست آورده و بررسی نمایید آیا در شرایط لازم برای بند (ب) از روش D صدق می نماید یا خیر.

پاسخ فرکانس پایین با استفاده از روش E:

یک ورودی ضربه با دامنه 3mV و پهنای 100ms را برای تایید اینکه خط پایه خروجی ورودی ضربه را با اختلافی کمتر از 0.1mV دنبال می کند ، به کار برید.بررسی نمایید شیب پاسخ متجاوز از 0.3mV/s  در انتهای پاسخ ضربه نمی باشد.

* مطابق شکل (7-12) فانکشن ژنراتور را بر روی موج مربعی تنظیم نموده فرکانس را بر روی 5HZ و دامنه را برروی 3mV تنظیم نمایید. ورودی را به دستگاه ECG اعمال نمایید. و خروجی بدست آمده را مطابق شکل(8-12) زیر بررسی نمایید و مقادیر A ,B که شیب پاسخ ضربه و میزان بالا زدگی آن می باشند را محاسبه نموده که آیا با روش  E همخوانی دارد یا خیر.

(شکل 7-12): نحوه تنظیم فانکشن ژنراتور برای تولید شکل موج پالس ضربه

(شکل 8-12): نحوه خروجی دستگاه ECG به شکل موج پالس ضربه

 

13)ضرایب بارگزاری لیدها(EC11 3.2.7.3)

دستگاه ECG می بایست از مجموعه لیدهای استاندارد با ضرایب بارگزاری مشخص شده در جدول 3 باشد استفاده نماید.دقت دقت ضرایب بارگزاری می بایست در محدوده 5± درصد باشد.

جدول 3: تعاریف لیدها

برای بررسی دقت ضریب بارگذاری لیدهامراحل تست را مطابق زیر انجام دهید.

الف)دستگاه را به مدار تست شکل (29) (با تنظیمات حالت استاندارد) با بسته بودن تمامی کلیدها و اتصال الکترودهای بیمار متصل نمایید.(با تمامی حالات لیست شده در جدول 7 )

  • شکل (1-13) نحوه بستن لیدها، پروبها را بر روی برد بورد و مطابق با مدار شکل (29) نشان می دهد. در هر حالت می بایست دستگاه ECG را بر روی لید مورد نظر نیز قرار دهید (مثلا مانند شکل(2-13)که دستگاه بر روی حالت AVR قرار گرفته است)
  • دقت کنید قبل از انجام مورد بالا فانکشن ژنراتور را برای اعمال ورودی مناسب به دستگاه تنظیم نمایید. ابتدا یک بار دستگاه را  بر روی 2mV تنظیم نموده وتمام اندازه گیریها را انجام دهید سپس بر روی 4mV تنظیم نمایید.

شکل(2-13): تنظیم دستگاه ECG برای ثبت aVR

شکل(3-13): اندازه گیری aVL

شکل(4-13): تنظیم دستگاه ECG برای ثبت aVR

شکل(5-13): اندازه گیری aVF

شکل(4-13): تنظیم دستگاه ECG برای ثبت aVF

شکل(6-13): تنظیم اسیلوسکوپ

شکل(6-13): اندازه گیری خروجی دستگاه در حالت مختلف

ب) برای شروع تست مطابق جدول 7دامنه موج سینوسی فانکشن ژنراتور را در فرکانس 10 هرتز مطابق جدول 7 تنظیم نمایید.

ج)بررسی نمایید پیک تا پیک خروجی در هر مورد در محدوده 18 تا 22 میلیمتر باشد.همچنین بررسی نمایید اختلاف بین هر دو دامنه بیشتر از 1.0mm ضریب بارگذاری لیدهای استاندارد نباشد.

برای لیدهای فرانک:

 الف)دستگاه را به مدار تست شکل 29 (با تنظیمات حالت استاندارد) با بسته بودن کلیدهای S1,S2 و اتصال الکترودهای بیمار به P1,P2 متصل نمایید.(با تمامی حالات لیست شده در جدول 8)

ب) برای شروع تست مطابق جدول 8دامنه موج سینوسی فانکشن ژنراتور را در فرکانس 10   تنظیم نمایید.

ج) تمامی کنترلهای خطوط پایه را برای اینکه سیگنال در وسط کانال ثبت شده نمایش داده شود تنظیم نمایید.

د)بررسی نمایید پیک تا پیک مقادیر خروجیهای X,Y و Z مطابق با تلورانسهای جدول 8 هستند.

14) ولتاژ استاندارد(EC11 3.2.8)

یک ولتاژ استاندارد به شکل پله ایی با دامنه 1mV می بایست تهیه شود و به ورودی لیدها اعمال شود.خروجی لیدها نبایستی از 5 درصد دامنه پله متجاوز شود.زمان خیزش پاسخ پله می بایست کمتر از 1ms و ثابت زمانی میرایی حداقل 100s  باشد. سیگنال استاندارد باید نشان دهنده  تنظیم بودن عملگر بهره باشد. این سیگنال می بایست به تمامی کانالها اعمال شود.یک شکل موج جایگزین برای ولتاژ استاندارد متشکل از شکل موج پالسی مثلثی با پیک دامنه 5% دامنه پله اعمال شده 1.0 ±0.01 mv در لید مناسب، نیز قابل قبول است.پهنای پالس این موج مثلثی تک فاز می بایست 100±5 ms باشد.

