پروب پالس 3

تعمیر پروب پالس اکسیمتر

تعمیر پروب پالس اکسیمتر

پالس اکسی‌متر چیست؟

پالس اکسیمتر دستگاهی است که برای برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون استفاده می‌شود؛ در واقع این دستگاه سطح اکسیژنی که در هموگلوبین خون بیمار قرار دارد را نشان می‌دهد.پالس اکسی متر از ترکیب سه کلمه «پالس»، «اکسی» و «متر» تشکیل شده که:

پالس به معنی ضربان

اکسی بر گرفته از اکسیژن

و متر به معنای اندازه گیری است.

در دستگاه پالس اکسیمتر وجود حالت ضربانی جریان خون در بخشی از اندام که سنسور ها بر روی آن قرار گرفته اند الزامی است. معمولا سنسور این دستگاه بر روی انگشتهای دست قرار می گیرند و در نوزادان که دارای انگشتانی کوچک هستند این سنسور بر روی پای نوزاد متصل می شود.با توجه به این مورد در بیمارانی که دارای ضربان نبضی پایین یا فشار خون پایین هستند این اندازه گیری به درستی انجام نمیشود و دستگاه با خطا مواجه می شود.

در این بیماران می بایست از انواع دیگر اکسیمتری استفاده شود.

برای تماشای فیلمهای آموزشی میتوانید اینجا کلیک کنید.

پروب پالس اکسیمتر چیست؟

پروب پالس اکسیمتر ، محل قرار گیری سنسورها ، فرستنده و گیرنده قرمز و مادون قرمز است.در حقیقت وظیفه ثبت سیگنال PPG  بر عهده این بخش از دستگاه است. با ارسال سیگنال ثبت شده به دستگاه ، دستگاه وظیفه استخراج میزان اکسیژن موجود در خون را انجام میدهد.

انواع پروب پالس اکسی متر:

  1. انگشتی برای بزرگسال.
  2. انگشتی برای اطفال.
  3. سیلیکونی.
  4. سنسور نوزاد (پوستی).

نحوه تست پروب به وسیله یک پالس اکسی متر سالم :

1- دستگاه را روشن کرده و پروب را به آن وصل کنید .

2- در این حالت باید نور قرمز رنگی در داخل پروب و در یک سمت آن دیده شود . اگر این نور را مشاهده نکردید ، به احتمال قوی یکی از سیم‌های پروب قطع شده است ( کمتر پیش می آید که دیود نوری مولد این نور بسوزد .)

3- در صورتی که نور قرمز رنگ را مشاهده کردید ولی با این حال سیگنال مناسب توسط دستگاه نمایش داده نشد ، آنگاه ابتدا داخل پروب را با یک پنبه آغشته به الکل سفید تمیز کنید و سپس از سالم بودن فنر پروب ویا نحوه بستن صحیح آن اطمینان حاصل کنید . اگر باز هم نتیجه مطلوب حاصل نشد ، این بار بـایـد سـوکت انتهایی پروب را به لحاظ داشتن قطعی یا اتصال بررسی کنید . در صورتی که این سوکت هم سالم بود ، به احتمال زیاد اشکال از سنسورهای پروب می باشد و این سنسورها باید عوض شوند.

نحوه تعمیر پروب پالس اکسیمتر

تعمیرات پروب پالس اکسیمتر دارای بخشهای مختلفی است که پس از مشخص شدن خرابی پراب می بایست به صورت زیر تست و در صورت خراب تعمیر شوند:

1- تست فرستنده و گیرنده مادونه قرمز: معمولا توسط مولتی متر می توان به راحتی تست آنرا انجام داد. در صورت خرابی بایستی تعویض شوند.

2-تست سوکت: بررسی خرابی سوکت بصورت بصری یا با استفاده از تست بیزر مولتی متر انجام می شود.

3- تست IC داخلی: در برخی از پروب های پالس اکسیمتر یک آی سی جهت شناسایی قرار گرفته است. این آی سی داخل سوکت جا سازی می شود و برای تست آن می توانید از مولتی متر استفاده کنید.در پروب های پالس شرکت ماسیمو از IC rainbow استفاده می شود و در پروب های پالس شرکت صا ایران از IC های مخصوص خود صا ایران

4- خرابی انگشتی: اگر انگشتی شکسته شده باشد یا فنر آن در رفته باشد معمولا قابل تعمیر نبوده و می بایست تعویض شود.

5- خرابی کابل: با استفاده از تست بیزر می توانید خرابی کابل را تشخیص داده و در صورت مشخص شدن قطعی نسبت به تعویض کابل اقدام کنید. از تعمیر کابل خراب اجتناب کنید زیرا هم پیدا کردن محل دقیق آن سخت بوده و هم در صورت تعمیر مدت زمان زیادی کار نخواهد کرد.

انواع پروب پالس اکسیمتر از لحاظ برند

انواع پروپ پالس اکسیمترها از جمله nellcor و abadis و novametrix، سازگان گستر،صاایران، پویندگان راه سعادت

 

قابل توجه مهندسین پزشکی مراکز درمانی کل کشور

کیفیت و پشتیبانی آسان و در دسترس،اعتبار ماست.

جهت تعمیرات تخصصی انواع اکسسوری های ( کابل و پروب )

انواع پروب و کابل :SPO2 ( پالس اکسیمتری)

( کپنوگرافی و رابط) 

ECG (الکتروکاردیوگرافی) NST (فتال مانیتورینگ)

تماس:۰۹۱۳۹۰۹۶۲۸۶