کابل 1 ECG مانیتورینگ

تعمیر کابل ECG مانیتورینگ علائم حیاتی

مانیتورینگ علائم حیاتی چیست؟

مانیتورینگ علائم حیاتی جهت نمایش سیگنال های حیاتی بیمار در بخش های مراقبت های ویژه NICU ,ICU و CCU، اورژانس و اتاق های عمل به عنوان یکی از تجهیزات ضروری و لازم به کار می‌رود. این دستگاه برای نمایش علائم حیاتی بیمار به طور مستمر به کار می‌رود و اطلاعات مربوطه علائم حیاتی بیمار را جمع آوری کرده و آنها را بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌سازد و در شرایط نامطلوب بیمار هشدارهای لازم را به تیم پزشکی می‌دهد.

مانیتورینگ ها قابلیت نمایش پارامتر یا ماژول های مختلفی را دارند که بر حسب نیاز از سوی بیمارستان به تولید کننده ارائه شده و ماژولهای اندازه گیری آن بر روی دستگاه الصاق می شود. مهمترین این پارامترها:الکتروکاردیوگراف – پالس اکسیمتر– فشار خون – دمای بدن – میزان دی اکسید کربن بازدمی( کاپنوگراف) هستند.

دستگاه مانیتورینگ با استفاده از ماژولهای یاد شده می تواند، فعالیت الکتریکی قلب (ECG)، تعداد ضربان قلب (Heart Rate)، وجود آریتمی، سرعت تنفس، فشار خون گرفته شده به صورت تهاجمی (IBP) و غیر تهاجمی (NIBP) بر حسب میلیمتر جیوه، درصد اشباع اکسیژن خون (SPO2)، دمای بدن (Temp) بر حسب درجه سلسیوس و کربن دی اکسید موجود در هوای بازدم بر حسب میلیمتر جیوه (CO2) و ریت تنفسی بیمار را به کاربر نشان دهد.

هرکدام از ماژولهای قرار گرفته در داخل دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی از طریق یک سنسور یا پروب یا کابل به بدن بیمار متصل شده تا بتواند فعالیتهای فیزیکی را به الکتریکی تبدیل و آنها را جهت اندازه گیری به دستگاه ارسال کند.

کابل ECG مانیتورینگ علائم حیاتی چیست؟

این کابل وظیفه دریافت فعالیت الکتریکی قلب (ECG)  و ارسال آن به دستگاه مانیتورینگ را دارد. بعبارتی یک سیم رابط بین بدن بیمار و دستگاه مانیتورینگ می باشد. با این تفاوت که داخل آن از مقاومتهای 10 کیلو اهمی استفاده شده است.این مقاومتها برای جلوگیری از تداخل در هنگام شوک دادن به بیمار داخل کابل تعبیه می شوند و موجب بالا رفتن امپدانس کابل می شوند.

کابل و لیدوایر تخصصی قلب یا ECG Cable Leadwire یکی از اجزای مهم در دستگاه‌های الکتروکاردیوگرافی (ECG) است که برای شناسایی و ثبت فعالیت الکتریکی قلب به کار می‌رود. این کابل‌ها به دلیل کارایی و دقت بالای خود، در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل و لیدوایر تخصصی قلب معمولاً شامل چندین الکترود است که به صورت مستقیم به بدن بیمار وصل می‌شوند. این الکترودها به دلیل خواص برقی خود، قادر به شناسایی و ثبت فعالیت الکتریکی قلب هستند. سیگنال‌های الکتریکی که توسط الکترودها ثبت می‌شوند، توسط کابل و لیدوایر به دستگاه ECG منتقل می‌شوند و پزشک می‌تواند بر اساس آن‌ها، فعالیت الکتریکی قلب و مشکلات مرتبط با آن را تشخیص دهد.

کابل دستگاه مانیتورینگ معمولا 3 لید یا 5 لید می باشد که نوع 3 لید آن رواج بیشتری داشته و از انواع 5 لید در زمانی که نیاز به ثبت اشتقاق های سینه ایی باشد استفاده می شود.

نحوه تعمیر کابل ECG مانیتورینگ علائم حیاتی

از آنجایی که کابل  ECG قطعات زیادی برای خرابی ندارد تعمیر آن ساده اما زمان بر است.خرابی های این کابل بیشتر به بخشهای چون گیره ها و سوسماریها ، لیدوایر ها و سوکت (کانکتور) محدود می شود.تست خرابی کابل معملا با بازرسی چشمی ( در مواردی که سیمها پوسیده باشند) و یا با استفاده از مولتی متر برای تست صحت اتصالات تا پینهای سوکت انجام می شود.

 

جهت تعمیرات تخصصی انواع اکسسوری 

( کابل و پروب ) بیمارستانی
انواع پروب و کابل :SPO2 ( پالس اکسیمتری)

Capno‌gragh ( کپنوگرافی و رابط) 

ECG (الکتروکاردیوگرافی) NST (فتال مانیتورینگ)

تماس:۰۹۱۳۹۰۹۶۲۸۶