بوسیله فرایند زیر می توانید بند 14  را انجام دهید:

الف)دستگاه ECG را مطابق شکل (29) با کلیدS1 بسته و کلید S2 باز متصل نمایید. بهره را بر روی 10mm/mV تنظیم نموده و مکانیزم استاندارد سازی را برای تولید پالس کالیبراسیون بر روی تمام کانالها فعال نمایید.

ب)بررسی نمایید پالسهای تولیدی دامنه ایی در محدوده ±5 درصد دامنه یک سیگنال ورودی با دامنه 1.0±0.01 mV داشته باشد.

ج) تست های بالا را برای تمامی تنظیمات با بهره ثابت برای بررسی اینکه آیا پالس استاندارد به درستی تنظیمات بهره را منعکس می کند انجام دهید.خطا می بایست کمتر از 5درصد (0.5mm) باشد.برای  پالسهای مربعی دامنه را 20 تا 40 میلی ثانیه بعد از شروع پالس اندازه بگیرید.

برای ایجاد افست هم می توانید با استفاده یک منبع تغذیه که بر روی 300mV تنظیم شده است استفاده نمایید و هم یک باطری و تقسیم مقاومتی معادل برای تولید ولتاژ 150 یا 300mV که در این آزمایش از منبع تغذیه استفاده شده است.شکل (الف-34) یک منبع تغذیه را که بر روی 300mV تنظیم شده است و بطور سری در مدار قرار گرفته را نشان می دهد.شکل34: خروجی حاصل از آزمون استاندارد کردن ولتاژها

د) برای دستگاههای ECG چند کاناله بررسی را بر روی تمامی کانالها انجام دهید.

*مطابق شکل (ب-34) مدار عملی شکل 29 را بر روی برد بورد بسته و لیدهای دستگاه ECG را به آن متصل نمایید.خروجی دستگاه مطابق شکل (ج-34) است. دامنه سیگنالها را مطابق شکل اندازه بگیرید.این دامنه ها می بایستی مطابق با قسمت (ب) از همین بند باشد.

15)جریان کمکی بیمار و جریان نشتی پیوسته ( استاندارد IEC بند 19)

ایزولاسیون الکتریکی جهت جلوگیری از برق گرفتگی در تجهیزات می بایست در نظر گرفته شود.

مقادیر مشخص شده جریان نشتی زمین(که بطور پیوسته در حال عبور است)، جریان نشتی محصور، جریان نشتی کمکی بیمار و جریان نشتی بیمار می بایست مطابق جدول زیر باشد(با شرایط مشخص شده دمایی و رطوبتی خاص و تغییر ولتاژ و فرکانس تغذیه لیست شده زیر):

  • هم در دمای محیط کار و هم با شرایط رطوبتی شرح داده شده
  • در شرایط نرمال و شرایط تک اشکالی مشخص شده
  • با دستگاه برقدار شده در شرایط آماده به کار و کارکرد کامل و بدون کلید در بخشهای برقی در هر وضعیت
  • با بیشترین فرکانس تغذیه مجاز
  • با تغذیه ایی برابر 110 درصد بیشتر ولتاژ مجاز

مقادیر اندازه گیری شده نبایستی از مقادیر مجاز داده شده در بند 15.4 بیشتر باشد.

  1. c) فقط تجهیزاتی که برای اتصال به منبع SELV مشخص شده اند می توانند با الزمات این استاندارد بر آورده شوند آنهم در صورتیکه یک منبع تغذیه متناسب با این استاندارد باشد و نیز تجهیزاتی که توسط این منبع تست می شوند با الزامات جریان نشتی مجاز همخوانی داشته باشند.
  2. d) اندازه گیری جریان نشتی محصور تجهیزات کلاس I می بایست بصورت زیر انجام شود:

– با زمین از هر بخش محصور بدون زمین محافظتی (در صورت وجود داشتن)

– بین بخشهایی که زمین محافظتی ندارند

  1. e) جریان نشتی بیمار باید اندازه گیری شود( ضمیمه k دیده شود)

– در تجهیزات نوع B از تمامی اتصالات بیمار (الکترودها) که به یکدیگر متصل شده اند یا با قطعات همراهی که طبق دستور العمل سازنده بارگذاری می شوند.

– در تجهیزات نوع BF از و به تمام اتصالات بیمار (الکترودها)  یک تابع تکی قطعات همراه متصل شده به هم یا با قطعات همراهی  که طبق دستورالعمل سازنده بارگذاری می شوند.

– در تجهیزات نوع CF از و به هر اتصال بیمار به نوبت

در صورتیکه سازنده جایگزینی برای قطعات جدا شدنی قطعات همراه مشخص نماید( مثلا سیم بیمار و الکترود اندازه گیری)جریان نشتی بیمار می بایست با کوچکترین بخش جدا شدنی مشخص شده مطلوب انجام شود.

  1. f) جریان کمکی بیمار می بایست بین هر اتصال تکی بیمار با مجموع دیگر اتصالات بیمار که به یکدیگر متصل شده اند انجام شود.

2-15) شرایط تک اشکالی

  1. a) جریان نشتی زمین، جریان نشتی محصور، جریان نشتی کمکی بیماری میبایست تحت شرایط تک اشکالی زیر انجام شود.

– قطع هر هادی تغدیه کننده مدار در یک زمان

– قطع هادی حفاظتی زمین ( در مورد جریان نشتی زمین قابل اعمال نیست) اما در صورتیکه هادی حفاظتی دائم و ثابت در دستگاه تعبیه شده باشد قابل بررسی نمی باشد.

– بند 17/a و 17/g مشاهده شود.

  1. B) بعلاوه جریان نشتی بیمار می بایست تحت شرایط تک اشکالی زیر اندازه گیری شود.

– ولتاژی برابر با 110% بیشترین ولتاژ ا نامی اعمال شده بین زمین و هر بخش ورودی سیگنال یا بخشهای خروجی سیگنال و بدون زمین حفاظتی

این الزامات در مورد زیر نباید بکار برده شود.

  • قطعات ورودی و خروجی سیگنالی که توسط سازنده برای اتصالات ویژه به دستگاه که با الزامات مشخص شده در مدارک همراه برای اینگونه وسایل مشخص شده اند همخوانی دارد بکار برده نمی شوند.
  • برای تجهیزات نوع BFو CF
  • ولتاژی برابر با %110 بیشترین ولتاژ نامی اعمال شده بین قطعات همراه از نوع F و زمین
  • ولتاژ برابر با با %110 بیشترین ولتاژ نامی اعمال شده بین زمین و هر بخش فلزی قابل دسترس بدون زمین محافظتی

این الزامات در موارد زیر بکار برده نمی شود:

  • برای تجهیزات نوع B مگر آنکه بازرسی مدارات و بخشهای فیزیکی خطر ایمنی را آشکار کند.
  • تجهیزات نوع CF و BF
  1. c) بعلاوه جریان نشتی محصور بایستی با ولتاژی برابر 110% ولتاژ نامی اعمال شده بین زمین و هر بخش ورودی و خروجی سیگنال بدون زمین محافظتی اندازه گیری شود.

این الزامات در قطعات ورودی و خروجی سیگنالی که توسط سازنده برای اتصالات ویژه به دستگاه که با الزامات مشخص شده در مدارک همراه برای اینگونه وسایل مشخص شده اند  بکار برده نمی شود.

 

3-15) مقادیر مجاز

  1. مقادیر مجاز جریان نشتی پیوسته و جریان کمکی بیمار در جدول 4 برای c و a.c و شکل موجهای پیچیده تا فرکانس 1 KHz مشخص شده است
  2. برای فرکانسهای بالای 1kHz مقادیر مجاز مطابق با جدول 15-4 می بایست با مقادیر نامی فرکانس برحسب kHz ضرب شوند.

هر چند مقادیر ضرب شده نبایستی از  10mA متجاوز شود( 15.4e دیده شود)

  1. c) بدون استفاده
  2. d) بدون استفاده
  3. e) بدون استفاده اما نکته 4-3 از جدول 15-4 دیده شود.

جدول 4-15 مقادیر مجاز جریانهای نشتی

نوع CF نوع BF نوع B جریان
S.F.C. N.C. S.F.C. N.C. S.F.C.[76] N.C[77].
1mA 500μA 1mA 500μA 1mA 500μA جریان نشتی زمین اصلی
5mA 2.5mA 5mA 2.5mA 5mA 2.5mA جریان نشتی زمین مطابق با (2)و(4)
10mA 5mA 10mA 5mA 10mA 5mA جریان نشتی زمین مطابق با بند (3)
500μA 100μA 500μA 100μA 500μA 100μA جریان نشتی محصور
50μA 10μA 500μA 100μA 500μA 100μA جریان  نشتی بیمار
_ _ _ _ 5mA _ جریان نشتی بیمار(ولتاژ خط روی قسمتهای ورودی و خروجی سیگنال)
50μA

 

_ 5mA _ _ _ جریان نشتی بیمار(ولتاژ خط روی قطعات همراه)
50μA

50μA

10μA

10μA

50μA

500μA

10μA

100μA

50μA

500μA

10μA

100μA

DC        جریان نشتی کمکی بیمار

AC                                         .

نکات جدول 15-4

1) فقط شرایط تک اشکالی برای جریان نشتی زمین قطع کردن یکی از هادیهای تغذیه کننده مدار می باشد.(بند 2-15 ملاحظه شود)

2) ابزارهایی که قسمتهای قابل دسترس زمین شده محافظتی ندارند و نیز هیچ راهی برای زمین کردن محافظتی از دیگر وسایل ندارند و نیز آنهاییکه با الزامات  جریان نشتی محصور و جریان نشتی بیمار همخوانی دارند .(مثلا کامپیوتر هایی با قسمتهای برقی آشکار)

3) دستگاههایی که مشخصا بصورت دائمی با هادی زمین محافظتی نصب شده اند تا بطور الکتریکی اتصالاتی را که می توانند با کمک ابزارها قطع شوند را متصل نمایند .(مثلا بخشهای اصلی یک دستگاه اشعه X از قبیل ژنراتور اشعه یا دستگاههایی با هیترهای ایزوله شده معدنی)

4) دستگاههای اشعه x متحرک و دستگاههای متحرکی با ایزولاسیون معدنی

4-15) آزمایشات

  1. a) عمومی

1) جریان نشتی زمین، جریان نشتی محصور، جریان نشتی بیمار و جریان نشتی کمکی بیمار اندازه گیری می شوند:

– بعد از اینکه دستگاه در دمای کاری مطابق با الزامات بخش 7(IEC60601 1995) قرار گرفت

– بعد از اینکه دستگاه در رطوبت محیطی مطابق با بند 4.10(IEC60601 1995)  قرار داده شود.

اندازه گیری ها می بایست در دمای t که تا دمای رطوبت اطاقک و یک رطوبت نسبی 45%و 65% است باشد و نیز یک ساعت بعد از پایان شرایط رطوبتی آغاز شود.

اندازه گیری هایی که نیاز به برقدار کردن دستگاه ندارد می بایست ابتدا انجام شوند.

2-  دستگاه به منبع تغذیه ایی با ولتاژی معادل 110% بیشترین ولتاژ نامی می بایست تغذیه شود.

  • ابزارهای سه فازی را که می توانند با تکفاز نیز کار نمایند ، تک فاز تلقی شده و با سه بخش متصل بطور موازی تست می شوند.
  • جاهاییکه آزمون منظم مدار و ترتیب مولفه ها و مواد دستگاه امکان هیچگونه خطر ایمنی را نشان ندهد تعداد تستها میتواند کاهش یابد.
  • بدون استفاده
  1. b) اندازه گیری مدارات منبع تغذیه

1) ابزارهایی که برای اتصال به یک منبع نیروی برق تغذیه تعریف شده اند که تقریبا در پتانسیل زمین در یک سمت هستند و دستگاههایی که برای منبع تغذیه اصلی طبیعی مشخص نشده اند به مداری مطابق شکل (10-15) متصل می شوند.

2- ابزارهایی مشخص شده برای اتصال به برق تغذیه ای که ولتاژ بین فاز و نول آنها تقریبا برابر و مخالف هم است به مدار نشان داده شده در شکل (11-15) متصل می شوند

  • ابزارهای چند فاز یا تک فاز که برای اتصال به چند فاز تعریف شده اند (مثلا سه فاز ) به یکی از مدارهای نشان داده شده در شکل (12-15) یا (13-15) متصل می شوند.
  • ابزارهایی که مشخصا برای استفاده در کلاس I تک فاز تعریف شده اند به مدار نشان داده شده در شکل (14-15) متصل می شوند ( در طول تست کلید S8 بترتیب باز و بسته باشد)

هرچند اگر منبع تغذیه مشخص شده دارای هادی زمین حفاظتی دائم باشدکلید S8 در طول تست می بایست بسته باقی بماند.

  • ابزارهای مشخص شده برای استفاده در کلاس II تک فاز به مدار شکل (14-15) متصل شده بدون استفاده از زمین حفاظتی اتصال S8
  1. c) اتصال دستگاه به مدار منبع تغذیه

1- دستگاه دارای خط تغذیه  با همان خط تغذیه تست می شوند.

2- دستگاه دارای یک ورودی تعبیه شده در حالیکه از طریق سیم تغذیه جدا شدنی با طول 3 متر یا طول نوع مشخص شده بوسیله سازنده تست می شود.

3- ابزار های تعریف شده برای نصب دائم در حالیکه مدار تغذیه اندازه گیری از طریق کوتاهترین اتصال ممکن متصل شده است آزمایش شده است.

  1. d) ترتیب اندازه گیری

1) توصیه میشود موقعیت مدار تغذیه اندازه گیری و مدار اندازه گیری تا حد امکان از هادیهای منبع تغذیه بدون پوشش دور باشند و از قرار داده دستگاه روی یا نزدیک سطوح فلزی بزرگ زمین شده اجتناب شود.

2- اگر چه بخشهای خارجی بکار رفته شامل سیمهای بیمار بایستی بر روی یک سطح ایزوله با یک ثابت دی الکتریکی تقریبا برابر 1 (مثلا پلی استر) و تقریبا 200mm بالای سطح فلزی زمین شده باشد.

  1. e) MD ابزار اندازه گیری

1) دستگاه اندازه گیری باید هر منبع جریان نشتی یا جریان کمکی بیمار را با امپدانس مقاومتی در حدΩ 1000 برای dc و ac در شکل موجهای پیچیده با فرکانسی تا 1MHz  بار گذاری نمایید:

2) اندازه گیری جریان یا مولفه های جریان مطابق با بند 15.3a و b بطور اتوماتیک بدست می آید. اگر دستگاه اندازه گیری مطابق با شکل (15-15) یا مداری با همان مشخصات فرکانسی باشد.

اگر جریانها یا مولفه های جریان با فرکانسهای بیشتر از 1kHz و مقادیری بیشتر از 10mA باشد می بایست آنها را با ابزار مناسب دیگری اندازه گیری نمود

3) انحراف مشخصه فرکانسی شکل (15-15) از منحنی ایده آل از الزامات 15/3b پیروی می کند. (در 1kHz حدود 3dB نادیده گرفته شده است.

4)دستگاه اندازه گیری همانطور که در شکل (15-15) نشان داده شده است بایستی امپدانی تقریبا برابر1MΩ یا بیشتر برای فرکانسهای از) dcتا 1MHz ( با خطایی کمتر از 5% مقدار نشان داده شده را دارا باشد.

تغیرات ممکن است جریانی را از طریق دستگاه اندازه گیری نشان دهد که شامل ارزیابی اتوماتیک مولفه ها با فرکانسهای بالاتر از  1kHz باشد، که با جدول 4 مستقیم مقایسه شود.

  1. f) اندازه گیری جریان نشتی زمین

1) کلاس I با یا بدون قسمتهای همراه مطابق با شکل (16-15) با استفاده از مدارات تغذیه انذازه گیری شکل (10-15)و(11-15) و(12-15)  و یا (13-15) بطور مناسب

2)تجهیزات تعریف شده برای استفاده با یک منبع تغذیه تک فاز کلاس I مطابق شکل (17-15) با استفاده از مدار تغذیه اندازه گیری شکل (14-15) تست می شوند. اگر دستگاه زمین حفاظتی شده است اندازه گیری توسط MD2 نیز باید انجام شود.

  1. g) اندازه گیری جریان نشتی محصور

1) تجهیزات کلاس I با یا بدون قسمتهای همراه مطابق با شکل (18-15) با استفاده از مدارات منبع اندازه گیری شکل های (10-15)و(11-15) و(12-15) و(13-15) بطور مناسب

با MD1 بین زمین و بخشهای زمین شده محصوری که زمین محافظتی ندارند اندازه گیری شود.

با MD2 بین بخشهای محصور که زمین محافظتی نشده اند اندازه گیری شود.

2- تجهیزات کلاسII  با یا بدون قسمتهای همراه مطابق با شکل (18-15) با استفاده از یکی از مدارات تغذیه اندازه گیری شکلهای (10-15)و(11-15) و(12-15) و(13-15) بطور مناسب تست می شود.

اما بدون زمین محافظتی و کلید S7

با MD1 بین نقاط محصور و زمین یا هر بخش محصور اگر بیشتر از یکی باشد اندازه گیری شود.

با MD2 بین بخشهای محصور یا بین هر دو بخش محصور در صورتیکه بیشتر از یکی باشد اندازه گیری شود.

3- تجهیزاتی که تعریف شده اند برای اتصال به یک منبع SELV و تجهیزاتی که تغذیه درونی دارند برای جریان نشتی محصور بین بخشهای مختلف محصور شده تست شده اند .( از MD2 مطابق شکل (18-15) استفاده شود)

 4- تجهیزاتی با یا بدون قسمتهای همراه که برای استفاده با منبع تغذیه کلاس I تعریف شده اند مطابق با شکل (19-15)با استفاده از مدار تغذیه اندازه گیری شکل (14-15) تست می شوند اما بدون اتصال زمین محافظتی و کلید S8 تست می شوند.

اتصال یا اتصالات زمین محافظتی به دستگاه و S8 فقط زمانیکه دستگاه خودش از کلاس I باشد استفاده می شوند.

یک منبع تغذیه کلاس I و یا دستگاه کلاس I متصل به آنرا همانطور که در بند 15.4g9 اشاره شده است تست کنید.

منبع تغذیه کلاس II و دستگاه متصل به آنرا که کلاس I نبوده است همانطور که در بند 15.4g2 اشاره شده تست کنید.

5) در صورتیکه دستگاه یک حفاظ با بخشهای محصور ساخته شده از مواد ایزوله را دارا است فویل فلزی ماکزیمم 20cm×10cm  بایستی در تماس نزدیک با حفاظ قرار داده شود.

برای انجام آن ممکن است نیاز به فشاری معادل 0.5 N/cm2  روی مواد ایزوله داشته باشید در صورت امکان فوبل فلزی با بخشهای زمین شده حفاظتی دستگاه تماس پیدا ننماید.

جائیکه قصد اندازه گیری جریان نشتی محصور در حالت شرایط تک اشکالی دارید ممکن است فویل با بخشهای فلزی محصور تماس نماید.

که سطح تماس محصور بوسیله بیمار یا کاربر بایستی بزرگتر از سطح یک دست طبیعی باشد. اندازه فویل مطابق با سطح تماس افزایش می یابد.

6) در صورت امکان اجرا ، اندازه گیریها مطابق با بند 17.g بصورت اضافه برای بندهای بالا انجام شوند.

  1. h) اندازه گیری جریان نشتی بیمار

برای اتصال بخشهای همراه بنده15.1e و ضمیمه k ملاحظه شود.

  • دستگاه کلاس I با قسمتهای همراه مطابق با شکل (20-15) با استفاده از یکی از مدارات تغذیه اندازه گیری شکلها (10-15)و(11-15) و(12-15) و(13-15) تست می شود.

2)بطور اضافی دستگاه کلاسI با یک قسمت همراه نوع F مطابق با شکل (21-15) با استفاده از یکی از مدارات تغذیه اندازه گیری شکلهای (10-15)و (11-15) و(12-15) و(13-15) بطور مناسب تست می شود.

در صورتیکه ورودی سیگنال و بخشهای خروجی سیگنال بطور دائم زمین نشده اند می بایست به زمین متصل شوند. مقدار ولتاژی که برای ترانس T2 می بایست در شکل (21-15) تنظیم شود 110% بیشترین ولتاژ نامی دستگاه خواهد بود.

3)دستگاه کلاس I با قسمتهای همراه با ورودی سیگنال و یا خروجی سیگنال را بطور اضافی مطابق با شکل (22-15) با استفاده از یکی از مدارات اندازه گیری شکلهای (10-15)و(11-15) و(12-15) و(13-15) تست شود.

مقدار ولتاژ ترانس T2 معادل 10% بیشترین ولتاژ نامی دستگاه تنظیم شود.

بخشهای ورودی و خروجی سیگنال اتصال کوتاه شوند مگر آنکه تولید کنند باری را تعیین نموده باشد. در مواردی که ولتاژ تست بترتیب به تمامی  قطبهای بخشهای ورودی و خروجی اعمال شده است.

4) دستگاه کلاس II بعنوان کلاس I اشاره شده در تست 1تا3 بالا بوده و تست می شود اما اتصال زمین محافظتی  S7 در آن در نظر گرفته نمی شود.

جریان نشتی بیمار دستگاه کلاس II با یک بخش کاربری نوع F و یک ولتاژ خارجی روی بخش کاربری، با پوشش فلزی (در صورت وجود داشتن) متصل شده به زمین اندازه گیری می شود.

در مورد دستگاه کلاس II با پوشش ساخته شده از مواد ایزوله ،  در هر موقعیت عادی استفاده روی یک سطح فلزی مسطح متصل به زمین با ابعاد حداقل برابر سطح تصویری پوشش قرار داده شده است.

5)دستگاهی با بخش کاربردی که برای استفاده  با یک منبع تغذیه تک فاز تعریف شده است با استفاده از مدار تغذیه اندازه گیری شکل (14-15) تست می شود اما بدون اتصال زمین محافظتی و S8، در صورتیکه منبع تغذیه تکفاز کلاس II باشد.

– اگر دستگاه خودش کلاس I باشد بعنوان دستگاه کلاس I اشاره شده در تست 1 بالا تست می شود.

– اگر دستگاه خودش کلاس II باشد بعنوان دستگاه کلاس II اشاره شده در تست II  بالا دست می شود.

– اگر منبع تغذیه تک فاز تعریف شده کلاس I باشد فقط S8 باز باشد (شرایط تک اشکالی) و در طول اندازه گیری سیستم باشد در حالیکه S1و S2 و S3وS10 بسته هستند.

6) دستگاه دارای تغذیه داخلی مطابق با شکل (23-15) تست می شوند.

جاییکه پوشش از مواد ایزوله ساخته شده باشد فویل فلزی مطابق با بند 15.4g.5 بایستی بکار گرفته شود.

7) بعلاوه دستگاه دارای تغذیه داخلی بایک قسمت همراه نوع F مطابق با شکل (24-15) تست می شوند مقدار ولتاژ ترانس T2 می بایستی 250V باشد . ( بند 15.1b ملاحظه شود)

برای این تست پوشش فلزی دستگاه و بخش ورودی و خروجی به زمین متصل شوند.پوشش ساخته شده از مواد عایق  در حالت عادی بر روی سطح فلزی مسطح متصل شده به زمین با ابعاد حداقل برابر با سطح تصویر پوشش جایگزین می شود.

8) بعلاوه دستگاه دارای منبع تغذیه داخلی با یک قسمت همراه و بخش ورودی و خروجی سیگنال مطابق با شکل 25 تست می شود( در صورت امکان مطابق بند 15.2b) مقدار ولتاژ ترانس T1 بایستی 250V تنظیم شود.

برای این تست دستگاه در موقعیت استفاده عادی مطابق بند 15.4d یا 15.4.h7 هر کدام که مناسب تر باشد قرار داده  می شود.

9) یک قسمت همراه دارای سطحی با موادعایق با استفاده از فویل فلزی اشاره شده در بخش 15.4.g5 تست می شود. یا به طور مشابه یک محلول نمکی – می تواند بجای قسمتهای همراه شناور استفاده شود.

10)اگر بار گذاری قسمت همراه بوسیله تولید کننده تعیین شده باشد دستگاه اندازه گیری به ترتیب به تمام قطبهای بار نصب می شود

11)بعلاوه در صورت امکان مطابق بند 17.a مواد بالا انجام شوند.

  1. J) اندازه گیری جریان کمکی بیمار

برای اتصال قسمتهای همراه بند 15.le و ضمیمه k مشاهده شود.

  • دستگاه کلاس I بایک بخش کاربردی مطابق با شکل 26 با استفاده از یکی از مدارات تغذیه اندازه گیری شکلهای (10-15)و(11-15) و(12-15) یا (13-15) تست می شود
  • دستگاه کلاس II با یک بخش کاربردی بعنوان دستگاه کلاس I اشاره شده در بالا تست می شود اما اتصال زمین حفاظتی و S7 در نظر گرفته نمی شود .
  • دستگاه با یک بخش کاربری و تعریف شده برای استفاده با منبع تغذیه تک فاز با استفاده از مدار تغذیه اندازه گیری شکل (14-15) تست می شود اما زمین حفاظتی و S8 در نظر گرفته نمی شود اگر منبع تغذیه تکفاز کلاس II باشد

اگر دستگاه خودش کلاس I باشد به عنوان دستگاه کلاس I اشاره شده در پاراگراف یک تست می شود

اگر دستگاه خودش کلاس II باشد بعنوان دستگاه کلاس II اشاره شده در پاراگراف دو تست می شود

  • در صورتیکه منبع تغذیه تکفاز تعیین شده از کلاس I باشد آنگاه
  • S8 باز (شرایط تک اشکالی ) و S1وS2وS3 بسته باشند
  • بعلاوه S8 بسته و S1وS2وS3 به ترتیب باز باشند.
  • در طول سه اندازه گیری بالا S5 و S10 در تمامی ترکیب حالات ممکن قرار بگیرند
  • دستگاه دارای منبع داخلی مطابق با شکل 27 تست شود.

شکل ((10-15)):مدار تغذیه اندازه گیری بصورتیکه یک سمت خط تغذیه در ولتاژ زمین قرار دارد.

شکل ((11-15) ):مدار تغذیه اندازه گیری با خط تغذیه متقارن نسبت به زمین

شکل ((12-15) ):مدار تغذیه اندازه گیری برای تجهیزات چند فازه ایی که برای اتصال به همان تعداد فاز طراحی شده اند.

شکل ((13-15)):مدار تغذیه اندازه گیری برای تجهیزات تک فازه ایی که برای اتصال به چند فاز طراحی شده اند.

شکل ((14-15)):مدار تغذیه اندازه گیری برای تجهیزاتی که هم از یک منبع تغذیه تک فاز کلاس I تغذیه می شوند و هم از یک منبع تغذیه کلاس II تغذیه می شوند.در این مورد زمین محافطتی و کلید S8 استفاده نمی شود.

شکل ((16-15)):مدار اندازه گیری جریان نشتی زمین برای تجهیزات  کلاس I با یا بدون قسمتهای همراه

(مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (10-15))

 شکل ((17-15)):مدار اندازه گیری جریان نشتی زمین برای تجهیزات  با یا بدون قسمتهای همراه که برای کار با منبع تغذیه تک فاز کلاس I مورد استفاده در مدار منبع تغذیه اندازه گیری شکل (14-15) طراحی شده است.

شکل ((18-15)):مدار اندازه گیری جریان نشتی محصور . برای تجهیزات  کلاس II اتصال زمین محافظتی و S7 استفاده نمی شود.

(مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (10-15))

شکل ((19-15)):مدار اندازه گیری جریان نشتی محصور  برای تجهیزات  با یا بدون قسمتهای همراه که برای کار با منبع تغذیه تک فاز کلاس I طراحی شده است.برای یک مدار منبع تغذیه مشخص شده کلاس II زمین محافظتی و S7 استفاده نشده است. (مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (14-15))

شکل ((20-15)): مدار اندازه گیری جریان نشتی بیمار از قسمتهای همراه به زمین. برای تجهیزات کلاس II زمین محافظتی و S7 استفاده نشده است. (مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (10-15))

شکل ((21-15)): مدار اندازه گیری جریان نشتی بیمار از طریق قسمتهای همراه نوع F به زمین بعلت قرار گرفتن ولتاژ خارجی بر روی آنها. برای تجهیزات کلاس II زمین محافظتی و S7 استفاده نشده است. (مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (10-15))

شکل ((22-15)): مدار اندازه گیری جریان نشتی بیمار از طریق قسمتهای همراه به زمین بعلت قرار گرفتن ولتاژ خارجی بر روی ورودی و خروجی سیگنال. برای تجهیزات کلاس II زمین محافظتی و S7 استفاده نشده است. (مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (10-15))

شکل ((23-15)): مدار اندازه گیری جریان نشتی بیمار از طریق قسمتهای همراه به پوشش تغذیه داخلی تجهیزات.

شکل ((24-15)): مدار اندازه گیری جریان نشتی بیمار از طریق قسمتهای همراه نوع F به پوشش تغذیه داخلی تجهیزات

شکل ((25-15)): مدار اندازه گیری جریان نشتی بیمار از طریق قسمتهای همراه به زمین تغذیه داخلی تجهیزات بعلت ولتاژ خارجی روی قسمتهای ورودی و خروجی سیگنال

شکل ((26-15)): مدار اندازه گیری جریان کمکی بیمار . برای تجهیزات کلاس II زمین محافظتی و S7 استفاده نشده است

(مثالی با منبع تغذیه اندازه گیری شکل (10-15))

شکل ((27-15)): مدار اندازه گیری جریان کمکی بیمارتغذیه داخلی تجهیزات

 

(5-15) روش انجام آزمایشات

 (1-5-15) اندازه گیری جریان نشتی بدنه

این بخش مطابق با بند 2 دستورالعملهای کمی انجام دهید

(2-5-15) اندازه گیری جریان نشتی بیمار

دستگاه ECG را مطابق شکل به دستگاه ایمنی الکتریکی متصل نمایید.تمام ترکیبهای ممکن بین کلیدهای S1,S5,S7,S13  را قرار داده و جریانها را اندازه گیری نمایید.(در صورتیکه دستگاه ME کلاس I باشد S7 بسته است)

در حالت تک اشکالی S1  باز می شود.

فقط اگر دستگاه ME کلاس I باشد:

S7 باز (تک اشکالی)  و S1 بسته با تمام ترکیبهای بین کلیدهای S5,S13

برای تجهیزات ME کلاس II، زمین حفاظتی و S7 استفاده نمی شود.

شکل(28-15): نحوه اتصال دستگاه ECG به دستگاه ایمنی الکتریکی برای اندازه گیری جریان نشتی بیمار

(3-5-15) اندازه گیری جریان کمکی بیمار

برای اندازه گیری جریان نشتی بین لیدها مدار را در همان حالت قبل قرار داده با این تفاوت که محل پروب دستگاه آمپر سنج را تغییر دهید.برای اندازه گیری جریان نشتی بین لیدها ابتدا کلید مربوط به لید LA را وصل نموده با چرخاندن کلید سلکتور جریان نشتی بین این لید و لیدهای دیگر را اندازه گیری نمایید و به همین ترتیب برای مابقی لیدها نیز عمل نمایید.در صورتیکه بخواهیم جریان نشتی بین یک لید و کل لیدهای دیگر را بدست آوریم کلید سلکتور را بر روی لید مورد نظر قرار داده و بجز کلید مربوط به آن لید کلید مابقی لیدها را وصل می نماییم.

شکل(29-15): نحوه اتصال دستگاه ECG به دستگاه ایمنی الکتریکی برای اندازه گیری جریان نشتی بین لیدها

(4-5-15) اندازه گیری جریان ایزوله AC(جریان نشتی از طریق قسمتهای همراه)

کلید سلکتور دستگاه ایمنی الکتریکی را مطابق شکل برروی حالت مورد نظر قرار دهید.کلیدهای مربوط لیدها را به ترتیب قطع و وصل نمایید.پس از تنظیم هرحالت برای اندازه گیری جریان نشتی یکبار کلید On-Off را فشار دهید.

شکل(30-15): اندازه گیری جریان ایزوله AC(جریان نشتی از طریق قسمتهای همراه)

 

16) نگهداشت پیشگیرانه(IPM) :

تمیزکاری: کلیدها ، کنترل پنل  دستگاه و محفظه کاغذ را در صورت نیاز تمیز نمایید(اصلی)

روغن کاری : مکانیسم رکوردر یا (ثبت کننده) و درایو کاغذ را در رابطه با هر کدام از مشخصات ارائه شده توسط تولیدکننده روغن کاری نمایید. (اصلی)

کالیبره کردن : در صورت لزوم دامپینگ[78] و stylus را کالیبره نمایید . (اصلی)

تعویض : فیلترها و باطری ها را در صورت لزوم تعویض نمایید.برخی از دستگاه ها دارای فیلتر هوا در کنار فن خنک کننده هستند.این فیلترها را بررسی و تعویض نمایید.چنانچه هر کدام از رویه های آزمون نشان دهنده یک باطری ضعیف یا خراب بودند حتی پس از شارژ شدن به مدت 12 ساعت یا بیشتر آنگاه باطری را تعویض کنید. (اصلی)

آموزش تعمیرات تخصصی کاپنوگراف

[1] .Electrocardiograph

[2] . International Electrotechnical Commission

[3] . Association for the Advancement of Medical Instrumentation

[4] . Emergency Care Research Institute

[5] . Inspection and Preventive Maintenance System

[6].Electro cardiograph

[7] .Single Channel

[8] .Digital

[9] .Data

[10] .Writers

[11] .Monitor

[12] .Deifibrillator

[13] .Lead

[14] .Record

[15] .Electrode

[16] . Full-lead

[17] . Fidelity

[18] .Drive

[19] .Calibrated

[20] .Function Generator

[21] .Oscilloscope

[22] .Caliper

[23] .Conntact

[24] .Isolation

[25] .Common Mode Rejection Ratio

[26] .Hospital Grade

[27] .Alternative Current

[28] .Phase & Neutral

[29] .Fuse

[30] .Spares

[31] .High-Risk

[32] .ECG Simulator

[33] .Pins

[34] .Connectors

[35] .Controls

[36] .Menu

[37] .Modes

[38] .Filter

[39] .Monitor Mode

[40] .Clinical use

[41] .Stop

[42] .Fixed-limit

[43] .Charger

[44] .Battery

[45] .Test

[46] .Check List

[47] .Alarms

[48] .Power

[49] .Calibration

[50] .Pulse

[51] .Operator

[52] .Selector

[53] .Chart

[54] .Noise

[55] .Mechanism

[56] .Roll

[57] .Electrocardiogram

[58] .Gel

[59] .Schematics

[60] .Ohm meter

[61] .Probs

[62] .Motor

[63] .Compressor

[64].Microprocessor

[65] .Earth

[66] .Isolation

[67] .Protocol

[68] .Electrical Safty

[69] .Diffrential Mode Deflection

[70] .Common Mode Deflection

[71] . Offset

[72] .Shilding

[73] .Double- Pole,Double-Throw

[74] .Trimmer

[75] .Control Panel

[76] .Single Fault Condition

[77].Normal Condition

[78] .Damping